Κίνα σε αυτοκινητοβιομηχανίες: Σταματήστε τις επενδύσεις σε χώρες της ΕΕ!

Η Κίνα έχει πει στις αυτοκινητοβιομηχανίες της να σταματήσουν τις μεγάλες επενδύσεις σε ευρωπαϊκές χώρες που υποστηρίζουν επιπλέον δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, μια κίνηση που ενδέχεται να διχάσει περαιτέρω την Ευρώπη.

Οι νέοι δασμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και 45,3% τέθηκαν σε ισχύ την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024 μετά από έρευνα ενός έτους που δίχασε την ΕΕ και προκάλεσε αντίποινα από το Πεκίνο.

Δέκα μέλη της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Πολωνίας και της Ιταλίας, υποστήριξαν τους δασμούς σε ψηφοφορία αυτόν τον μήνα, κατά την οποία πέντε μέλη, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, ήταν αντίθετοι και 12 απείχαν.

Στελέχη από το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας σε συνάντηση που είχαν με Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συμπεριλαμβανομένης της BYD, SAIC και της Geely, σύμφωνα με το Reuters, τους είπαν ότι θα πρέπει να σταματήσουν τα επενδυτικά τους σχέδια, όπως εργοστάσια σε χώρες που υποστήριξαν την πρόταση.

Αρκετές ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες παρευρέθηκαν επίσης στη συνάντηση, όπου οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να είναι συνετοί σχετικά με τις επενδύσεις τους σε χώρες που απείχαν από την ψηφοφορία και «ενθαρρύνθηκαν» να επενδύσουν σε αυτές που καταψήφισαν τους δασμούς, επισήμαναν τα στελέχη του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας.

Η κίνηση των κινεζικών αρχών να αναστείλουν ορισμένες επενδύσεις στην Ευρώπη υποδηλώνει ότι η κυβέρνηση επιδιώκει μόχλευση στις συνομιλίες με την ΕΕ για μια εναλλακτική λύση στους δασμούς, επιθυμώντας να αποφευχθεί η απότομη πτώση των εξαγωγών EV στη Γηραιά Ήπειρο.

Η Ευρώπη αντιπροσώπευε πάνω από το 40% των ηλεκτρικών οχημάτων που αποστέλλονται από την Κίνα το 2023, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters χρησιμοποιώντας δεδομένα από την Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων της Κίνας.

Δεδομένων των δασμών 100% στα κινεζικής κατασκευής EV στις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, μια πτώση των εξαγωγών EV στην Ευρώπη θα κινδύνευε να εμβαθύνει την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα που αντιμετωπίζουν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην εγχώρια αγορά τους.

Κατά τη διάρκεια επίσκεψης του Ισπανού πρωθυπουργού Πέδρο Σάντσεθ στην Κίνα τον περασμένο μήνα, μια κινεζική εταιρεία συμφώνησε να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων στην Ισπανία για την κατασκευή μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή υδρογόνου. Η Ισπανία ήταν ένα από τα 12 κράτη της ΕΕ που απείχαν.

Η Ιταλία και η Γαλλία είναι μεταξύ των χωρών της ΕΕ που φλερτάρουν τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες για επενδύσεις, αλλά έχουν επίσης προειδοποιήσει για τους κινδύνους που ενέχει μια πλημμύρα φθηνών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στους ευρωπαίους κατασκευαστές.

Η κρατική SAIC, ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων της Κίνας, επιλέγει μια τοποθεσία για ένα εργοστάσιο EV στην Ευρώπη και σχεδιάζει χωριστά να ανοίξει το δεύτερο ευρωπαϊκό κέντρο ανταλλακτικών στη Γαλλία φέτος για να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση για τα αυτοκίνητα της μάρκας MG.

Η ιταλική κυβέρνηση βρίσκεται σε συνομιλίες με την Chery, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας σε εξαγωγές, και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της Dongfeng Motor σχετικά με πιθανές επενδύσεις.

Η BYD κατασκευάζει εργοστάσιο στην Ουγγαρία, η οποία καταψήφισε τους δασμούς. Ο κινεζικός γίγαντας των EV σκέφτηκε επίσης να μεταφέρει τα κεντρικά του γραφεία στην Ευρώπη από την Ολλανδία στην Ουγγαρία λόγω ανησυχιών για το κόστος.

Ακόμη και πριν το Πεκίνο εκδώσει την καθοδήγησή του, οι κινεζικές εταιρείες ήταν επιφυλακτικές σχετικά με την ανεξάρτητη δημιουργία εργοστασίων παραγωγής στην Ευρώπη, καθώς απαιτεί μεγάλα ποσά επενδύσεων και βαθιά κατανόηση των τοπικών νόμων και κουλτούρας.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είπαν επίσης στη συνάντηση με τα στελέχη του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας ότι θα πρέπει να αποφύγουν τις χωριστές επενδυτικές συζητήσεις με τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και αντ ‘αυτού να συνεργαστούν για να πραγματοποιήσουν συλλογικές συνομιλίες. Η οδηγία ακολουθεί παρόμοια προειδοποίηση τον Ιούλιο, όταν το υπουργείο Εμπορίου συμβούλεψε τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μην επενδύουν σε χώρες όπως η Ινδία και η Τουρκία και να είναι προσεκτικοί με τις επενδύσεις στην Ευρώπη.