Η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμευτεί να καταργήσει σταδιακά τις επιδοτήσεις των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και να εξασφαλίσει μια δίκαιη πράσινη μετάβαση, τώρα πρέπει να τηρήσει αυτή την υπόσχεση, ξεκαθαρίζει η περιβαλλοντική ομάδα Transport & Environment (T&E).
Μάλιστα σύμφωνα με μελέτη T&E αποδεικνύεται ότι τα πέντε μεγαλύτερα μέλη της ΕΕ δαπανούν ετησίως 42 δισεκατομμύρια ευρώ για να επιδοτούν εταιρικά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης!
Πιο συγκεκριμένα η μελέτη του Environmental Resources Management (ERM), που ανατέθηκε από την T&E, υπολογίζει τις επιπτώσεις των τεσσάρων φορολογικών πλεονεκτημάτων που δίνονται παραδοσιακά στα εταιρικά αυτοκίνητα που περιλαμβάνουν παροχές σε είδος, διαγραφές αποσβέσεων, εκπτώσεις ΦΠΑ και κάρτες καυσίμων. Πρόκειται για επιδοτήσεις που δεν απολαμβάνουν οι ιδιοκτήτες ιδιωτικών αυτοκινήτων. Τα εταιρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 60% όλων των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη και η Ιταλία παρέχει 16 δισ. ευρώ σε επιδοτήσεις για εταιρικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (13,7 δισ. ευρώ), τη Γαλλία (6,4 δισ. ευρώ) και την Πολωνία (6,1 δισ. ευρώ).
Τα φορολογικά πλεονεκτήματα για τα ρυπογόνα εταιρικά αυτοκίνητα στη Βρετανία και την Ισπανία είναι πολύ χαμηλότερα. Πράγματι, η Βρετανία επιβάλλει ισχυρές κυρώσεις στα εταιρικά οχήματα βενζίνης και diesel μέσω υψηλού ποσοστού οφέλους σε είδος, ενώ οι οδηγοί ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων πληρώνουν χαμηλούς φόρους. Αυτό συνέβαλε στην τόνωση της απορρόφησης των ηλεκτρικών εταιρικών αυτοκινήτων που είναι τώρα στο 21,5%.
Στην Ισπανία, τα φορολογικά οφέλη για τα εταιρικά αυτοκίνητα είναι παρόμοια με αυτά για τα ιδιωτικά οχήματα, κυρίως λόγω του σχετικά υψηλού συντελεστή οφέλους σε είδος. Ωστόσο, καθώς η Ισπανία προσφέρει ελάχιστα κίνητρα στις εταιρείες να επιλέξουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η απορρόφηση των εταιρικών ηλεκτρικών οχημάτων είναι χαμηλή (3,7%), εξηγεί η T&E.
Οι οδηγοί εταιρικών αυτοκινήτων SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης λαμβάνουν πολύ υψηλές επιδοτήσεις μέσω της φορολογίας εταιρικών αυτοκινήτων, διαπιστώνει επίσης η μελέτη. Σε σύγκριση με έναν ιδιώτη αγοραστή, πληρώνουν έως και 8.900 ευρώ ετησίως λιγότερους φόρους για την οδήγηση ενός ρυπογόνου SUV. Αυτό εξηγεί επίσης γιατί οι εταιρείες καταγράφουν διπλάσια ποσοστά στις πωλήσεις SUV που βλάπτουν το κλίμα σε σχέση με τους ιδιώτες κατανάλωτες . Από τα συνολικά 42 δισ. ευρώ, τα 15 δισ. ευρώ διατίθενται για την επιδότηση SUV!
Ο Stef Cornelis, διευθυντής του προγράμματος ηλεκτρικών στόλων στην T&E, δήλωσε: «Οι φορολογούμενοι πληρώνουν δισεκατομμύρια κάθε χρόνο σε φορολογικά οφέλη, ώστε οι οδηγοί εταιρικών αυτοκινήτων να μπορούν να οδηγούν ρυπογόνα βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα. Πολλά από τα οποία είναι ακριβά SUV με υψηλές εκπομπές CO2. Αυτή είναι μια κακή κλιματική πολιτική και κοινωνικά άδικη. Οι κυβερνήσεις της Βρετανίας και του Βελγίου έχουν θεσπίσει μέτρα πράσινης φορολογίας και καταργούν σταδιακά τα οφέλη για τα ρυπογόνα οχήματα. Αλλά οι κυβερνήσεις στις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων της Ευρώπης αποτυγχάνουν να αντιμετωπίσουν αυτόν τον παραλογισμό. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να αναλάβει δράση».
Τα ρυπογόνα εταιρικά αυτοκίνητα όχι μόνο επωφελούνται από τεράστιες επιδοτήσεις, αλλά υστερούν και στις προσπάθειες της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση. Το πρώτο εξάμηνο του 2024, το 13,8% όλων των νέων ιδιωτικών εγγραφών ήταν BEV στην ΕΕ. Τα εταιρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν μόνο το 12,4% του συνόλου. Η κατάργηση των επιδοτήσεων στα εταιρικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα αντιστρέψει αυτή την τάση. Οι αρχηγοί κρατών της ΕΕ, καθώς και η νέα υποψήφια Αντιπρόεδρος Teresa Ribera και ο υποψήφιος Επίτροπος για το Κλίμα, Wopke Hoekstra, έχουν προηγουμένως ζητήσει τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Στην επιστολή αποστολής της προς τον Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών κ. Απόστολο Τζιτζικώστα, η Πρόεδρος της ΕΕ Ursula von der Leyen έδωσε εντολή να υποβάλει πρόταση για να γίνουν πιο «πράσινοι» οι εταιρικοί στόλοι οχημάτων. Η σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης αναφέρεται επίσης στην επιστολή της προς τον υποψήφιο Επίτροπο για το κλίμα Wopke Hoekstra.
Η T&E καλεί τη νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δράσει τώρα και να υποβάλει το 2025 έναν Κανονισμό για τον Πράσινο Εταιρικό Στόλο που θέτει δεσμευτικούς στόχους ηλεκτροκίνησης για το 2030 για μεγάλους εταιρικούς στόλους και εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης. Αυτό θα βοηθήσει επίσης στην επίτευξη των στόχων της επερχόμενης συμφωνίας για την καθαρή βιομηχανία της ΕΕ, καθώς θα δημιουργήσει μια ηγετική αγορά για καθαρή τεχνολογία, ενισχύοντας τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ ταυτόχρονα θα φέρει επενδυτική βεβαιότητα σε βασικούς βιομηχανικούς τομείς, όπως αυτοκινητοβιομηχανίες, κατασκευαστές μπαταριών και τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας.
Ο Stef Cornelis κατέληξε: «Η Πρόεδρος της ΕΕ Ursula von der Leyen επιβεβαίωσε εκ νέου την υποστήριξή της στην Πράσινη Συμφωνία και κάλεσε τους υποψήφιους Επιτρόπους της να καταργήσουν σταδιακά τις επιδοτήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, τα τεράστια φορολογικά οφέλη που εξακολουθούν να λαμβάνουν οι πλούσιοι οδηγοί εταιρικών αυτοκινήτων βενζίνης και diesel στην Ευρώπη σήμερα έρχονται σε αντίθεση με αυτόν τον στόχο. Υπό τη νέα της ηγεσία, η Επιτροπή θα πρέπει να θέσει στόχους ηλεκτροκίνησης για μεγάλους στόλους εταιρικών αυτοκινήτων και, επιτέλους, να τερματίσει αυτή τη φορολογική ανωμαλία. Αυτό εντάσσεται επίσης στην ευρύτερη βιομηχανική ατζέντα της ΕΕ, καθώς αυτοί οι στόχοι θα ενισχύσουν τη ζήτηση για EV και θα δημιουργήσουν μια ηγετική αγορά για καθαρή τεχνολογία, φέρνοντας έτσι επενδυτική βεβαιότητα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τον τομέα της ηλεκτροκίνησης συνολικά».
Οι οδηγοί εταιρικών αυτοκινήτων λαμβάνουν ένα μέσο ετήσιο φορολογικό όφελος ύψους 6.800 ευρώ, το οποίο μπορεί να φτάσει έως και τα 21.600 ευρώ για μεγαλύτερα μοντέλα με υψηλότερες εκπομπές ρύπων.