Αυξημένα είναι τα κρατικά έσοδα από τον κλάδο του αυτοκινήτου που αναγράφει ο Προϋπολογισμός 2025 ο οποίος θα ψηφίστηκε το βράδυ της Κυριακής 15 Δεκεμβρίου 2024 από τη Βουλή των Ελλήνων.
Τα επιπλέον κρατικά έσοδα που αναγράφει ο Προϋπολογισμός 2025 θα καλεστούν για ακόμη μία φορά να πληρώσουν οι Έλληνες ιδιοκτήτες οχημάτων αλλά και οι εμπορικές και εισαγωγικές εταιρείες του κλάδου ώστε να τονώσουν περισσότερο τα κρατικά έσοδα και να στηρίξουν περαιτέρω την Ελληνική οικονομία.
Δυστυχώς στα πλάνα του 2025 και ειδικότερα για το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» δεν αναφέρεται απολύτως τίποτα για το 2025 ενώ εντύπωση προκαλεί ότι τα έσοδα τόσο από τα ΚΤΕΟ όσο και από τις ασφάλειες παραμένουν στα ίδια επίπεδα με το 2024 γεγονός που στελέχη από τους κλάδους το μεταφράζουν ως νέα καθυστέρηση στην ηλεκτρονική διασταύρωση…
Ειδικά στα έσοδα από τα αυτοκίνητα ο Προϋπολογισμός που ψηφίστηκε στη Βουλή προβλέπει άνοδο σχεδόν 2% το 2025 σε σχέση με το 2024 με την συνολική συνεισφορά των Ελλήνων οδηγών αλλά και των εταιρειών του κλάδου να υπολογίζονται σε 6,595 δισ. ευρώ έναντι 6,468 δισ. ευρώ 6,31 δισ. ευρώ. Τα αντίστοιχα έσοδα το 2023 ανέρχονταν σε 6,11 δισ. ευρώ.
Πάντως θα πρέπει να επισημάνουμε ότι τα έσοδα που προβλέπονται για το 2024 είναι αισθητά χαμηλότερα από τα αντίστοιχα έσοδα του Προϋπολογισμού του 2019 που τα έσοδα κυμαίνονταν σε 7,7 δισ. ευρώ!
Ειδικότερα για το 2025 ο Προϋπολογισμός που θα ψηφιστεί από τη Βουλή προβλέπει έσοδα:
Αυξημένα κατά 14 εκατ. ευρώ (2,4%) σε σχέση με το 2024 καταγράφονται τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα οχήματα (κωδικός 1110202) το 2025 τα οποία και υπολογίζονται σε 583 εκατ. ευρώ έναντι 569 εκατ. ευρώ. Το 2023 τα αντίστοιχα έσοδα υπολογίζονταν σε 424 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ στα οχήματα. Το 2022 τα αντίστοιχα έσοδα κυμαίνονταν σε 374 εκατ. ευρώ.
Αυξημένα κατά 2 εκατ. ευρώ εμφανίζεται η Εφάπαξ εισφορά στα φορτηγά που μπαίνουν σε κυκλοφορία (Κωδικός 1110317) καθώς ανέρχεται σε 11 εκατ. ευρώ από 9 εκατ. ευρώ που ήταν το 2024 με αποτέλεσμα να καταγράφεται αύξηση 22,2%. Το 2022 τα αντίστοιχα έσοδα ανήλθαν σε 10 εκατ. ευρώ.
Μείωση προβλέπεται για τα έσοδα από το Τέλος Ταξινόμησης (Κωδικός 11106) με τα τελικό ποσό που θα εισέλθει στα κρατικά ταμεία να υπολογίζεται σε 466 εκατ. ευρώ έναντι 480 εκατ. ευρώ το 2024 καταγράφοντας πτώση 2,91%. Τα αντίστοιχα έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 395 εκατ. ευρώ. Η μείωση των εσόδων από το Τέλος Ταξινόμησης έχει προκαλέσει ανησυχία στα στελέχη των εισαγωγικών εταιρειών καθώς ενισχύονται οι προβλέψεις τους για αβεβαιότητα την επόμενη χρονιά. Άλλωστε η μείωση των μέσων εκπομπών ρύπων αναμένεται να οδηγήσει σε μείωση της παραγωγής των αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και diesel με αποτέλεσμα να καταγραφούν καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων ΙΧ αλλά και πιθανή αύξηση τιμών.
Λίγο πάνω από 2 δισ. ευρώ (2,066 δισ. ευρώ) διατηρούνται το 2025 τα έσοδα που προέρχονται από το φόρο στη βενζίνη (Κωδικός 1110302) όπως και φέτος. Τα αντίστοιχα έσοδα στον Προϋπολογισμό του 2023 ανήλθαν σε λίγο πάνω από τα 2 δισ. ευρώ και το 2022 σε 2,1 δισ. ευρώ.
Ο ΕΦΚ στο diesel κίνησης αναμένεται να καταγράψει άνοδο 2,85% καθώς στον Προϋπολογισμό του 2024 εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 1,44 δισ. ευρώ έναντι 1,4 δισ. ευρώ το 2024. Το 2023 είχαν προϋπολογιστεί έσοδα 1,5 δισ. ευρώ. (Κωδικός 1110303).
Αμετάβλητα θα παραμείνουν τα έσοδα που προέρχονται από το Ειδικό Τέλος διενέργειας Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων τα οποία το 2025 θα ανέλθουν σε 22 εκατ. ευρώ από 20 εκατ. ευρώ το 2024 τα οποία ήταν αμετάβλητα και το 2023. (Κωδικός 1140103).
Αυξημένα σε ποσοστό 4% θα είναι τα έσοδα που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας το 2025 (Κωδικός 1190101) σύμφωνα με τον Προϋπολογισμό που αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή τα οποία θα ανέλθουν σε 1,255 δισ. ευρώ έναντι 1,206 δισ. ευρώ το 2024. Να υπενθυμίσουμε πως τα έσοδα από τα Τέλη Κυκλοφορίας το 2023 ανήλθαν σε 1,216 δισ. ευρώ το 2023 και 1,227 δισ. ευρώ το 2022. Η αύξηση των Τελών Κυκλοφορίας το 2025 είναι πολύ πιθανό να επέλθει από την κατάργηση των Μηδενικών Τελών Κυκλοφορίας σε αυτοκίνητα βενζίνης ή diesel που έχουν χαμηλές εκπομπές CO2.
Άνοδο 2,6% προβλέπεται να καταγράψουν τα έσοδα που προέρχονται από το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης (Κωδικός 1190201) καθώς στον Προϋπολογισμό του 2025 εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν 39 εκατ. ευρώ έναντι 38 εκατ. ευρώ το 2024. Να υπενθυμίσουμε ότι το 2023 τα αντίστοιχα έσοδα ανήλθαν σε 39 εκατ. ευρώ και σε 34 εκατ. ευρώ το 2022.
Αισθητά αυξημένα σε ποσοστό 4,61% είναι και τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από τις Ιατρικές Εξετάσεις Οδηγών (Κωδικός 1190301) καθώς ο Προϋπολογισμός του 2025 προβλέπει ότι θα αντληθούν 68 εκατ. ευρώ έναντι 65 εκατ. ευρώ το 2023. Να υπενθυμίσουμε ότι τα αντίστοιχα έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 77 εκατ. ευρώ και σε 48 εκατ. ευρώ το 2022. Η αύξηση στα έσοδα από τις Ιατρικές Εξετάσεις Οδηγών θα προκληθεί από την πρόωρη ανανέωση των νέων διπλωμάτων (πιστωτικές κάρτες) τα οποία λήγουν στην 15ετία και όχι στα 65 έτη του οδηγού. Επίσης γήρανση του πληθυσμού θα αυξήσει τις ανανεώσεις των αδειών οδήγησης.
Μειωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ θα είναι τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από εκποίηση κατασχεμένων οχημάτων το 2025 (Κωδικός 1490901) και θα ανέλθουν σε μόλις 2 εκατ. ευρώ έναντι 4 εκατ. ευρώ το 2024. Τα αντίστοιχα έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 3 εκατ. ευρώ.
Αυξημένα έσοδα σε ποσοστό 6,54% προβλέπει ο Προϋπολογισμός 2025 τα οποία προέρχονται από το Φόρο Ασφαλίστρων (Κωδικός 1110820) καθώς προβλέπονται έσοδα 586 εκατ. ευρώ έναντι 550 εκατ. ευρώ το 2024. Το 2023 τα αντίστοιχα έσοδα ήταν 520 εκατ. ευρώ και 485 εκατ. ευρώ το 2022. Η αύξηση στα κρατικά έσοδα από τα ασφάλιστρα θα επέλθει από την υποχρεωτική ασφάλιση των αυτοκινήτων έναντι των φυσικών καταστροφών, ακόμη και για εκείνα που βρίσκονται σε φορολογική ακινησία!
Στον Προϋπολογισμό του 2025 διατηρούνται και οι δύο νέες επιβαρύνσεις που είδαμε για πρώτη φορά το 2022 και αφορούν στο Πράσινο Τέλος στο diesel κίνησης με τα κρατικά έσοδα να παραμένουν στα 110 εκατ. ευρώ όπως και το 2024 από 101 εκατ. ευρώ το 2023 και στο Έκτακτο Περιβαλλοντικό Τέλος Οχημάτων με τα συγκεκριμένα κρατικά έσοδα να υπολογίζονται σε 13 εκατ. ευρώ από 17 εκατ. ευρώ που είναι για το 2024 Το 2023 τα αντίστοιχα έσοδα ανήλθαν σε 10 εκατ. ευρώ.