Ποιος προειδοποιεί για καταστροφή της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας;

Στο περιθώριο της Έκθεσης Αυτοκινήτου του Παρισιού, το αφεντικό του ομίλου Renault ζητά λίγο ρεαλισμό από τους πολιτικούς που αποφάσισαν να σταματήσουν τα θερμικά αυτοκίνητα το 2035 και τα μειώσουν περαιτέρω τις εκπομπές CO2 το 2025 οδηγώντας σε διάλυση ολόκληρη την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Για τον Luca de Meo, τώρα είναι η ώρα για συζήτηση για την εξεύρεση της καλύτερης λύσης για την επίτευξη των στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

«Προσέξτε να μην καταστρέψετε την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που έχει γίνει το παιχνίδι των πολιτικών!» Ο Luca de Meo, γενικός διευθυντής του ομίλου Renault, δεν μάσησε τα λόγια του στο πλαίσιο της ομιλίας του στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα γεγονότα και να αντιληφθούμε ότι η ταχύτητα υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων δεν είναι η ίδια σήμερα με αυτή που φανταζόταν σε ένα powerpoint το 2018!»

Για το αφεντικό της Γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, πρέπει σήμερα να βρεθεί η καλύτερη λύση για την επίτευξη αυτών των τεθέντων στόχων. Είτε σε ό,τι αφορά τα πρότυπα εκπομπών CO2, τα οποία πρέπει να γίνουν αυστηρότερα από το 2025 με όριο 81 γρ./χλμ. CO2, έναντι 95 γρ./χλμ. το 2024. Ή ακόμα και ακύρωση της απαγόρευσης πώλησης θερμικών οχημάτων το 2035 που όπως εκτιμά ο ίδιος δεν θα είναι δυνατό να υλοποιηθεί.

«Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι θα πρέπει να πληρώσουμε πρόστιμα επειδή ο πελάτης δεν θέλει ηλεκτρικά οχήματα», πρόσθεσε, αναφερόμενος στον κλάδο γενικότερα.

Στην πραγματικότητα, ο όμιλος Renault θα πρέπει να σεβαστεί αυτά τα πρότυπα, το 2024 αλλά και το 2025. Μια συμμόρφωση στην οποία η Dacia δεν ανταποκρίνεται, τιμωρείται στη Γαλλία από την απώλεια του οικολογικού μπόνους. «Αλλά θα διαχειριστούμε το πρόβλημα της Dacia», είπε ο Luca de Meo.

Βρείτε μια καλύτερη λύση από τα πρόστιμα

Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σήμερα αντιμέτωπη με μια επιλογή που καταστρέφει την αξία. Οι κατασκευαστές πρέπει να προβλέπουν την πληρωμή των προστίμων που επιβάλλονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ακόμη και αν πιστεύουν ότι μπορούν να τα σεβαστούν. Ωστόσο, αυτές οι διατάξεις δεν μπορούν επομένως να χρησιμοποιηθούν για να συνεχιστούν οι μαζικές επενδύσεις.

Τρεις λύσεις είναι διαθέσιμες στον κλάδο σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Είτε οι κατασκευαστές αγοράζουν πιστώσεις από Κινέζους παίκτες που κατασκευάζουν αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Είτε μειώνουν την τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων για να προσελκύσουν μεμονωμένους πελάτες ακόμη πιο γρήγορα. Ή τέλος, σταματούν την παραγωγή θερμικών οχημάτων, της τάξης των 2,8 εκατομμυρίων αυτοκινήτων λιγότερα, που ισοδυναμεί με το κλείσιμο δέκα εργοστασίων συναρμολόγησης!

Επιτακτική το πρασίνισμα των επιχειρηματικών στόλων

Μία από αυτές τις λύσεις θα ήταν, για παράδειγμα, να αναγκαστούν οι εταιρείες με μεγάλους στόλους να αγοράζουν είτε ένα συγκεκριμένο ελάχιστο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων είτε να συνθέσουν τον στόλο τους με οχήματα με λιγότερες εκπομπές.

«Αν στην Ευρώπη είχαμε πραγματική υποχρέωση απέναντι στους οικολογικούς στόλους, αυτό θα έδινε ώθηση στη ζήτηση. Μια μέθοδος που, επιπλέον, δεν θα περιόριζε τις κρατικές δαπάνες. Ωστόσο, η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στους στόλους είναι χαμηλή. Αν πάρουμε τον καθιερωμένο μέσο όρο του 22% των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το 2025 για να φτάσουμε στις νέες μειωμένες εκπομπές CO2, χωρίς εταιρείες, ασκούμε όλη την πίεση στους πελάτες λιανικής. Επιπλέον, αυτή η στρατηγική θα είχε μηδενικό κόστος για τα κράτη. Η αυτοκινητοβιομηχανία θα δεχθεί το μεγαλύτερο μέρος της καταιγίδας, τη στιγμή που στην Ευρώπη οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιπροσωπεύουν μόνο το 7 έως 8% των εκπομπών CO2, αλλά θα πρέπει να φροντίσουμε για το υπόλοιπο 92%» ξεκαθάρισε ο Luca de Meo.

Απαραίτητες οι επιδοτήσεις

Οι επιδοτήσεις για την αγορά καθαρών αυτοκινήτων παραμένει επίσης απαραίτητη, σύμφωνα με τον Luca de Meo, ο οποίος ωστόσο αμφισβητεί τα επίπεδα των κυρώσεων που προτείνονται ως μέρος του δημοσιονομικού λογαριασμού του 2025 ώστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να αλλάξουν τον αγοραστικό συνδυασμό των πελατών. «Καθώς το κράτος αναζητά χρήματα, θα ήταν λογικό αυτοί οι πόροι να προορίζονται τελικά για τη μετάβαση. Δεν μπορούμε να χτίσουμε μια στρατηγική για την κοινωνική μίσθωση. Η υποστήριξη κατ’ απαίτηση είναι πιο αποτελεσματική. Αν ποντάρουμε τα πάντα στην κοινωνική μίσθωση, πρέπει να θυμόμαστε ότι σε τρία χρόνια τα οχήματα θα επιστρέψουν» τονίζει με έμφαση ο Luca de Meo.