Τριπλάσια αύξηση καταγράφηκε στον αριθμό των δημόσιων φορτιστών EV στην ΕΕ τα τελευταία τρία χρόνια, σύμφωνα με νέα ανάλυση T&E. Υπήρχαν πάνω από 630.000 σημεία φόρτισης στα κράτη μέλη της ΕΕ στα τέλη του 2023 και το δίκτυο φόρτισης αυξήθηκε ταχύτερα πέρυσι από τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων. Δυστυχώς η Ελλάδα μαζί με ακόμη 7 κράτη μέλη δεν έχουν επιτύχει το στόχο και θα πρέπει να εντείνουν την κατασκευή υποδομών και να πετύχουν τον στόχο που έχει θέσει η ΕΕ έως τα τέλη του έτους…
Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν ήδη εκπληρώσει τους στόχους της ΕΕ για το 2024 για τις δημόσιες υποδομές φόρτισης το 2023, σύμφωνα με την ανάλυση των εθνικών δικτύων χρέωσης και την προβλεπόμενη ανάπτυξη του στόλου των ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΕ για την Υποδομή Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), ο οποίος τέθηκε πρόσφατα σε ισχύ, κάθε χώρα έχει ετήσιους στόχους με βάση την αναλογία της συνολικής ισχύος φόρτισης και του αριθμού των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο δρόμο.
Από τις χώρες που δεν έχουν επιτύχει ακόμη τους στόχους τους για το 2024, η Πορτογαλία, η Ουγγαρία και η Λιθουανία πιθανότατα θα καλύψουν τη διαφορά έως την προθεσμία της 31ης Δεκεμβρίου.
Η Ελλάδα και η Ιρλανδία έχουν την περισσότερη δουλειά να κάνουν, αλλά εξακολουθούν να μπορούν να επιτύχουν τους στόχους τους κατασκευάζοντας γρήγορα υποδομές φέτος, ανέφερε η T&E.
Το Λουξεμβούργο, η Κύπρος και η Μάλτα υστερούν επίσης, αλλά μπορούν εύκολα να επιτύχουν τους στόχους με μέτριες ποσότητες νέων φορτιστών λόγω του μικρού μεγέθους των στόλων τους EV.
Ο Fabian Sperka, διευθυντής πολιτικής οχημάτων στην T&E, δήλωσε: «Η φόρτιση θεωρείται ως ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για τους ανθρώπους να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα, αλλά η εικόνα βελτιώνεται γρήγορα. Τώρα, οι κυβερνήσεις πρέπει να υπερβούν τις αυστηρές απαιτήσεις των στόχων της ΕΕ, εάν θέλουν να πείσουν περισσότερους οδηγούς. Χρειάζεται να εγκατασταθούν περισσότεροι σταθμοί όπου είναι η πραγματική κίνηση και οι πληρωμές θα πρέπει να γίνονται πιο απλές. Πρέπει επίσης να υπάρξει περιορισμός στους χαλασμένους φορτιστές».
Η T&E καλεί τις κυβερνήσεις της ΕΕ να υπερβούν την ελάχιστη φιλοδοξία του AFIR και να λάβουν υπόψη τα ακόλουθα στοιχεία:
-Προβλέψουν πού θα προκύψει μελλοντική ζήτηση για χρέωση για να αποφύγουν τα «κλειδώματα του δικτύου» στην πορεία.
-Να αναπτύξουν σταθμούς ταχείας φόρτισης κάθε 60 χλμ. κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων έως το 2025 – πριν από την προθεσμία του 2030 σύμφωνα με το AFIR. και να επεκτείνει τους στόχους AFIR σε άλλες μεγάλες εθνικές οδούς.
-Να εφαρμόσουν εθνικούς στόχους φόρτισης «βάσει του στόλου» με αποκεντρωμένο τρόπο, έτσι ώστε η ανάπτυξη της φόρτισης να ακολουθεί την υιοθέτηση EV σε περιφερειακό ή ακόμη και επαρχιακό επίπεδο.
-Για να διορθώσουν την κατεστραμμένη υποδομή, να απαιτήσουν από τους χειριστές σημείων φόρτισης να επιτυγχάνουν ελάχιστο χρόνο λειτουργίας τουλάχιστον 98% ετησίως σε δημόσιους φορτιστές.
-Να περιορίσουν τη γραφειοκρατία για τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων εναρμονίζοντας τις αδειοδοτήσεις και τις διοικητικές διαδικασίες σε ολόκληρη την ΕΕ και εστιάζοντας τη δημόσια οικονομική στήριξη όπου παρουσιάζεται αδυναμία της αγοράς, π.χ. όπου η υποδομή είναι απαραίτητη αλλά υποχρησιμοποιείται και δεν προσελκύει ιδιωτικές επενδύσεις.