Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εδώ και καιρό έχουν ξεκινήσει ένα αγώνα εξηλεκτρισμού των ελαφρών επαγγελματικών τους μοντέλων αλλά όπως αποδεικνύεται οι επαγγελματίες δεν είναι έτοιμοι να εγκαταλείψουν την πετρελαιοκίνηση. Ο λόγος δεν είναι άλλος από το εξαιρετικά χαμηλό κόστος χρήσης σε συνδυασμό με την αντοχή αλλά και τις χαμηλές εκπομπές CO2.
Πιο συγκεκριμένα παρά την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων από 0,9% σε 7,4% σε μόλις ένα χρόνο, το diesel παραμένει το καύσιμο που επιλέγουν οι επαγγελματίες σε όλη την Ευρώπη.
Το 2023, οι νέες πωλήσεις LCV στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 14,6% σε ετήσια βάση, σε σχεδόν 1,5 εκατομμύρια μονάδες. Από το σύνολο των 1,5 εκατομμυρίων, τα 1,2 εκατομμύρια ήταν diesel (άνοδος 10,4%), ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 56,8%.
Στα πετρελαιοκίνητα επαγγελματικά αυτοκίνητα προτιμώνται οι κινητήρες diesel «εν σειρά». Οι κινητήρες ντίζελ με διάταξη V προτιμούνται για μεγαλύτερα οχήματα. Ο V6 προτιμάται για LCV με βαρύτερο ωφέλιμο φορτίο και ο V8 για LCV βαρέως τύπου, παρέχοντας περισσότερη ισχύ και ροπή αλλά με αυξημένη κατανάλωση καυσίμου. Ο υπερσυμπιεστής που τοποθετείται στον κινητήρα ντίζελ αυξάνει την απόδοση και την απόδοση ροπής, παρέχοντας περισσότερο αέρα για καύση. Σε σύγκριση με έναν υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα, ένας κινητήρας diesel με υπερσυμπιεστή προσφέρει λιγότερη κατανάλωση καυσίμου και λιγότερες εκπομπές ρύπων. Οι κινητήρες ντίζελ Common Rail Direct Injection (CRDI) συγκαταλέγονται στις πιο πρόσφατες τεχνολογίες στους κινητήρες diesel, βελτιώνοντας σημαντικά την απόδοση ενώ είναι φιλικοί προς το περιβάλλον.
Μπορεί να έχουν πολλά πλεονεκτήματα οι κινητήρες diesel αλλά δεν εξαιρούνται από τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Το πιο πρόσφατο πρότυπο εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των LCV, είναι το Euro 6, το οποίο εκδόθηκε το 2014 και επεκτάθηκε το 2015. Το Euro 6 ακολουθήθηκε από το Euro 6d και το Euro 6d-TEMP που συνδέονται με τις πραγματικές εκπομπές ρύπων οδήγησης. Καθώς τα πρότυπα είναι ήδη πολύ περίπλοκα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να εισαγάγει το Euro7 το 2025, αναμένοντας τελικά λιγότερες εκπομπές για τα LCV.
Προφανώς και η μη ύπαρξη αντικινήτρων δεν βοηθά στον εξηλεκτρισμό των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων ενώ σε κάποια κράτη μέλη δεν υπάρχουν καν αντικίνητρα στην κίνηση πολύ παλαιών και ρυπογόνων vans.
Σιγά σιγά όμως κάποια κράτη μέλη ξεκινούν να λαμβάνουν κάποια μέτρα όπως για παράδειγμα το Άμστερνταμ και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις οι οποίες απαιτούν τα μικρά επαγγελματικά φορτηγά με κινητήρες diesel να πληρούν τις ελάχιστες προδιαγραφές Euro4 και πάνω για να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα στο κέντρο.