Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ολοκλήρωσε έρευνα κατά των επιδοτήσεων και επέβαλε οριστικούς αντισταθμιστικούς δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή (BEV) από την Κίνα για περίοδο πέντε ετών. Όπως είχε ήδη γνωστοποιηθεί, η έρευνα διαπίστωσε ότι η αξιακή αλυσίδα των BEV στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες επαπειλούν οικονομική ζημία για τους παραγωγούς BEV της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κατά συνέπεια, οι δασμοί θα αρχίσουν να ισχύουν την επομένη της δημοσίευσής τους στην Επίσημη Εφημερίδα.
Παράλληλα, η ΕΕ και η Κίνα εξακολουθούν να εργάζονται για την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων, συμβατών με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) και αποτελεσματικών για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ταυτοποίησε η έρευνα. Η Επιτροπή παραμένει ανοικτή στη διαπραγμάτευση αναλήψεων υποχρεώσεων ως προς τις τιμές με μεμονωμένους εξαγωγείς, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ.
Οι αντισταθμιστικοί δασμοί που επιβλήθηκαν σε 3 μάρκες και για πέντε έτη είναι οι εξής: BYD: 17,0%, Geely: 18,8% και SAIC: 35,3%.
Άλλες συνεργαζόμενες εταιρείες θα υπόκεινται σε δασμό 20,7%. Μετά από τεκµηριωµένη αίτηση για ατοµική εξέταση, στην Tesla θα επιβληθεί δασµός 7,8%. Σε όλες τις άλλες µη συνεργαζόµενες εταιρείες θα επιβληθεί δασµός 35,3%.
Οι οριστικοί δασμοί θα εισπραχθούν άμεσα ενώ οι προσωρινοί δασμοί που επιβλήθηκαν στις εισαγωγές BEV από την Κίνα στις 4 Ιουλίου 2024 δεν θα εισπραχθούν.
Ωστόσο, οι εισαγωγείς μπορούν να ζητήσουν επιστροφή εάν πιστεύουν ότι ο παραγωγός-εξαγωγέας τους δεν έχει επιδοτηθεί ή εάν το περιθώριο επιδότησης είναι μικρότερο από τους δασμούς που κατέβαλαν οι εισαγωγείς. Το αίτημα αυτό πρέπει να είναι αιτιολογημένο και να συνοδεύεται από τα αντίστοιχα αποδεικτικά στοιχεία.
Υπενθυμίζουμε ότι η έρευνα ανακοινώθηκε από την Ursula von der Leyen, Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις 13 Σεπτεμβρίου 2023 κατά τη διάρκεια της ομιλίας της για την κατάσταση της Ευρωπαϊκής Ένωσης (SOTEU). Η απόφαση αυτή βασίστηκε σε στοιχεία σχετικά με την ταχεία αύξηση των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων σε χαμηλές τιμές που προέρχονται από την Κίνα προς την ΕΕ. Η Επιτροπή ακολούθησε αυστηρές νομικές διαδικασίες σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ και του ΠΟΕ, επιτρέποντας σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, συμπεριλαμβανομένης της κινεζικής κυβέρνησης και των εταιρειών/ εξαγωγέων, να υποβάλουν σχόλια, αποδεικτικά στοιχεία και επιχειρήματα.
«Η ΕΕ παραμένει ο παγκόσμιος πρωταθλητής για ανοιχτό, δίκαιο και βασισμένο σε κανόνες εμπόριο. Χαιρετίζουμε τον ανταγωνισμό, συμπεριλαμβανομένου του τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά πρέπει να υποστηρίζεται από δικαιοσύνη και ίσους όρους ανταγωνισμού. Με την υιοθέτηση αυτών των αναλογικών και στοχευμένων μέτρων μετά από μια αυστηρή έρευνα, υπερασπιζόμαστε τις δίκαιες πρακτικές της αγοράς και την ευρωπαϊκή βιομηχανική βάση. Παράλληλα, παραμένουμε ανοιχτοί σε μια πιθανή εναλλακτική λύση που θα ήταν αποτελεσματική για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που εντοπίστηκαν και θα ήταν συμβατή με τον ΠΟΕ» επισήμανε ο Valdis Dombrovskis, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος και Επίτροπος Εμπορίου της ΕΕ.
H απάντηση της Κίνας
Η Κίνα ως απάντηση στην αύξηση των τελωνειακών δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται στην Ευρώπη, αποφάσισε να παραπέμψει το θέμα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ).
Πιο συγκεκριμένα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να εφαρμόσει πρόσθετους τελωνειακούς δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα σε ευρωπαϊκό έδαφος από την 1η Νοεμβρίου 2024 για πέντε χρόνια (έως και 35% περισσότερο από τους ήδη ισχύοντες φόρους 10%) και η Κίνα αποφάσισε να παραπέμψει το θέμα στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ). Η Κίνα καταγγέλλει μια άδικη απόφαση, μπροστά σε μια Ευρώπη που απαιτεί θεμιτό ανταγωνισμό και προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Η Κίνα δεν εγκρίνει ούτε αποδέχεται αυτή την απόφαση. Κατέθεσε μήνυση στο πλαίσιο του μηχανισμού επίλυσης διαφορών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ)», δήλωσε εκπρόσωπος του κινεζικού υπουργείου Εμπορίου. «Η Κίνα θα συνεχίσει να λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να προστατεύει σθεναρά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών», διευκρινίζει, καταγγέλλοντας την «προστατευτική προσέγγιση» της ΕΕ.
Το Πεκίνο είναι αποφασισμένο να μην το αφήσει να συμβεί, ειδικά αφού η χώρα έχει ένα σημαντικό επιχείρημα καθώς είναι η τρίτη μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για την Ευρωπαϊκή Ένωση, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Μεγάλη Βρετανία. Επιπλέον, ως απάντηση, το Πεκίνο έχει ήδη λάβει την απόφαση να επιβάλει δασμούς στο κονιάκ και στο ευρωπαϊκό μπράντυ. Η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το 25% των εξαγωγών κονιάκ. Άλλα προϊόντα όπως το χοιρινό και τα γαλακτοκομικά προϊόντα που εισάγονται από την Ευρώπη βρίσκονται επίσης στο επίκεντρο.