Το αμερικανικό τμήμα εμπορίου πρότεινε την απαγόρευση του κινεζικού λογισμικού και υλικού για οχήματα με ενσωματωμένη σύνδεση στο Διαδίκτυο, σε μια κίνηση που στην πραγματικότητα απαγορεύει την εισαγωγή των κινεζικών οχημάτων στην αγορά των ΗΠΑ.
Ο κανόνας ακολουθεί τις ανησυχίες της κυβέρνησης Baiden σχετικά με τις κινεζικές εταιρείες που συλλέγουν δεδομένα για Αμερικανούς οδηγούς και υποδομές, καθώς και το ενδεχόμενο ξένων αντιπάλων να χειριστούν εξ αποστάσεως συνδεδεμένα αυτοκίνητα στους δρόμους των ΗΠΑ.
Είναι το πιο πρόσφατο βήμα σε μια ευρύτερη προσπάθεια των ΗΠΑ για πάταξη των κινεζικών οχημάτων, λογισμικού και εξαρτημάτων. Οι ΗΠΑ έχουν ήδη αυξήσει απότομα τους δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές φέτος, συμπεριλαμβανομένης της εισφοράς 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Αξιωματούχοι ανέφεραν ότι ανησυχούν πως η συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία χρησιμοποιείται για σύνδεση αυτοκινήτων σε άλλα δίκτυα και για την αυτόνομη οδήγηση, μπορεί να επιτρέψει σε εχθρούς να «χειραγωγήσουν εξ αποστάσεως αυτοκίνητα στους αμερικανικούς δρόμους».
Αυτή τη στιγμή η χρήση κινεζικού λογισμικού σε αμερικανικά αυτοκίνητα είναι ελάχιστη.
Αξιωματούχοι δήλωσαν στους Financial Times ότι το μέτρο ουσιαστικά θα απαγορεύσει την κυκλοφορία κινεζικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ επισημαίνοντας ότι: «Η εκτίμησή μας είναι ότι από εδώ και στο εξής τα κινεζικά οχήματα θα υπάγονται στην απαγόρευση».
Υπενθυμίζεται ότι τον Φεβρουάριο ο Baiden είχε διατάξει έρευνα για το αν τα συνδεδεμένα με το Internet κινεζικά οχήματα αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια των Αμερικανών.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν λίγα κινεζικά ή ρωσικά αυτοκίνητα στους δρόμους στις ΗΠΑ και ο κανόνας έχει σχεδιαστεί για να εξουδετερώσει οποιαδήποτε απειλή για την εθνική ασφάλεια που θα μπορούσαν να αποτελέσουν στο μέλλον, δήλωσαν αξιωματούχοι.
«Εκδίδουμε έναν προτεινόμενο κανόνα για την αντιμετώπιση αυτών των νέων απειλών για την εθνική ασφάλεια προτού οι προμηθευτές, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και τα εξαρτήματα αυτοκινήτων που συνδέονται με την Κίνα ή τη Ρωσία γίνουν συνηθισμένα και διαδεδομένα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ», δήλωσε η υπουργός Εμπορίου Gina Raimondo.
Μάλιστα ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ υπέδειξε την Ευρώπη, όπου τα κινεζικά αυτοκίνητα έχουν κατακλύσει γρήγορα την αγορά, ως «προειδοποιητική ιστορία».
Η κυβέρνηση Baiden θα συντάξει έναν τελικό κανόνα μετά από μια περίοδο διαβούλευσης 30 ημερών και σκοπεύει να τον δημοσιεύσει πριν αποχωρήσει ο πρόεδρος. Οι απαγορεύσεις λογισμικού θα ισχύουν από το 2027, ενώ οι απαγορεύσεις υλικού θα ισχύουν τον Ιανουάριο του 2029 ή του 2030.
Το τμήμα εμπορίου αξιολογεί άλλες βιομηχανίες στις οποίες μπορεί να θέλει να λάβει παρόμοια μέτρα, όπως drones ή υποδομές cloud, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Πάντως η έρευνα του τμήματος εμπορίου αποκάλυψε μια σειρά πιθανών απειλών καθώς τα οχήματα συνδέονται περισσότερο με κρίσιμες υποδομές, μεταξύ άλλων μέσω σταθμών φόρτισης, έξυπνων δρόμων και πόλεων, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Αυτές περιλάμβαναν πιθανές απειλές για τους Αμερικανούς καταναλωτές, όπως η συλλογή δεδομένων σχετικά με το πού ζουν οι οδηγοί, να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο ή να πάνε στο γιατρό.
Σε ένα ακραίο παράδειγμα, είπαν ότι ένας ξένος αντίπαλος θα μπορούσε να κλείσει ή να πάρει τον έλεγχο των οχημάτων τους που λειτουργούν στις ΗΠΑ, προκαλώντας ατυχήματα και κλείνοντας δρόμους.
«Έχουμε ήδη δει άφθονα στοιχεία για την προτοποθέτηση κακόβουλου λογισμικού από τη Κίνα στην κρίσιμη υποδομή μας με σκοπό τη διακοπή και δολιοφθορά», δήλωσε ο σύμβουλος εθνικής ασφάλειας των ΗΠΑ, Jake Sullivan.
«Με δυνητικά εκατομμύρια οχήματα στο δρόμο, το καθένα με διάρκεια ζωής 10 έως 15 ετών, ο κίνδυνος διακοπής λειτουργίας και δολιοφθοράς αυξάνεται δραματικά», πρόσθεσε.
Οι μπαταρίες κινεζικής κατασκευής δεν περιλαμβάνονται στον κανόνα, δήλωσε ένας δεύτερος ανώτερος αξιωματούχος της διοίκησης. «Η απαγόρευση υλικού ισχύει μόνο για εξαρτήματα για το σύστημα συνδεσιμότητας του οχήματος», είπε ο αξιωματούχος.
Ένα ευρύ φάσμα προμηθευτών που συνδέονται με την Κίνα είναι όλο και πιο σημαντικό για την αυτοκινητοβιομηχανία των ΗΠΑ.
Η κινεζική Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) ο μεγαλύτερος όμιλος μπαταριών στον κόσμο, συμφώνησε να χορηγήσει άδεια χρήσης τεχνολογίας στη Ford για το προγραμματισμένο εργοστάσιό της στο Μίσιγκαν 3,5 δισ. δολαρίων. H CALT προμηθεύει επίσης άλλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ ο όμιλος Wanxiang της Κίνας είναι σημαντικός προμηθευτής ανταλλακτικών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και δραστηριοποιείται στο Σικάγο από τα μέσα της δεκαετίας του 1990.