Τα αυτοκίνητα που κινούνται με e-fuels θα εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερο CO2 από τα ηλεκτρικά οχήματα, εάν η ΕΕ απορρίψει τα σχέδια να απαιτήσει να είναι ουδέτερα από άνθρακα, διαπιστώνει μια νέα έρευνα.
Όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ΕΕ από το 2035 πρέπει να εκπέμπουν μηδενικές εκπομπές CO2, αλλά η Κομισιόν πρόκειται να εξαιρέσει τα αυτοκίνητα που λειτουργούν με συνθετικά καύσιμα. Ενώ η Επιτροπή της ΕΕ λέει ότι μόνο τα συνθετικά καύσιμα που είναι 100% ουδέτερα από άνθρακα μπορούν να πληρούν τις προϋποθέσεις για το κενό, η βιομηχανία πετρελαίου θέλει να αποδυναμωθούν αυτά τα κριτήρια.
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος (Transport & Environment -T&E) υπολόγισε τις εκπομπές CO2 των συνθετικών καυσίμων «στον τροχό» – τις συνολικές εκπομπές που απαιτούνται για την παραγωγή, τη διανομή και τη χρήση του καυσίμου. Η ανάλυση δείχνει ότι τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που θα κινούνται με συνθετικά καύσιμα θα εκπέμπουν 61 γραμμάρια ισοδύναμου CO2 ανά χιλιόμετρο το 2035, εάν οι νομοθέτες εφαρμόσουν τα ασθενέστερα κριτήρια ουδέτερης εκπομπής άνθρακα κατά 70%, που απαιτείται από την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία θα εκπέμπουν μόνο 13 γρ. CO2/χλμ. όταν φορτίζονται με ηλεκτρική ενέργεια από το μέσο δίκτυο της ΕΕ από το 2035. Για να είναι πλήρως ουδέτερα από άνθρακα, τα συνθετικά καύσιμα θα πρέπει να παράγονται χρησιμοποιώντας δεσμευμένες εκπομπές CO2 που εξισορροπούν το διοξείδιο του άνθρακα απελευθερώνεται όταν το καύσιμο καίγεται σε έναν κινητήρα.
Σύμφωνα με το διευθυντή πολιτικής αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, Alex Keynes, ενώ τα συνθετικά καύσιμα θα είναι ουδέτερα από άνθρακα σύμφωνα με το σχέδιο της Επιτροπής, θα εξακολουθούν να εκπέμπουν ατμοσφαιρικούς ρύπους, ιδίως τοξικά NO2. «Οι δοκιμές έδειξαν ότι τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα εκπέμπουν τόσα οξείδια του αζώτου (NOx) όσο και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων (περίπου 22 mg/χλμ) και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία. Η επιβάρυνση του περιβάλλοντος είναι μεγάλη. Τα συνθετικά καύσιμα είναι επίσης ακριβά στην παραγωγή και η πλήρωση των αυτοκινήτων με συνθετική βενζίνη θα κοστίσει στους οδηγούς πολύ περισσότερο από το να χρησιμοποιούν ένα ηλεκτρικό όχημα», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Alex Keynes.
Ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία οχημάτων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία θα μπορούν να τροφοδοτούνται μόνο με συνθετικά καύσιμα, γνωστά και ως e-fuels. Για να είναι επιλέξιμα πρέπει να φτάνουν την πλήρη κλιματική ουδετερότητα, δηλαδή μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 100%. Ωστόσο ένα προηγούμενο σχέδιο, έθετε ως υποχρεωτικό στοιχείο τα συνθετικά καύσιμα να μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μόνο κατά 70% σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα. Αυτό προκάλεσε αντιδράσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά και εντός της Επιτροπής, καθώς η αρμόδια υπηρεσία για τη δράση για το κλίμα προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί προηγούμενο για τις συγκεκριμένες τεχνολογίες που θα θεωρούνταν «ουδέτερες ως προς το CO2», παρόλο που δεν υπήρχε πραγματική ουδετερότητα ρύπων.
Πάνω σε αυτή την παράμετρο στηρίχθηκε και η μελέτη που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, καθώς υπολόγισε τις εκπομπές CO2 των συνθετικών καυσίμων στη λειτουργία του κινητήρα, αλλά και τις συνολικές εκπομπές που απαιτούνται για την παραγωγή, τη διανομή και τη χρήση των καυσίμων.