Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» με την υποστήριξη του Safer Roads Foundation (SRF) και σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων, υλοποίησε παρεμβάσεις σε υφιστάμενες διαβάσεις κατά μήκος της Οδού Αθηνάς από τη συμβολή της με την Ερμού μέχρι και την Ομόνοια. Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων αντικαταστάθηκαν οι διαγραμμίσεις σε 10 συνολικά διαβάσεις και τοποθετήθηκαν 18 προειδοποιητικές πινακίδες σήμανσης Π-21 για διάβαση πεζών. Για τη βελτίωση της ορατότητας από τους χρήστες της οδού οι πινακίδες διαθέτουν φθορίζον πλαίσιο περιμετρικά. Η συγκεκριμένη παρέμβαση γίνεται σε ένα κεντρικό σημείο της Αθήνας με στόχο να αποτελέσει πρότυπο και να εφαρμοστεί και σε άλλες περιοχές της χώρας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των τροχαίων δυστυχημάτων με πεζούς συμβαίνει εντός κατοικημένης περιοχής (112 θάνατοι πεζών, 65,2% σε κατοικημένη περιοχή, με το 1/3 των θανάτων να συμβαίνει στην Αττική σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2022) είναι ιδιαίτερα σημαντικό να γίνουν βελτιώσεις στις οδικές υποδομές σε αστικές περιοχές με στόχο την ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας των πιο ευάλωτων χρηστών της οδού που είναι οι πεζοί.
Οι ασφαλείς και καλά σχεδιασμένες υποδομές αποτελούν έναν από τους πυλώνες της Προσέγγισης του Ασφαλούς Συστήματος (Safe System Approach). Το έργο συνεργασίας του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς», του Safer Roads Foundation με το Δήμο Αθηναίων συνεισφέρει στην ασφάλεια των πεζών και αναδεικνύει την αξία των προληπτικών μέτρων για τη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για όλους τους χρήστες της οδού.
Αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα πολλές διαβάσεις απλά δεν είναι ορατές και σίγουρα το γεγονός αυτό εξηγεί σε ένα ποσοστό το μεγάλο αριθμό πεζών που εμπλέκονται σε τροχαία δυστυχήματα. Οι διαγραμμίσεις υψηλής ανακλαστικότητας σε διαβάσεις πεζών και η αντίστοιχη σήμανση εκατέρωθεν με πινακίδες πεζών με αυξημένη ορατότητα αποτελούν παρεμβάσεις χαμηλού κόστους με θεαματικά αποτελέσματα στην προειδοποίηση των οδηγών.
Το Ι.Ο.ΑΣ. “Πάνος Μυλωνάς” εδώ και 20 χρόνια βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των προσπαθειών για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Ελλάδα, υλοποιώντας προγράμματα εκπαίδευσης, ερευνητικά έργα και πρότυπες πρωτοβουλίες με όραμα το μηδενισμό των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στο δρόμο.
Παράλληλα με τις παρεμβάσεις για την ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας στην Οδό Αθηνάς, το Ινστιτούτο που αυτή την περίοδο διεξάγει έρευνα για τη συμπεριφορά οδηγών και πεζών σε περιοχές της χώρας, ανακοίνωσε σήμερα τη νέα του καμπάνια για τη χρήση κράνους «Φόρα Πάντα Κράνος!» (Helmet Wear Everywhere), η οποία θα υλοποιηθεί σε ευρεία έκταση τις αμέσως επόμενες ημέρες. Δείγμα της καμπάνιας έχει τοποθετηθεί σε στέγαστρο στάσης επί της Οδού Αθηνάς και ήδη έχει κερδίσει το ενδιαφέρον των πολιτών με την πρωτότυπη ιδέα της.
Θα θέλαμε να εκφράσουμε τις θερμές μας ευχαριστίες στους συνεργάτες μας The Newtons Laboratory και στον Όμιλο Πολίτη, για τη στήριξή τους στο έργο του Ινστιτούτου.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, επεσήμανε: «Η Ελλάδα δυστυχώς βρίσκεται στην κορυφή των χωρών με τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία μέσα στον αστικό ιστό. Οι δε παρασύρσεις πεζών αυξήθηκαν το τελευταίο διάστημα σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ. Σήμερα, αποδεικνύουμε ότι με παρεμβάσεις χαμηλού κόστους μπορούμε να σώσουμε ζωές. Με την πολύτιμη βοήθεια του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» και του Safer Roads Foundation (SRF), τους οποίους και ευχαριστώ θερμά, υιοθετούμε καλές Ευρωπαϊκές πρακτικές με διαγραμμίσεις υψηλής ανακλαστικότητας σε διαβάσεις πεζών και την αντίστοιχη σήμανση εκατέρωθεν και με πινακίδες πεζών με αυξημένη ορατότητα για την έγκαιρη προειδοποίηση των οδηγών».
Ο Αντιδήμαρχος Υποδομών, Ανδρέας Γραμματικογιάννης, υπογράμμισε: «Ο Δήμος επιδεικνύει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την οδική ασφάλεια, προχωρώντας σε παρεμβάσεις με τη συνδρομή του Ινστιτούτου «Πάνος Μυλωνάς». Στο πλαίσιο αυτό, περιλαμβάνονται και οι παρεμβάσεις στην οδό Αθηνάς για την αναβάθμιση της οριζόντιας σήμανσης, με στόχο την καλύτερη καθοδήγηση των οδηγών και την προστασία των πεζών. Στο προσεχές μέλλον, σχεδιάζεται η περαιτέρω ανανέωση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας στον Δήμο, ώστε να διασφαλιστεί ένα ασφαλέστερο περιβάλλον για όλους τους πολίτες».
Ο κος Michael Woodford, Executive Chairman, Safer Roads Foundation (SRF) δήλωσε: «Στην Ευρώπη, oι ευδιάκριτες διαβάσεις πεζών θεωρούνται καλή πρακτική. Στην Αθήνα, είναι συχνό το φαινόμενο οι διαβάσεις των πεζών να μην είναι εμφανώς ορατές στους οδηγούς και το να βλέπεις τους πεζούς να προσπαθούν να διασχίσουν με ασφάλεια το δρόμο, είναι τρομακτικό. Η τοποθέτηση των πινακίδων σήμανσης διάβασης πεζών, Π-21, μεγαλύτερης διάστασης με προσθήκη κιτρινοπράσινης φθορίζουσας αντανακλαστικής ταινίας περιμετρικά, υπερ-υψηλής ανακλαστικότητας (τύπου ΙΙΙ) σε όλο το μήκος της οδού Αθηνάς, από το Μοναστηράκι μέχρι την Ομόνοια, θα διευκολύνει τους οδηγούς να αντιλαμβάνονται τις διαβάσεις, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες, ενισχύοντας σημαντικά την ασφάλεια. Με την εν λόγω ενέργεια δίνουμε το παράδειγμα που μπορεί να υλοποιηθεί σε όλο το Δήμο Αθηναίων και, αποτελώντας σημείο αναφοράς για την υιοθέτησή του σε όλη την Ελλάδα. Ελπίζουμε ότι ο αναθεωρημένος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) θα συμπεριλαμβάνει τις εν λόγω πινακίδες με το φθορίζον πλαίσιο, ως πρότυπο, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες. Το Safer Round Foundation (SRF) και το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» ευελπιστούμε η Αθήνα να γίνει μία από τις ασφαλείς Ευρωπαϊκές πόλεις. Πρόκειται για μια ζωντανή, όμορφη μητρόπολη, που επισκέπτομαι τα τελευταία σαράντα χρόνια και την οποία αγαπώ ιδιαίτερα και κυρίως τους ανθρώπους της με τον χαρακτήρα και τη ζωντάνια τους.»
Η κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς δήλωσε σχετικά: «Η πρωτοβουλία για την ενίσχυση της ασφάλειας των πεζών επί της οδού Αθηνάς, αποτελεί τη συνέχεια μιας σειράς δράσεων και παρεμβάσεων υποδομών που το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» από την ίδρυσή του έχει υλοποιήσει σε περιοχές της Αττικής, της Π.Ε.Ο. Κορίνθου Πατρών και στο Αίγιο, της Κρήτης και της Εύβοιας, χωρίς επιβάρυνση για το Ελληνικό Δημόσιο, με έργα που αποτελούν πρότυπα και καλές πρακτικές πανευρωπαϊκά, πάντα με στόχο την ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας και την παρακίνηση των φορέων για την υιοθέτησή τους πανελλαδικά. Η εν λόγω πρωτοβουλία με την υποστήριξη του Safer Roads Foundation, αποτελεί παράδειγμα της αφοσίωσης του Ι.Ο.ΑΣ. να συνεισφέρει έμπρακτα στη βελτίωση των υποδομών που προστατεύουν και εξυπηρετούν την κοινωνία.”
Αναλυτικά στατιστικά στοιχεία για τροχαία δυστυχήματα με πεζούς (Οριστικά στοιχεία ΕΛΣΤΑΤ 2022)
-112 θάνατοι πεζών (60,7% άνδρες, 39,3% γυναίκες)
-Αύξηση 17,9% σε σχέση με το 2021 (95 θάνατοι)
-60,7% άνω των 65 ετών (17% 50-64 ετών, 16,1% 25-49 ετών, 4,5% 0-24 ετών)
-17,1% επί του συνόλου (σύνολο 654 νεκροί σε τροχαία)
-65,2% σε κατοικημένη περιοχή
-1561 παρασύρσεις πεζών (14,9% του συνόλου των τροχαίων)
-37 νεκροί στο σύνολο στην Περιφέρεια Αττικής (33% επί του συνόλου)
Για την Αττική:
Περ. Ενότητα | Παθόντες | Νεκροί | Βαριά Τραυμ. |
Κεντρικού Τομέα | 357 | 10 | 0 |
Βόρειου Τομέα | 186 | 4 | 5 |
Δυτικού Τομέα | 58 | 6 | 2 |
Νότιου Τομέα | 116 | 2 | 6 |
Ανατολικής Αττικής | 115 | 6 | 4 |
Δυτικής Αττικής | 21 | 2 | 1 |
Πειραιώς | 114 | 7 | 4 |
Νήσων | 5 | 0 | 0 |
Σύγκριση με ΕΕ (στοιχεία EU CARE)
- Δυστυχήματα με πεζούς, μέσος όρος ΕΕ 18%, Ελλάδα 17,1%
- Εντός κατοικημένης περιοχής συνολικά ΕΕ 38%, Ελλάδα 47,7%
- Εντός κατοικημένης περιοχής πεζοί ΕΕ 70%, Ελλάδα 65,2%