Προτεραιότητα στην χρηματοδότηση οδικών έργων και υποδομών από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας ζήτησε η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Έλενα Κουντουρά με ερώτηση που κατέθεσε στην Κομισιόν.
Η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής μνα υπενθυμίσουμε ότι πριν λίγες ημέρες είχε καταθέσει στην ΕΕ και αίτημα για άμεση σύσταση ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις οδικές μεταφορές και σε συνέχεια και της ειδικής έκθεσης του 2024 του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία δεν φαίνεται εφικτή χωρίς επιπλέον προσπάθειες από την ΕΕ και τα κράτη- μέλη η επίτευξη του στόχου μείωσης των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών κατά 50% μέχρι το 2030 και μηδενισμού των θανάτων μέχρι το 2050.
Το ζήτημα της οδικής ασφάλειας βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της Ευρωβουλευτή και στη δεύτερη θητεία της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ως μείζον κοινωνικό ζήτημα. Στην προηγούμενη κοινοβουλευτική θητεία 2019-2024, η Έλενα Κουντουρά ήταν εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην έκθεση- ψήφισμα για το πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ στην οδική ασφάλεια έως το 2030.
Στη νέα της ερώτησή προς την Κομισιόν, ζητά να επιταχυνθούν οι ευρωπαϊκές ενέργειες για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ στην οδική ασφάλεια, μεταξύ άλλων, με την υιοθέτηση πιο αποτελεσματικών μέτρων στην παρακολούθηση των επιδόσεων που καταγράφουν τα κράτη-μέλη, καθώς και στην συγκρισιμότητα των μεταξύ τους δεδομένων, ώστε να μειωθούν δραστικά οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί.
Ζητά η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση έργων υποδομών να συνδεθεί άμεσα με τη συμβολή τους στην οδική ασφάλεια. Επιπλέον προτείνει να εισαχθούν νέοι και πιο αυστηροί κανόνες στα έργα που λαμβάνουν ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ώστε να συνυπολογίζονται οι επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια κατά την επιλογή και υλοποίηση αυτών των έργων.
Στην ερώτηση της Έλενας Κουντουρά επισημαίνεται μεταξύ άλλων ότι: «Η Οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον κοινωνικό ζήτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς κάθε χρόνο χιλιάδες άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους ή τραυματίζονται σοβαρά σε τροχαία ατυχήματα. Σύμφωνα με την Ειδική Έκθεση 04/2024 του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η επίτευξη του στόχου για τη μείωση των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών κατά 50% μέχρι το 2030, και το μηδενισμό των θανάτων μέχρι το 2050, δεν φαίνεται εφικτή χωρίς επιπλέον προσπάθειες. Η έκθεση διαπιστώνει ότι η Επιτροπή δεν έχει ακόμη αξιολογήσει επαρκώς τη συμβολή των εθνικών στρατηγικών των Κρατών-Μελών στην επίτευξη των στόχων αυτών, και ότι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας δεν αποτελεί προτεραιότητα κατά την χρηματοδότηση οδικών έργων και υποδομών από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
1.Ποιες συγκεκριμένες ενέργειες σκοπεύει να αναλάβει για την επιτάχυνση της επίτευξης των στόχων της ΕΕ για την Οδική ασφάλεια;
2.Τι μέτρα προτίθεται να λάβει για να διασφαλίσει την καλύτερη παρακολούθηση των επιδόσεων των Κρατών-Μελών και τη συγκρισιμότητα των δεδομένων σχετικά με τους σοβαρούς τραυματισμούς και τους θανάτους;
3.Θα εξετάσει το ενδεχόμενο να ενισχύσει τη χρηματοδότηση για έργα υποδομών που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια και να εισαγάγει νέους, αυστηρότερους κανόνες για τα έργα που χρηματοδοτούνται απ’ την ΕΕ, ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι επιπτώσεις τους στην οδική ασφάλεια κατά την επιλογή και υλοποίησή τους;»