Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υπό την απειλή μείωσης ή κατάργησης της επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, βρίσκονται αντιμέτωπες με επικίνδυνες προκλήσεις οι οποίες απειλούν κυριολεκτικά το την βιωσιμότητά τους.
Σε μια «ιδιαίτερα χαμηλή» αγορά αυτοκινήτου, όπως αποδεικνύεται από την πτώση των ταξινομήσεων τον Σεπτέμβριο, ο Luc Chatel, πρόεδρος της Automobile Platform, εξέφρασε την ανησυχία του. Θεωρεί ότι η γαλλική και κατ’ επέκταση και η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο και προειδοποιεί: «Βρισκόμαστε στην αυγή εξαιρετικά σοβαρών καταστάσεων για την αυτοκινητοβιομηχανία». Εκφράζει επίσης τη λύπη του για την απουσία μακροπρόθεσμης πολιτικής, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
«Η τροχιά της ποινής των νέων μειωμένων εκπομπών CO2 είχε ήδη καθοριστεί, δεν υπάρχει λόγος να γίνει πιο αυστηρή. Πολλές φορές έχει σημάνει συναγερμός για τις συνέπειες ενός υπερβολικού φορολογικού και ρυθμιστικού καθεστώτος που επιβλήθηκε στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας αλλά δυστυχώς δεν έγινε τίποτα», πιστεύει ο Xavier Horent, γενικός εκπρόσωπος της επαγγελματικής ένωσης Mobilians.
Έλλειψη ανταγωνιστικότητας
Αντιμέτωπος με «την αργή αντίδραση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας» που τονίζεται στην έκθεση του Mario Draghi που υποβλήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Luca de Meo, αφεντικό της Renault και της ACEA, εκφράζει τη λύπη του για την έλλειψη ανταγωνιστικότητας. «Δεν οφείλεται μόνο στο κόστος ενέργειας και εργασίας: το ευρωπαϊκό σύστημα επενδύει δύο έως τρεις φορές λιγότερες στην τεχνολογική καινοτομία από τους ανταγωνιστές μας, με αποτέλεσμα να το κάνουν λιγότερο ανταγωνιστικό.»
Η Ευρώπη άκαμπτη
Ενώ επιβεβαιώνεται η διαρθρωτική συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτων, με τους όγκους πωλήσεων σε πολλά κράτη μέλη να παραμείνουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, οι κατασκευαστές πρέπει να περιηγηθούν μεταξύ των ολοένα και πιο έντονων, μερικές φορές ακόμη και ασυμβίβαστων, περιορισμών.
Η άκαμπτη στάση των Βρυξελλών σχετικά με την νέα μείωση των εκπομπών CO2 η οποία θα εφαρμοστεί σε λιγότερο από τρεις μήνες, καταδεικνύει τις στρεβλώσεις της αγοράς. Αυτό θέτει τους κατασκευαστές σε κίνδυνο με πρόστιμα έως και πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, αυτό το σύστημα φαίνεται αποκομμένο από την πραγματικότητα της αγοράς. Ο Luca de Meo, πρόεδρος της ACEA, επικρίνει αυτήν την έλλειψη πραγματισμού στην Ευρώπη, τονίζοντας ότι οι κανονισμοί απαιτούν την πώληση του 25% των ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ η αγορά είναι επί του παρόντος σε θέση να απορροφήσει μόλις τα μισά.
Ο δογματισμός του ηλεκτρισμού
Με την επιβολή των ηλεκτρικών οχημάτων, οι Βρυξέλλες έχουν αποδυναμώσει τους παραδοσιακούς ευρωπαίους κατασκευαστές ενώ ανοίγουν διάπλατα τις πόρτες στους Κινέζους κατασκευαστές. Ο Carlos Tavares, Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis, έχει ήδη προειδοποιήσει για έναν «εμπορικό πόλεμο», ο οποίος, σύμφωνα με τον ίδιο, κινδυνεύει να καταλήξει σε «λουτρό αίματος».
Αυτή η απειλή είναι ακόμη πιο πιεστική καθώς το ενδιαφέρον των καταναλωτών για ηλεκτρικά οχήματα έχει μειωθεί απότομα από το καλοκαίρι. Εάν ακολουθήσουμε το γερμανικό παράδειγμα, αυτή η τάση θα μπορούσε να επιδεινωθεί στη Γαλλία σε περίπτωση μείωσης της επιδότησης.
Η κατάσταση αυτή αντικατοπτρίζεται ήδη στις κακές οικονομικές επιδόσεις των κύριων αυτοκινητοβιομηχανιών, οι οποίοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για αποτελέσματα πολύ χαμηλότερα από τις προβλέψεις. Μπροστά σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση, οι φήμες για εξαγορές και συγχωνεύσεις επανεμφανίστηκαν, αναζωογονώντας την ιδέα της δημιουργίας πυλώνα που θα αποτελείται από όλη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Ποινικός φόρος
Στη Γαλλία, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν ένα ολοένα πιο περιοριστικό φορολογικό περιβάλλον. Η ανακοίνωση της αύξησης της οικολογικής ποινής τροφοδοτεί ανησυχίες στον κλάδο. Αυτά τα φορολογικά μέτρα προστίθενται στο πρόσθετο κόστος που συνδέεται με την ηλεκτροκίνηση των οχημάτων και τη συμμόρφωση με τα νέα πρότυπα ασφαλείας GSR2.
Η παρατήρηση του Luca de Meo δείχνει τέλεια την κρίσιμη κατάσταση που διέρχεται η αυτοκινητοβιομηχανία. Ένα βασικό μοντέλο της κατηγορίας Α κοστίζει σήμερα 60% περισσότερο από ό,τι πριν από δέκα χρόνια, καθιστώντας αυτά τα οχήματα όλο και λιγότερο προσβάσιμα στους καταναλωτές. Αυτή η άνοδος των τιμών αναγκάζει πολλούς αγοραστές να απομακρύνονται από την αγορά. Αποτέλεσμα είναι ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, ιδίως ορισμένες πιο ευάλωτες μάρκες, βλέπουν το μέλλον τους να απειλείται ολοένα και περισσότερο, με την βιωσιμότητά τους να έχει τεθεί υπό αμφισβήτηση.