Στην πλήρη ανανέωση του στόλου των λεωφορείων έως το 2027 με οχήματα που κινούνται με ρεύμα, φυσικό αέριο αλλά και υδρογόνο έχει θέσει ως στόχο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε μια προσπάθεια να βελτιώσει την αστική κινητικότητα αλλά και να δελεάσει περισσότερους πολίτες ώστε να κινούνται με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Μάλιστα κατά την ειδική εκδήλωση παρουσίασης του πρώτου ηλεκτρικού λεωφορείου της ΟΣΥ ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σταϊκούρας υποστήριξε ότι τα οχήματα βρίσκονται στην Ελλάδα όπως και οι φορτιστές τους υπονοώντας ότι ήταν συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα!
Πιο συγκεκριμένα ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ότι: «Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε και υπάρχει ανάγκη σημαντικής ανανέωσης του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Αυτή η ανάγκη είναι μια πραγματικότητα και προέκυψε μέσα από τη μακρά περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης που πέρασε η χώρα μας. Αυτή η ανάγκη εδράζεται σε δύο πυλώνες:
α) στον γερασμένο στόλο που έχουμε στην Ελλάδα και ο οποίος, ουσιαστικά, συνοδεύεται από τις συχνές βλάβες, άρα την ανάγκη επισκευής αυτών. Υπενθυμίζω ότι ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι 19 έτη, όταν ο μέσος όρος ηλικίας στην Ευρώπη είναι 13 έτη, αλλά και
β) από μία οδυνηρή πραγματικότητα που απαντά στον προβληματισμό ότι το 39% του στόλου των λεωφορείων στην Αθήνα δεν είναι προσβάσιμο για τα ΑΜΕΑ.
Αυτή είναι μια πραγματικότητα, η οποία έπρεπε και πρέπει να αλλάξει. Πιάνοντας λοιπόν, το νήμα από εκεί που το άφησε η προηγούμενη Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, δουλέψαμε συλλογικά και συνεκτικά ως πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Ο.ΣΥ., ώστε να αντιμετωπίσουμε αυτό το πρόβλημα. Και παρά το γεγονός ότι κατά καιρούς έχουμε διαβάσει και έχουμε ακούσει αρκετά, θα είμαστε συνεπείς απέναντι σε αυτό που δεσμευτήκαμε στην ελληνική κοινωνία την 1η Σεπτεμβρίου του 2023, όταν μαζί με την κα. Αλεξοπούλου παρουσιάσαμε τον σχεδιασμό της ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων στο Υπουργικό Συμβούλιο. Όπως είχαμε πει και τότε, τέλος Απριλίου του 2024 εκτιμούμε ότι τα λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Εκεί θα αξιολογηθούμε. Είμαστε λοιπόν στην ευχάριστη θέση να υποστηρίξουμε ότι τα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται στην Ελλάδα και εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στα χρονοδιαγράμματα που ανέδειξα. Ταυτόχρονα, όμως, η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 250 ηλεκτρικά οχήματα δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα. Χρειάζονται πολλές, περισσότερες, πρόσθετες πρωτοβουλίες. Γι’ αυτό και το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε υπογράψει, και εκτιμούμε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπογράψουμε ακόμη μία σύμβαση με δύο εταιρείες, έτσι ώστε να προσθέσουμε στην Αθήνα 300 λεωφορεία, 18 και 12 μέτρων φυσικού αερίου τα οποία αναμένεται να έχουν έρθει έως το τέλος του 2025. Άρα θα έχουμε μία σημαντική ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με 550 νέα λεωφορεία στην Αθήνα, πρωτίστως, αλλά και στη Θεσσαλονίκη, το επόμενο χρονικό διάστημα. Συμπληρωματικά και συνδυαστικά, όμως, εκτός αυτών των 550 λεωφορείων, σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ και με τον ΟΣΕΘ «έτρεξαν» και «τρέχουν» διαγωνισμοί, ώστε να υπάρξει συμπληρωματικό έργο με καλύτερο, νεότερο στόλο, στην Αθήνα ήδη και στη Θεσσαλονίκη το επόμενο χρονικό διάστημα. Συμπληρωματικό στόλο σε αυτό που κάνει σήμερα και παράγει η Ο.ΣΥ., αλλά και ο ΟΑΣΘ. Εκτός αυτού, το επόμενο χρονικό διάστημα, θα ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για έναν πρόσθετο διαγωνισμό νέων 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής προστασίας, ώστε να πετύχουμε τον μεγάλο στόχο που είχαμε θέσει από την αρχή της θητείας μας, την ανανέωση ή τη δρομολόγηση ανανέωσης 1.300 νέων λεωφορείων μέχρι το τέλος του 2027. Άρα νομίζω, ότι με μεθοδικότητα και συνέπεια, υλοποιούμε, εντός χρονοδιαγραμμάτων, κάθε στόχο που έχουμε θέσει για την πραγματική αναγκαιότητα ανανέωσης του στόλου σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Θα ήθελα δημόσια για ακόμη μία φορά, πέρα από θριαμβολογίες, αλλά και κινδυνολογίες, να ευχαριστήσω όλους και όλες που συνέβαλαν για την επίτευξη αυτών των στόχων. Και προφανώς να κλείσω την τοποθέτησή μου με ένα σχόλιο: Αρκετές φορές, αντικείμενο προβληματισμού είναι το που κατευθύνονται οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το γεγονός ότι οι πολίτες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα κινούνται με νέα λεωφορεία, με καινούριο στόλο, δείχνει που πηγαίνουν τα χρήματα των Ευρωπαίων, αλλά και των Ελλήνων πολιτών. Το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας χρηματοδότησε αυτήν την ανανέωση στόλου, που τελικά είναι για τους πολλούς, είναι για αυτούς που έχουν περισσότερη ανάγκη. Και αυτό είναι το πρόταγμα της σημερινής Κυβέρνησης».
Η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χριστίνα Αλεξοπούλου επισήμανε ότι: «Με τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και τα 110 στη Θεσσαλονίκη κάνουμε πράξη μία ακόμη δέσμευση της Κυβέρνησής μας καθώς η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το μέλλον της αυτοκίνησης. Ταυτόχρονα όμως εκσυγχρονίζοντας τον στόλο των αστικών λεωφορείων βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών. Επενδύουμε σε λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας- φιλικά προς το περιβάλλον-, αθόρυβα υλοποιώντας έτσι μία σημαντική παρέμβαση για την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στην πορεία μας προς τις μεταφορές του 2030. Πολύ σύντομα τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εργάζεται μεθοδικά, μαζί με τις διοικήσεις, με στόχο τη βελτίωση των μετακινήσεών μας αλλά και την αλλαγή της κουλτούρας για τους πολίτες. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παραμένει προσηλωμένο στην ανάπτυξη πιο πράσινων, πιο ασφαλών και πιο αποδοτικών μεταφορών».
Ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, κατά την διάρκεια της εκδήλωση τόνισε ότι: «Υποχρέωσή μας είναι να βελτιώνουμε την καθημερινότητα των πολιτών και σίγουρα τα ηλεκτρικά λεωφορεία αποτελούν μέρος αυτής. Οι αστικές συγκοινωνίες αποτελούν μέρος αυτής, καθώς και ηλεκτροκίνηση στο σύνολό της, είτε αφορά τα δημόσια είτε τα ιδιωτικά οχήματα. Η σημερινή είναι μία πολύ σημαντική μέρα γιατί αποδίδει καρπούς μία δύσκολη προσπάθεια που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια όταν «βγάλαμε στον αέρα» έναν διαγωνισμό για νέα οχήματα, καθώς η τελευταία φορά που η χώρα μας αποφάσισε να πάρει λεωφορεία ήταν το 2007, όταν η τεχνολογία ήταν πολύ διαφορετική. Εν τέλει, τα καταφέραμε και σήμερα παρουσιάζεται το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο. Θα ήθελα να ευχαριστήσω όσους συνεργαστήκαμε και ιδιαιτέρως, την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που έχει σταθεί πραγματικά υποστηρικτικά. Είναι πάρα πολύ σημαντική προτεραιότητα του Υπουργείου να φέρουμε γρήγορα στον δρόμο αυτά τα λεωφορεία».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΣΥ ΑΕ κ. Στέφανος Αγιάσογλου επισήμανε μεταξύ άλλων ότι: «Αυτό που γίνεται αυτές τις ημέρες στον Οργανισμό είναι ότι πραγματοποιείται μια τεράστια τομή στην Ελλάδα. Η ηλεκτροκίνηση αλλάζει τα δεδομένα των μετακινήσεων και ο ΟΣΥ είναι ανανεωμένος και με σύγχρονες τεχνολογίες. Πολύ σύντομα τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και αυτή την στιγμή εκπαιδεύονται οι οδηγοί και οι τεχνικοί. Επίσης έχει ήδη δημιουργηθεί και το Συνεργείο Μεγάλων Βλαβών για τα ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά και του Υδρογόνου που θα έρθουν αργότερα. Οι φορτιστές επίσης βρίσκονται εδώ και μέχρι να ολοκληρωθεί η εγκατάστασή τους υπάρχει ένα προσωρινό σύστημα φόρτισης.»
Ο κ. Jack Lee, Γενικός Διευθυντής της Yutong στην Ευρώπη δήλωσε ότι: «Η Άνοιξη είναι η καλύτερη εποχή του χρόνου και η Ελλάδα διάλεξε την καλύτερη εποχή για να μεταβεί στην ηλεκτροκίνηση. Εκφράζουμε την ευγνωμοσύνη μας στο Ελληνικό κράτος για την εμπιστοσύνη που μας έδειξε επιλέγοντας το κλασικό ηλεκτρικό μας λεωφορείο που διαθέτει κορυφαία τεχνολογία. Για εμάς ωστόσο η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν η παράδοση των οχημάτων στις ημερομηνίες που είχαμε συμφωνήσει. Κάτι το οποίο τελικά επετεύχθη με απόλυτη επιτυχία.»
Ποια είναι η Yutong
Η εταιρεία Yutong ήταν ο πλειοδότης του διαγωνισμού που αφορά στην προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων με μήκος 12 μέτρα και ελάχιστη αυτονομία 180 χλμ. μαζί με τους φορτιστές βραδείας φόρτισης αλλά και τους ταχυφορτιστές τους.
Η Yutong εκπροσωπείται στην Ελλάδα από τον όμιλο Κοπελούζου και η εταιρεία που ανακηρύχθηκε προσωρινός ανάδοχος θα εισπράξει 440.720 ευρώ για κάθε λεωφορείο που θα παραδώσει με αποτέλεσμα το συνολικό ποσό που θα δαπανήσει το κράτος για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία να ξεπερνά τα 110 εκατ. ευρώ πλέον του ΦΠΑ.
Επίσης το Ελληνικό Δημόσιο θα πληρώσει και πάνω από 644.000 ευρώ πλέον του ΦΠΑ για την προμήθεια 7 συστημάτων συσσωρευτή-ταχυφορτιστή.
Να υπενθυμίσουμε πως το ηλεκτρικό λεωφορείο της Yutong είχε διατεθεί για δίμηνο test-drive σε πραγματικές συνθήκες στο ΥΠΥΜΕ.
Το εν λόγω demo bus έχει μήκος 12 μέτρα, 3 διπλές πόρτες, είναι μοντέλο χαμηλού δαπέδου χωρίς σκαλοπάτια εισόδου, διέθετε ράμπα για ΑμΕΑ και πραγματοποιούσε το δρομολόγιο από το αμαξοστάσιο του Ρουφ προς την Ομόνοια.
Η χωρητικότητα του οχήματος σε επιβάτες είναι 27 καθήμενοι, 46 όρθιοι, 1 ΑμΕΑ, διαθέτει κινητήρα ισχύος 350kw, με ροπή 1200Νm, σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης σε ανηφόρα HSA, εμπρόσθιες κάμερες για αποφυγή σύγκρουσης και σύστημα προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας. Η μπαταρία του είναι χωρητικότητας 350 kWh και προσδίδει μια μέση αυτονομία περίπου 281 χιλιομέτρων με μόνο μία φόρτιση ενώ διαθέτει θύρες φόρτισης USB για τους επιβάτες.
Η εμπειρία του οδηγού και των επιβατών είναι απαράμιλλη, με τον πλήρη ηλεκτρικό κλιματισμό να συμπληρώνει την ήρεμη εμπειρία των μετακινήσεων. Χωρίς κραδασμούς ή θόρυβο κινητήρα, το σαλόνι βελτιώνεται περαιτέρω με φωτισμό LED και ξεχωριστά σημεία φόρτισης USB.
Το εργοστάσιο έχει μεγάλη ευελιξία για την παραγωγή προσαρμοσμένων εσωτερικών χώρων και προδιαγραφών για συγκεκριμένες απαιτήσεις χειριστή.
Τα οχήματα είναι εφοδιασμένα με το σύστημα ηλεκτρικής ασφάλειας. Αυτό το κορυφαίο σύστημα στην αγορά βασίζεται στα εγγενή χαρακτηριστικά ασφαλείας των μπαταριών φωσφορικού σιδήρου λιθίου. Οι μπαταρίες τοποθετούνται σε ειδικούς προστατευτικούς κλωβούς ώστε να μειώνονται στο ελάχιστο τα πιθανά προβλήματα από κάποια σύγκρουση, όπου περικλείονται με σύστημα προστασίας από άζωτο καθώς και θερμικό επιβραδυντικό υλικό.
Επιπλέον, το όχημα είναι εξοπλισμένο με το σύστημα τηλεματικής Yutong V+, που ενημερώνει ανά πάσα στιγμή για τις συνθήκες του λεωφορείου και βοηθά στην αύξηση της απόδοσης διαχείρισης, στη μείωση του κόστους συντήρησης και στην βελτίωση της ασφάλειας.
Το E12 λειτουργεί στη Γαλλία για πάνω από τρία χρόνια και χρησιμοποιεί το ίδιο σύστημα μετάδοσης κίνησης με άλλα 60.000 ηλεκτρικά λεωφορεία Yutong που κινούνται σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Η εγγύηση που δίνει το εργοστάσιο κατασκευής στα Yutong είναι 85 μήνες για το λεωφορείο, 99 μήνες για τους συσσωρευτές κίνησης των λεωφορείων, 216 μήνες για την Αντισκωριακή προστασία του αμαξώματος, 145 μήνες για τους φορτιστές αργής φόρτισης, 145 μήνες για τους ταχυφορτιστές κινητής μονάδας και 72 μήνες για το πλαίσιο ρυμούλκησης κινητής μονάδας.