Η επόμενη Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού (14 έως 20 Οκτωβρίου) θα είναι το σκηνικό μιας άμεσης εμπορικής μάχης μεταξύ Ευρωπαίων και Κινέζων κατασκευαστών και θα αποτελέσει μια μοναδική ευκαιρία να γίνει απολογισμός των δυνατών και αδύνατων σημείων των παικτών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας του αύριο.
Καθώς η ηλεκτρική τεχνολογία καθίσταται απαραίτητη στην κινεζική αγορά αυτοκινήτων, αυτή η εξέλιξη προκαλεί ανησυχία. Πράγματι, στην Ευρώπη, η ενεργειακή μετάβαση, παρά την επιταχυνόμενη ορμή της, έχει μέχρι στιγμής αντιμετωπίσει μια αποτυχία (με εξαίρεση τη Νορβηγία και την Ολλανδία). Τα μερίδια αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων παραμένουν κάτω του 15% στη Γαλλία και τη Γερμανία και είναι ακόμη κάτω από 5% στην Ισπανία και την Ιταλία.
Η απομάκρυνση των ευρωπαίων αγοραστών από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ήταν ιδιαίτερα έντονη το καλοκαίρι, και αυτό μπορεί να εξηγηθεί τόσο από ρεαλιστικούς όσο και από οικονομικούς λόγους. Είναι δύσκολο να ανταγωνιστείς την κουλτούρα των κινητήρων εσωτερικής καύσης με ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρουν περιορισμένη αυτονομία, μεγάλους χρόνους φόρτισης και υψηλές τιμές, που φτάνουν κατά μέσο όρο σχεδόν τα 42.000 ευρώ.
Τα πλεονεκτήματα των Κινέζων
Η Κίνα αφού κυριαρχεί στους τομείς των smartphone, των κοινωνικών δικτύων, του 5G και του ηλεκτρονικού εμπορίου καθιερώνεται πλέον στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, με σημαντικό προβάδισμα, όπως αναγνωρίζεται από τον Luca de Meo, αφεντικό της Renault και πρόεδρο του ACEA. Η επιτυχία τους βασίζεται στον πλήρη έλεγχο ολόκληρης της αλυσίδας αξίας, από την εξόρυξη πολύτιμων μετάλλων έως τη διαχείριση μονάδων μπαταριών.
Η δύναμη των μηχανικών της MG, BYD καθώς και των Nio και Chery, έγκειται στην πρώιμη κατανόηση των πλεονεκτημάτων της τεχνολογίας μπαταριών LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού). Αυτή η στρατηγική επιλογή φαίνεται να ανακαλύφθηκε αργά από τους ευρωπαίους κατασκευαστές, οι οποίοι συνειδητοποίησαν τις οικονομικές δυνατότητές της κατά την τελευταία Έκθεση Αυτοκινήτου του Πεκίνου.
Αυτή η συνειδητοποίηση οδήγησε σε μια ανατροπή πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες που ειδικεύονται στις μπαταρίες NMC (νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου) με αποτέλεσμα να υποστούν σοβαρές συνέπειες. Η ευρωπαϊκή ανάπτυξη πολλών εργοστασίων έχει ανασταλεί, προκειμένου να αναπροσανατολιστεί η έρευνα προς την παραγωγή μπαταριών LFP.
Η ανταγωνιστικότητα των τιμών των Κινέζων κατασκευαστών είναι επίσης σημαντικό πλεονέκτημα. Τα ηλεκτρικά οχήματά τους, πωλούνται σε τιμές 20-30% χαμηλότερες από τα ευρωπαϊκά μοντέλα, έχουν διεισδύσει στην ευρωπαϊκή αγορά, απειλώντας ευρωπαίους κατασκευαστές.
Αντιμέτωπες με την απειλή ενός πραγματικού εμπορικού παλιρροϊκού κύματος, οι Βρυξέλλες ανησυχούσαν για το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Κινέζων κατασκευαστών, οι οποίοι ήταν ύποπτοι ότι βασίζονταν εν μέρει σε συγκαλυμμένες επιδοτήσεις. Για να αποκατασταθεί η ισορροπία, η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε την επιβολή επιπλέον δασμών σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα. Ωστόσο, η ίδρυση των πρώτων κινεζικών εργοστασίων στην Ουγγαρία (BYD) και στην Ισπανία (Chery) υποδηλώνει παράκαμψη των κυρώσεων, δίνοντας έτσι πλεονέκτημα στους Κινέζους κατασκευαστές. Παρόλα αυτά, οι παραδοσιακοί κατασκευαστές προσπαθούν να αντιδράσουν. Τα νέα Citroen e-C3 και Renault R5 E-Tech θα πρέπει να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην εμπορική μάχη που έρχεται.
Το πλεονέκτημα για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές
Παρόλο που οι νέες κινεζικές μάρκες προσελκύουν «millennials» χάρη στην ψηφιακή και ηλεκτρική τεχνολογία τους, εξακολουθούν να υποφέρουν από ένα υπανάπτυκτο δίκτυο διανομής. Τούτου λεχθέντος, σημαντικοί παίκτες στον κλάδο αρχίζουν να καθιερώνονται, όπως ο Emil Frey, η BYmyCAR, καθώς και οι Jean Lain και Bodemer. Οι πρώτες παραχωρήσεις από τις MG, Xpeng και BYD αρχίζουν έτσι να εμφανίζονται.
Ωστόσο, ο αριθμός των τοποθεσιών παραμένει περιορισμένος στην επικράτεια και η προμήθεια ανταλλακτικών παραμένει αβέβαιη. Αυτή η παρατήρηση ώθησε την MG να εγκαινιάσει την πρώτη εθνική πλατφόρμα διανομής ανταλλακτικών και αξεσουάρ αυτό το καλοκαίρι στη Γαλλία. Οι κινέζοι κατασκευαστές αναπόφευκτα έρχονται αντιμέτωποι με τις ρίζες και την εδραιωμένη οργάνωση των ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων. Αυτή η πραγματικότητα οδήγησε τη Stellantis να βασιστεί στο δίκτυό της για να παρουσιάσει την κινεζική μάρκα Leapmotor. Ανίκανη να ανταγωνιστεί πλήρως την τεχνολογική ευελιξία των νέων Κινέζων κατασκευαστών, η στρατηγική των ευρωπαϊκών εταιρειών «κληρονομιάς» θα μπορούσε κάλλιστα να είναι να στραφούν προς ώριμες και ισορροπημένες συνεργασίες.