Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση και μάλιστα ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δώσει σαφείς εντολές για την μετάβαση προς την καθαρή αυτοκίνηση.
Ωστόσο παρά το πραγματικά μοναδικό στην ΕΕ πρόγραμμα με υψηλές επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» φαίνεται ότι κάποιοι πάροχοι έχουν δει την ηλεκτροκίνηση ως μέσο κερδοφορίας και μάλιστα χωρίς να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν.
Αρχικά έχουμε τις υπερβολικές χρεώσεις που αυτή τη στιγμή κυμαίνονται σε πάνω από 0,40 ευρώ ανά Kwh για φορτιστές με απόδοση έως 22 Kw και σε πάνω από 0,52 ευρώ ανά Kwh για ταχυφορτιστές με απόδοση πάνω από 50 KW.
Ωστόσο ένα πρόσφατο περιστατικό που είχαμε με ηλεκτρικό αυτοκίνητο δοκιμής στο Carandmotor.gr απέδειξε πόσο λάθος είναι στημένες οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πως οι πάροχοι σου δεσμεύμουν επιπλέον χρήματα από αυτά που έχεις καταναλώσει, πόσο δύσχρηστες είναι οι εφαρμογές και βέβαια ποιες είναι οι νέες κρυφές χρεώσεις που αφορούν στην παραμονή των αυτοκινήτων στους σταθμούς φόρτισης μετά το πέρας της φόρτισης ενός οχήματος.
Αρχικά θα ξεκινήσουμε από την αποκάλυψη των χρεώσεων «Overstay» όπως και την αποκαλούν κάποιοι πάροχοι οι οποίες ξεκινούν επιβάλλονται μετά τα 30 λεπτά από την ολοκλήρωση της φόρτισης. Πιο συγκεκριμένα τα πρώτα 5 λεπτά μετά τα 30 λεπτά από την ολοκλήρωση της φόρτισης χρεώνονται 0,52 ευρώ. Αν βέβαια ο οδηγός του αφήσει παρκαρισμένο το όχημά του πέραν των 35 λεπτών τότε αυτομάτως υπάρχει χρέωση 0,10 ευρώ για κάθε επιπλέον λεπτό της ώρας!
Δηλαδή αν κάποιος αφήσει το όχημά του για 90 λεπτά μετά την ολοκλήρωση της φόρτισης στη θέση του φορτιστή τότε θα πληρώσει επιπλέον 9 ευρώ!
Αν πάλι ο ιδιοκτήτης του οχήματος κάνει το λάθος και αφήσει το όχημά του σε κάποιο σταθμό φόρτισης το βράδι να φορτιστεί πλήρως και πάει να το παραλάβει 4 ώρες μετά την ολοκλήρωση της φόρτισης τότε θα χρεωθεί με 24 ευρώ επιπλέον για την κατάληψη της θέσης του φορτιστή! Τώρα βέβαια αν επισκεφθεί κανείς τις θέσεις φόρτισης που υπάρχουν κυρίως στα super market τη νύχτα θα διαπιστώσει ότι όλες οι θέσεις είναι κενές οπότε η «Overstay» χρέωση είναι τουλάχιστον ντροπή για τους πελάτες των εταιρειών φόρτισης καθώς θα αναγκάζονται να ξυπνούν ξημερώματα για να πάνε να παραλάβουν τα οχήματά τους για να μην υπάρξει επιπλέον χρέωση.
Από την άλλη μεριά η «Overstay» χρέωση σε καμία περίπτωση δεν βοηθά την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα ιδιίως τις νυχτερινές ώρες που δεν υπάρχουν διαθέσιμοι wall box φορτιστές σε πολυκατοικίες και οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα βρεθούν ξαφνικά χρεωμένοι και για τη θέση στάθμευσης σε τιμές Κολωνακίου οι οποίες και δεν εμφανίζονται στην εφαρμογή!
Πέραν όμως της υπέρογκης χρέωσης «Overstay» η αναβάθμιση των εφαρμογών των παρόχων έχει προκαλέσει επιπλέον σύγχυση στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων και τους αναγκάζουν να δεσμεύουν χρήματα στις εφαρμογές για να μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν.
Να υπενθυμίσουμε πως μέχρι πρότινος οι περισσότερες εφαρμογές σε χρέωναν μόνο τις Kwh που κατανάλωνες κατά τη διάρκεια της φόρτισης. Τώρα όλες σχεδόν οι εφαρμογές ζητούν από τους πελάτες τους να προπληρώσουν την φόρτισή τους και μετά την ολοκλήρωση της δεν επιστρέφεται το υπόλοιπο ποσό που δεν έχει χρησιμοποιηθεί αλλά παραμένει δεσμευμένο στην εφαρμογή για μελλοντική χρήση.
Δηλαδή αν κάποιος είναι περιστασιακός χρήστης ηλεκτρικού αυτοκινήτου δυστυχώς όσα χρήματα μεταφέρει στην ηλεκτρονική εφαρμογή για φόρτιση θα παραμείνουν εκεί δεσμευμένα μέχρι την επόμενη χρήση σε κάποιο άλλο ηλεκτρικό όχημα.
Πέραν όμως των παραπάνω οι νέες εφαρμογές φαίνεται ότι δεν λειτουργούν σωστά και μάλιστα σε πρόσφατη φόρτιση που προσπαθήσαμε να πραγματοποιήσουμε μεταμεσονύκτιες ώρες σε φορτιστή παρόχου όχι μόνο δεν καταφέραμε τελικά να φορτίσουμε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο της δοκιμής μας αλλά η εφαρμογή μας δέσμευσε και 20 ευρώ τα οποία δεν μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε καθώς η εφαρμογή δεν αναγνώρισε μέσω σκαναρίσματος τους φορτιστές της εμφανίζοντας μας το μήνυμα: «Δεν βρέθηκε φορτιστής! Δοκίμασε άλλο QR Code». Βέβαια όποιο άλλο QR Code και αν δοκιμάσαμε η εφαρμογή μας ενημέρωνε ότι δεν βρέθηκε φορτιστής…
Έτσι αναγκαστήκαμε στις 04:00 τα ξημερώματα να μαζέψουμε τα καλώδια φόρτισης και να φύγουμε από τους σταθμούς φόρτισης που είχαν τοποθετηθεί σε σούπερ μάρκετ χωρίς να έχουμε φορτίσει το όχημά μας ενώ την ίδια στιγμή να έχουμε χρεωθεί και Ταξί για την μετάβασή μας από το σπίτι στο χώρο φόρτισης και επιπλέον η ηλεκτρονική εφαρμογή να μας έχει δεσμεύσει και 20 ευρώ για… μελλοντική χρήση!
Με αυτό τον τρόπο πάντως η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα όχι μόνο δεν πρόκειται να προχωρήσει αλλά δυστυχώς επιβεβαιώνει ότι κάποια πράγματα τελικά στη χώρα μας είτε γίνονται κυριολεκτικά στο πόδι είτε γίνονται ξεκάθαρα για το εύκολο κέρδος…