Στο υπουργικό Συμβούλιο στο Μαξίμου παρουσίαστηκε ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος δεν θα έχει πλέον τιμωρητικό χαρακτήρα και θα εισάγει μια νέα πολιτική όσον αφορά στις ποινές η οποία θα εξαρτάται αποκλειστικά από την επικινδυνότητά τους.
Την ίδια στιγμή η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη ανακοινώσει το τέλος στο «σβήσιμο» των κλήσεων με τη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων!
Να υπενθυμίσουμε πως τελευταία φορά που άλλαξε ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ήταν το 2008! Ο νέος ΚΟΚ εισάγει μια ολοκληρωμένη πολιτική δίκαιων ποινών για τις παραβάσεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους, χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η μείωση των ατυχημάτων και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων. Στην ίδια κατεύθυνση, το ΥΠΥΜΕ σχεδιάζει την επέκταση της χρήσης τεχνολογικών μέσων για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά και η αξιοποίηση ευφυών συστημάτων και της προόδου στην τεχνητή νοημοσύνη, για την ενίσχυση της επιτήρησης των οδών και της επιβολής του νόμου
Παράλληλα η ενοποίηση των μητρώων και συστημάτων θα διευκολύνει όχι μόνο το έργο της αστυνομίας αλλά και των πολιτών – οδηγών.
Τέλος το «σβήσιμο» των κλήσεων
Το νέο σχέδιο του ΚΟΚ καταργεί το λεγόμενο «σβήσιμο» των κλήσεων καθώς οι παραβάσεις θα βεβαιώνονται online στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα από τις Αρχές στους ατίθασους οδηγούς!
Βέβαια σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr οι παραβάτες οδηγοί θα έχουν στην διάθεσή τους ένα χρονικό διάστημα (από 7 έως 10 ημέρες) ώστε να καταθέσουν τις ενστάσεις τους οι οποίες αν κριθούν βάσιμες τότε θα διαγράφεται η παράβαση και το πρόστιμο ή οι πόντοι που την συνοδεύουν.
Σε διαφορετική περίπτωση το ποσό του προστίμου θα αναρτάται απευθείας στον προσωπικό λογαριασμό Taxisnet του παραβάτη ο οποίος αν δεν τον εξοφλήσει τότε θα αποτελεί βεβαιωμένη οφειλή προς το Κράτος με ότι συνεπάγεται αυτό.
Παράλληλα οι αστυνομικοί της Τροχαίας θα εφοδιαστούν με ειδικές συσκευές (Tablet ή ειδικά κινητά τηλέφωνα) ώστε να αναρτούν online στο σύστημα τις παραβάσεις ενώ ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί αν θα φέρουν και συσκευές POS ώστε οι παραβάτες οδηγοί να μπορούν να εξοφλούν απευθείας την παράβασή τους…
Πάντως μία επιπλέον καινοτομία στο νέο ΚΟΚ αφορά στο γεγονός ότι πλέον θα τιμωρείται ο οδηγός και όχι το όχημα ώστε αν κάποιο ατίθασο μέλος της οικογένειας οδηγεί χωρίς σύνεση τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας να μπορούν να μετακινηθούν με το αυτοκίνητό τους καθώς δεν θα υπάρχει η αφαίρεση των πινακίδων κυκλοφορίας…
Νέα όρια ταχύτητας
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές του νέου ΚΟΚ αφορά στα νέα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις τα οποία αναμένεται να μειωθούν καθώς τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφονται εντός του αστικού ιστού.
Ωστόσο το μεγάλο «αγκάθι» που απασχολεί τόσο στελέχη της Τροχαίας όσο και αρκετούς συγκοινωνιολόγους έχει να κάνει με το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα που θέλει να εφαρμόσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Αν εφαρμοστεί το νέο όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας και τοποθετηθούν κάμερες ή ο έλεγχος πραγματοποιείται μέσω drone στελέχη από την Τροχαία εκτιμούν ότι σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα σε εκατοντάδες χιλιάδες ή εκατομμύρια οδηγούς θα τους αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης για τουλάχιστον 2 μήνες (με τα τωρινά δεδομένα) αν πιαστούν να κινούνται με 60 χλμ./ώρα ενώ παράλληλα θα πρέπει να πληρώσουν και διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ (με τα τωρινά δεδομένα).
Επίσης ένα ακόμη πρόβλημα που προκύπτει με τη μείωση του ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις έχει να κάνει και με την ελάχιστη ταχύτητα κίνησης που σήμερα ορίζεται στα 30 χλμ./ώρα. Αν εφαρμοστεί η μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα μέσα στις πόλεις τότε είναι σαφές ότι το όριο ελάχιστης ταχύτητας κίνησης θα πρέπει να μειωθεί στα 10 ή στα 20 χλμ./ώρα! Είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς τι πρόκειται να γίνει αν κάποιο από τα οχήματα σε δρόμο με μία λωρίδα κυκλοφορίας κινείται με 10 ή 20 χλμ./ώρα…
Αυστηρότερες ποινές
Σημαντικές αλλαγές στις ποινές του Κώδικα οδικής Κυκλοφορίας περιλαμβάνει ο νέος νόμος του υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο: «Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης – Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και την καταπολέμηση της ενδοοικογενειακής βίας».
Πιο συγκεκριμένα ο νέος νόμος για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών ή υπερβολικής κούρασης, οδήγηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, κίνηση σε πεζόδρομο ή πλατείες, οδήγηση τεχνικά ανασφαλούς οχήματος, οδήγηση με επικίνδυνους ελιγμούς, οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα που υπερβαίνει κατά 60 χλμ./ώρα το όριο ταχύτητας (δηλαδή τα 130 χλμ./ώρα) ή οδήγηση στην πόλη με ταχύτητα που υπερβαίνει κατά 40 χλμ./ώρα το όριο (δηλαδή τα 50 χλμ./ώρα) και κίνηση στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης αλλά και παραβίαση ερυθρού σηματοδότη προβλέπει ποινή φυλάκισης από 1 έως 10 έτη ενώ αν από τα παραπάνω προκληθεί ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη!