Της Μαρίας Μόσχου
Mariam@movenews.gr
Την επόμενη εβδομάδα θα αποτελεί πλέον νόμο του κράτους το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών και άλλες διατάξεις» που ανατρέπει όλα όσα ισχύουν σήμερα στον ΚΟΚ αλλά και στον κλάδο των ταξί.
Χθες ξεκίνησε η επεξεργασία και εξέταση από τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του σχεδίου Νόμου όπου ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης ξεκαθάρισε ότι όλα όσα περιλαμβάνονται είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, τα συναρμόδια Υπουργεία, τα ευρωπαϊκά όργανα, τους επαγγελματικούς και επιστημονικούς φορείς και με εταιρείες ακόμη.
«Είναι, λοιπόν, ένα σχέδιο Nόμου που συζητήθηκαν δημόσια όλες οι πτυχές του, εκφράστηκαν απόψεις και έρχεται σήμερα, χωρίς αιφνιδιασμούς, για συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή. Περιλαμβάνει μεγάλες τομές, μεγάλες αλλαγές και είμαστε πραγματικά υπερήφανοι που φέρνουμε για εισήγηση στο Κοινοβούλιο ένα τέτοιο σχέδιο νόμου».
Ταξί
Όπως ανέφερε ο κ. Σπίρτζης στον προηγούμενο νόμο για την απελευθέρωση του κλάδου δεν είχαν προβλεφθεί το θεσμικό πλαίσιο, ούτε οι μηχανισμοί ελέγχου, ούτε τα χαρακτηριστικά των οδηγών, ή ο έλεγχος των συμβάσεων.
Κατηγόρησε μάλιστα τη Ν.Δ. ότι όλο αυτό έγινε σκόπιμα με αποτέλεσμα να αναπτυχθούν εταιρείες διαμεσολάβησης, που δεν έλεγξε κανείς πού είναι η έδρα τους, ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες, πού φορολογούνται, τι αποδείξεις εκδίδουν.
«Συνέπεια, είναι το απόλυτο χάος, η καταστρατήγηση του νόμου και για τα επιβατικά δημόσιας χρήσης και για τα ενοικιαζόμενα με οδηγό, τεράστια φοροδιαφυγή, φυγή χρημάτων στο εξωτερικό, κανένας έλεγχος» είπε χαρακτηριστικά.
Δεν είχαμε, όπως είπε, μέχρι σήμερα, θεσμικό πλαίσιο που να δηλώνει η κάθε εταιρεία διαμεσολάβησης με ποιους συνεργάζεται, ποιοι είναι οι οδηγοί της.
Ιδιωτικά ΚΤΕΟ
Ως μία άλλη γκρίζα ζώνη χαρακτήρισε ο κ. Σπίρτζης τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ.
«Είχαμε θεσπίσει ελάχιστη τιμή για τα δημόσια ΚΤΕΟ και ελεύθερη τιμή για τα ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Τρομερό! Καταπληκτικό! Πώς θα κλείσουν τα δημόσια ΚΤΕΟ, δηλαδή!» είπε χαρακτηριστικά.
Όπως είπε χαρακτηριστικά υπήρχε σύστημα online επιτήρησης των ιδιωτικών ΚΤΕΟ στο Υπουργείο, το οποίο καταργήθηκε και επανέρχεται σήμερα μ’ αυτό το σχέδιο νόμου.
Ποδήλατα
Στο νόμο τίθεται το θεσμικό πλαίσιο για τη σύμβαση και τους κανόνες μετακίνησης με ποδήλατο.
«Είναι, πραγματικά, απορίας άξιο να έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ για να γίνουν οι ποδηλατόδρομοι, να έχουν γίνει μελέτες κατασκευής ποδηλατόδρομων, να υπάρχει μια μεγάλη ομάδα φορέων και πολιτών που να στηρίζει το ποδήλατο και τη χρήση του, φαντάζομαι και η πλειοψηφία του πολιτικού κόσμου αλλά και η πλειοψηφία των πολιτών να θέλει τη διεύρυνση της χρήσης του ποδηλάτου και να μην έχουμε τους στοιχειώδεις κανόνες, δηλαδή, τη σήμανση και τις διατάξεις κυκλοφορίας με ποδήλατο, όλα αυτά τα χρόνια» είπε χαρακτηριστικά.
ΚΟΚ
Όπως ανέφερε ο υπουργός υποδομών σήμερα έχουμε δρακόντεια πρόστιμα για πλήθος παραβάσεων, έχουμε έναν πολύ αναλυτικό ΚΟΚ που κάθε παράβαση έχει διαφορετικό και ξεχωριστό πρόστιμο και διαφορετικές ποινές.
«Οι διαπιστώσεις, όμως, είναι πραγματικά αποκαρδιωτικές. Την τελευταία δεκαπενταετία, το ποσοστό δυστυχημάτων και ατυχημάτων μέσα στον αστικό ιστό είναι το μεγαλύτερο. Έχει μειωθεί με τη βελτίωση των υποδομών στο εθνικό δίκτυο, αλλά μέσα στον αστικό ιστό είναι πάρα πολύ μεγάλο το ποσοστό των θανατηφόρων ατυχημάτων» τόνισε.
Μάλιστα επεσήμανε ότι ο πολίτης αντιλαμβάνεται ότι «μια παράβαση του ΚΟΚ, μια πράξη, μια κακή συνήθεια σε βάρος της ασφάλειας και της καθημερινότητας του διπλανού μας, της πρόσβασης ενός συμπολίτη μας με αναπηρία, είναι ένα πρόστιμο. Δε συνειδητοποιεί το τι κάνει, συνειδητοποιεί το φόβο μήπως πληρώσει πρόστιμο».
Επίσης υποστήριξε ότι τα πολύ υψηλά πρόστιμα οδήγησαν σε καιρούς κρίσης στην ελαστικοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών. « Όσοι είμαστε μέσα στην κοινωνία, όσοι μιλάνε με τους συμπολίτες μας καθημερινά, ξέρουμε πώς λειτουργούν και τα όργανα της τροχαίας, όταν έχουμε αυτά τα πρόστιμα.»
Όπως είπε ο υπουργός:
– Επιχειρούμε την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και των προστίμων για να γίνεται εύληπτο από τον καθένα μας, ποιες παραβάσεις είναι υψηλής, ποιες είναι μεσαίας, και χαμηλής επικινδυνότητας.
– Μειώνονται τα πρόστιμα.
– Καταργείται η έκπτωση για να μην πριμοδοτούμε αυτόν, που έχει να πληρώσει το πρώτο δεκαήμερο.
– Και θεσπίζεται η προσαύξηση προστίμου ανάλογα με το εισόδημα, ώστε να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας. Αυτή είναι η αρχή αναλογικότητας.
Υποστήριξε, δε, ότι αυτό το σύστημα το έχει Ελβετία, η Βρετανία, η Φιλανδία και πολλές πολιτείες των Ηνωμένων Πολιτειών.
Επίσης, θεσπίζονται πρόσθετα δύο κατηγορίες παραβάσεων, που μηδενίζονται τα πρόστιμα. Αυτές της αντικοινωνικής συμπεριφοράς, όπως η στάθμευση σε ράμπες αναπήρων, η άλλη κατηγορία της συχνής πρόκλησης ατυχημάτων, όπως είναι η χρήση κινητού τηλεφώνου. Στην ίδια κατηγορία εντάσσονται και οι διατάξεις για τις υποχρεώσεις των αυτοκινητιστών προς τους επιβάτες.
Με το νόμο προβλέπεται παράλληλα εθνικό μητρώο οχημάτων και ψηφιακό μητρώο, ψηφιακό μητρώο οδικών μεταφορών, ψηφιακό μητρώο ειδικών τουριστικών λεωφορείων, ψηφιακό μητρώο οδικών εμπορευματικών μεταφορών, ψηφιακό μητρώο συνεργείων και ψηφιακό μητρώο και παρατηρητήριο αυτοκινήτων και ανταλλακτικών.