Τις δράσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που έχουν ήδη υλοποιηθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2023 και τις 20 πρωτοβουλίες που δρομολογούνται για το 2024, παρουσίασε στην Ολομέλεια της Βουλής ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συζήτηση του σχεδίου του Προϋπολογισμού του 2024.
Ωστόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αποκάλυψε ότι οι πολίτες αποκτούν πρόσβαση στο ιστορικό ελέγχων ΚΤΕΟ των οχημάτων τους, ενώ η πληρωμή των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα γίνεται ανέπαφα
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι ο Προϋπολογισμός του 2024 επιβεβαιώνει την ορθότητα των ρεαλιστικών εκτιμήσεων επισημαίνοντας τη μονιμοποίηση του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στις μεταφορές.
Επίσης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στην ανανέωση των μέσων μεταφοράς και την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, καθώς και στην ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών.
Πιο συγκεκριμένα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τόνισε μεταξύ άλλων στη Βουλή ότι: «Ο Προϋπολογισμός επιβεβαιώνει τον ρεαλισμό των εκτιμήσεων που είχαμε κάνει – πριν από έναν χρόνο – για το 2023 και θέτει εφικτούς στόχους για το 2024.
Η Ελληνική οικονομία μεγεθύνεται, αναβαθμίζεται και ισχυροποιείται. Είναι πιο ανθεκτική και πιο εξωστρεφής. Τα δημόσια οικονομικά έχουν σταθεροποιηθεί. Οι επενδύσεις ενισχύονται. Το τραπεζικό σύστημα είναι πιο ισχυρό. Η διαφορά επιτοκίων, δηλαδή τα spreads των ελληνικών ομολόγων, έχουν μειωθεί σημαντικά. Η ανεργία συρρικνώνεται. Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ενισχύεται. Συμπερασματικά, η χώρα συγκλίνει, με επιταχυνόμενους ρυθμούς, στο μέσο ευρωπαϊκό όρο. Όμως, είναι γεγονός ότι υφίστανται εξωγενείς αιτίες κινδύνων, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 2ο εξάμηνο του 2023, υλοποίησε συγκεκριμένες πολιτικές μεταξύ των οποίων επιταχύνθηκαν οι διαδικασίες καταβολής επιδοτήσεων σε δικαιούχους του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Ενδεικτικά, πληρώθηκαν 1.870 δικαιούχοι το τελευταίο δίμηνο, θα πληρωθούν και άλλοι μέχρι το τέλος του έτους, ενώ έχουν υπαχθεί, από τον Σεπτέμβριο, 8.585 δικαιούχοι στο πρόγραμμα.
Επίσης υπεγράφη η Υπουργική Απόφαση τροποποίησης του Κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με στόχο τη βελτίωση της προσβασιμότητας ατόμων με αναπηρία.
Προστέθηκαν, στη Θεσσαλονίκη, 248 νέα δρομολόγια, σε 5 γραμμές, με 26 νέα οχήματα των ΚΤΕΛ και ενισχύθηκαντα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ της χώρας.
Φυσικά, επεκτάθηκε και μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ, που ισχύει από την περίοδο της πανδημίας, στις αστικές, προ-αστικές, χερσαίες, σιδηροδρομικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές.
Αυτές είναι 20 παρεμβάσεις που υλοποιήσαμε, αποτελεσματικά, μεθοδικά και αθόρυβα, μέσα στο 2ο εξάμηνο του 2023.
Και προχωρούμε, με σχέδιο, στοχο-προσήλωση και σκληρή δουλειά, την ολοκλήρωση σημαντικών έργων μέσα στο 2024.
Η ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων προχωρά. Τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορήσουν έως το τέλος Απριλίου του 2024. Ταυτόχρονα, προχωρά η προμήθεια νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, τα οποία αναμένονται τη διετία 2024 – 2025. Και ακολουθεί, μέσα στο 2024, ένας νέος διαγωνισμός για την προμήθεια επιπλέον λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Το συγκοινωνιακό έργο στη Θεσσαλονίκη ενισχύεται με την πρόσληψη 150 οδηγών από τον ΟΑΣΘ, μέσα στις πρώτες ημέρες του 2024.
Τα υφιστάμενα προγράμματα της ηλεκτροκίνησης, μετά την τροποποίηση της προκήρυξης, την ανακατανομή των πιστώσεων και την παράταση υποβολής νέων αιτήσεων, αναμένεται να «τρέξουν» με ακόμη υψηλότερες ταχύτητες. Παράλληλα, σχεδιάζεται η τρίτη φάση επιδότησης της ηλεκτροκίνησης.
Τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) ενισχύονται και ήδη έχουν δημοσιευτεί 29 Υπουργικές Αποφάσεις για τα ΣΒΑΚ Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επιπλέον, το Υπουργείο, σε στενή συνεργασία με άλλα Υπουργεία και τις διοικήσεις των συγκοινωνιακών φορέων, σχεδιάζει ένα πλέγμα μέτρων για το 2024, με στόχο την καλύτερη μετακίνηση και την απρόσκοπτη προσβασιμότητα του πολίτη.
Η οδική ασφάλεια ενισχύεται και ήδη έχει ενεργοποιηθεί η Κυβερνητική Επιτροπή που επικαιροποίησε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας, και ψηφίζεται νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, που θα προστατεύει τους χρήστες του οδικού δικτύου, θα περιορίζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και θα υποστηρίζει την μικρο-κινητικότητα.
Οι ψηφιακές υπηρεσίες του Υπουργείου αναβαθμίζονται και προστίθενται νέες δυνατότητες, απλουστεύονται διαδικασίες, πολίτες αποκτούν πρόσβαση στο ιστορικό ελέγχων ΚΤΕΟ των οχημάτων τους, ενώ η πληρωμή των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα γίνεται ανέπαφα.»