Νέα σημαντική άνοδο κατέγραψαν τα έσοδα που καταγράφηκαν στο Δελτίο Εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού στο 8μηνο του 2023 τα οποία προέρχονται από τον κλάδο του αυτοκινήτου, των καυσίμων αλλά και των ασφαλίστρων.
Ωστόσο τα ποσοστά ανόδου στα έσοδα που προέχρονται από το Τέλος Ταξινόμησης, τον ΦΠΑ, τα Τέλη Κυκλοφορίας αλλά από τα ασφάλιστρα είναι εμφανώς χαμηλότερα σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες επιβεβαιώνοντας τα ρεπορτάζ του Carandmotor.gr που έκαναν λόγο για… «Επικίνδυνη άνοδο των κρατικών εσόδων στα έσοδα από τα αυτοκίνητα».
Αν συνυπολογίσει κανείς και τις φορολογικές υποχρεώσεις των Ελλήνων, την νέα αύξηση των επιτοκίων αλλά και τον πληθωρισμό τότε έχουν σίγουρα ένα «εκρηκτικό» κοκτέιλ σε αβέβαιες συνέπειες για την οικονομία αλλά και τα ελληνικά νοικκοκυριά.
Από την άλλη μεριά τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων πιέζουν συνεχώς τις εισαγωγικές εταιρείες για νέες αυξήσεις στις τιμές με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα να έχουν «ακριβύνει» ήδη πάρα πολύ για τους Έλληνες καταναλωτές και μόνο μια αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης θα μπορέσει να «αναχαιτίσει» τη νέα άνοδο των τιμών που απαιτούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Άλλωστε το 30-35% των πωλήσεων λιανικής στο σύνολο των πωλήσεων αποτελεί μια προειδοποίηση για όλη την αγορά αλλά και για την περαιτέρω πορεία των κρατικών εσόδων από τα αυτοκίνητα.
Πάντως στο 8μηνο τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης Οχημάτων κατέγραψαν άνοδο 36,1% καθώς ανήλθαν σε 294 εκατ. ευρώ έναντι 216 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Δηλαδή το κράτος έχει εισπράξει επιπλέον 78 εκατ. ευρώ φέτος σε σχέση με πέρυσι.
Να υπενθυμίσουμε πως το 2022 τα συνολικά κρατικά έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης ανήλθαν σε 370 εκατ. ευρώ ενώ φέτος οι εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για έσοδα ύψους 395 εκατ. ευρώ. Δηλαδή τα έσοδα θα καταγράψουν άνοδο 6,75% και θα είναι υψηλότερα κατά 25 εκατ. ευρώ.
Επίσης τα έσοδα από τον ΦΠΑ (στα οποία περιλαμβάνονται και τα έσοδα από τα αυτοκίνητα) είναι αυξημένα σε ποσοστό 11,2% καθώς στο 8μηνο του 2023 ανήλθαν σε σχεδόν από 15,5 δισ. ευρώ έναντι 14 δισ. ευρώ που είχαν εισπραχθεί το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε επιπλέον σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ στο 8μηνο φέτος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Σε σχέση με την αρχική εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου τα έσοδα από τον ΦΠΑ σημείωσαν άνοδο περίπου 5,4% καθώς οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 14,6 δισ. ευρώ.
Σε επίπεδο έτους τα κρατικά έσοδα από τον ΦΠΑ ανήλθαν πέρυσι σε 21,4 δισ. ευρώ ενώ οι εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό του 2023 κάνουν λόγο για 22,2 δισ. ευρώ.
Αυξημένα ήταν επίσης και τα έσοδα από τον φόρο Ασφαλίστρων τα οποία στο 8μηνο σημείωσαν άνοδο 15,3% καθώς ανήλθαν σε 293 εκατ. ευρώ έναντι 254 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε επιπλέον 39 εκατ. ευρώ σε σχέση με πέρυσι.
Σε επίπεδο έτους οι εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό του 2023 κάνουν λόγο για έσοδα 521 εκατ. ευρώ έναντι 493 εκατ. ευρώ που ανήλθαν πέρυσι δηλαδή θα είναι αυξημένα σε ποσοστό 5,6%.
Στον Προϋπολογισμό του 2023 υπάρχουν και τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας τα οποία καταγράφουν άνοδο 45,5% στο 8μηνο ανήλθαν σε 684 εκατ. ευρώ έναντι 470 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το κράτος στο 8μηνο φέτος εισέπραξε επιπλέον 214 εκατ. ευρώ. Οι αρχικές εκτιμήσεις στον Προϋπολογισμό 2023 έκαναν λόγο για έσοδα ύψους 201 εκατ. ευρώ αλλά τελικά στα κρατικά ταμεία προστέθηκαν επιπλέον 483 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο έτους τα έσοδα πέρυσι ανήλθαν σε 947 εκατ. ευρώ ενώ για φέτος έχει υπολογιστεί ότι θα εισπραχθούν 1,2 δισ. ευρώ.
Ωστόσο παρά την καλή πορεία των εσόδων τα οποία προέρχονται από τους παραπάνω φόρους τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή και στα παράγωγα αυτών σημείωσαν πτώση 9,9% στο οκτάμηνο του 2023 καθώς ανήλθαν σε 1,461 δισ. ευρώ έναντι 1,622 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022. Δηλαδή το κράτος εισέπραξε 161 εκατ. ευρώ λιγότερα. Σε επίπεδο έτους ο ΦΠΑ στα καύσιμα αναμένεται να αποφέρει φέτος στα κρατικά ταμεία 2,421 δισ. ευρώ έναντι 2,560 δισ. ευρώ δηλαδή επιπλέον 54 εκατ. ευρώ δηλαδή 139 εκατ. ευρώ λιγότερα χρήματα σε σχέση με το 2022.