Ο δέκατος γύρος της σεζόν είναι μια “σκληρή” δοκιμασία για την Formula 1. Όπως συνήθως το Grand Prix της Ισπανίας διεξάγεται στην πίστα της Βαρκελώνης-Καταλονίας, η οποία είναι μία από τις πιο απαιτητικές πίστες για τα μονοθέσια και τα ελαστικά. Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι και φέτος, η Pirelli επέλεξε τις τρεις πιο σκληρές γόμες για στεγνό οδόστρωμα του 2024 – C1 ως σκληρή γόμα, C2 ως μεσαία γόμα και C3 ως μαλακή γόμα. Αυτή η επιλογή είχε γίνει και στον εναρκτήριο αγώνα της χρονιάς στο Μπαχρέιν. Η πίστα θέτει μια ολοκληρωμένη πρόκληση και ξεχωρίζει γι’ αυτό παγκοσμίως, όχι μόνο μεταξύ των πιστών του ημερολογίου της Formula 1. Πέρα από τις ευθείες, διαθέτει κάθε δυνατό τύπο στροφής, με κάποιες από αυτές, όπως η στροφή 3 και ο συνδυασμός των στροφών 13 και 14 που οδηγούν στην κύρια ευθεία, να είναι πολύ υψηλής ταχύτητας. Οι πλευρικές δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά, ειδικά στην αριστερή πλευρά του μονοθεσίου είναι ιδιαίτερα υψηλές, εν μέρει επειδή οι εννέα από τις 14 στροφές είναι προς τα δεξιά.
Για πολλά χρόνια, αυτή η πίστα φιλοξενούσε τις χειμερινές δοκιμές εξέλιξης των ομάδων και επίσης σηματοδοτούσε την έναρξη του ευρωπαϊκού κομματιού της σεζόν, που ταυτίζονταν με την άφιξη των πρώτων σημαντικών αναβαθμίσεων της χρονιάς. Πλέον οι δοκιμές εξέλιξης πριν την έναρξη της σεζόν δεν γίνονται εκεί, αλλά η Βαρκελώνη εξακολουθεί να αποτελεί μια αποκαλυπτική δοκιμασία, που αντιμετωπίζεται με δέος από όλες τις ομάδες επειδή – και σε αυτή την περίπτωση, το κλισέ ισχύει – εάν ένα μονοθέσιο είναι ανταγωνιστικό εκεί, είναι γρήγορο σε όλους τους τύπους πίστας.
Το 2023, επανήλθε η αρχική διάταξη, που χρησιμοποιήθηκε από το 1991 όταν αυτή η πίστα εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο ημερολόγιο της Formula 1. Η διάταξη άλλαξε το 2007 με την εισαγωγή ενός σικέιν πριν την τελευταία στροφή, με στόχο τη δημιουργία μιας ακόμη ευκαιρίας προσπέρασης, κάτι που όμως δεν επετεύχθη. Στην πραγματικότητα, η αφαίρεση του σικέιν, σε συνδυασμό με την αεροδυναμική διαμόρφωση των σημερινών μονοθεσίων, έχει οδηγήσει σε αύξηση των προσπεράσεων. Πέρυσι αυτή η πίστα πέρασε από μεσαία στη σχετική κατάταξη με τις ευκαιρίες για προσπέραση σε μια από τις τέσσερις κορυφαίες.
Ο φετινός αγώνας διεξάγεται τρεις εβδομάδες αργότερα από το 2023, οπότε μπορεί να έχει πιο ζεστό καιρό, κάτι που θα μπορούσε να προσθέσει έναν ακόμη παράγοντα στη διαχείριση των ελαστικών.
Το πρόβλημα θερμοκρασίας θα μπορούσε να θέσει τη μαλακή γόμα C3 σε δυσχερή θέση, ενώ πέρυσι ήταν αρκετά ανταγωνιστική ακόμα και στον αγώνα, καθώς επιλέχθηκε από 16 οδηγούς εκ των 20, για το πρώτο σκέλος.
Από στρατηγικής άποψης, οι δύο αλλαγές θα πρέπει να είναι η ταχύτερη επιλογή. Πιθανόν θα χρησιμοποιηθούν όλες οι γόμες. Εάν η πτώση απόδοσης λόγω υπερθέρμανσης είναι μεγαλύτερη, τότε μπορεί να χρειαστούν τρεις στάσεις. Καθότι ο περσινός αγώνας απέδειξε ότι τα προσπεράσματα είναι ευκολότερα από ό,τι στο παρελθόν, δεν είναι πρόβλημα να διατηρήσεις τη θέση στην πίστα.
Ένας ακόμη παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη στην πίστα της Βαρκελώνης-Καταλονίας είναι η σημασία των κατατακτήριων δοκιμών. Σε 24 αγώνες στο παρελθόν, κέρδισε ο κάτοχος της pole position. Αξίζει μάλιστα να τονιστεί ότι σε άλλες τέσσερις περιπτώσεις ο οδηγός που ήταν ταχύτερος στις κατατακτήριες εγκατέλειψε τον αγώνα.
Μετά το Grand Prix του Μαϊάμι, αυτό το Σαββατοκύριακο είναι το δεύτερο της χρονιάς στο οποίο θα διεξάγονται στην πίστα και τα τέσσερα πρωταθλήματα στα οποία η Pirelli είναι ο μοναδικός προμηθευτής ελαστικών. Εκτός από τη Formula 1, τη Formula 2 και τη Formula 3, η Βαρκελώνη φιλοξενεί τον τρίτο γύρο της γυναικείας σειράς F1 Academy, που βρίσκεται τώρα στη δεύτερη σεζόν της.
Ο φετινός αγώνας είναι ο 54ος για το Grand Prix της Ισπανίας. Αντίστοιχα είναι η 34η που θα διεξαχθεί στη συγκεκριμένη πίστα. Το Ισπανικό GP εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο ημερολόγιο το 1951 και μονιμοποιήθηκε το 1986. Η πίστα του Μοντμελό είναι η πέμπτη που φιλοξενεί το Ισπανικό Grand Prix: προηγουμένως διεξήχθη εντός πόλης στην πρωτεύουσα της Καταλονίας, δύο φορές στην Pedralbes και τέσσερις φορές στο Montjuïc. Διεξήχθη επίσης στις μόνιμες πίστες της Jarama στα περίχωρα της Μαδρίτης (εννέα φορές) και στο Jerez de la Frontera στην Ανδαλουσία (πέντε φορές). Η Ισπανία έχει φιλοξενήσει επίσης άλλους επτά αγώνες του παγκοσμίου πρωταθλήματος, όλοι τους με το όνομα Grand Prix της Ευρώπης: το 1994 και το 1997 στη Χερέθ και από το 2008 έως το 2012 στους δρόμους της Βαλένθια.
Οι Michael Schumacher και Lewis Hamilton είναι οι πιο επιτυχημένοι οδηγοί στο Grand Prix της Ισπανίας, με έξι νίκες ο καθένας, ενώ μια νίκη στο Grand Prix της Ευρώπης το 1994 κάνει τον Schumacher τον πιο επιτυχημένο όσον αφορά τους αγώνες F1 επί Ισπανικού εδάφους. Ο Γερμανός είναι πρώτος στο σχετικό πίνακα των pole position (7), των ταχύτερων γύρων (7) και των τερματισμών στο βάθρο (12). Από τους κατασκευαστές, η Ferrari προηγείται με 12 νίκες, 14 pole position και 38 τερματισμούς στο βάθρο.