Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Ισπανία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία και την Πορτογαλία να μεταφέρουν πλήρως στο εθνικό τους δίκαιο τους κανόνες της ΕΕ σχετικά με τα διόδια και τις βινιέτες για τη χρήση των έργων οδικής υποδομής.
Πιο συγκεκριμένα η Κομισιόν αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στις παραπάνω χώρες επειδή δεν μετέφεραν στο εθνικό τους δίκαιο την οδηγία για την Ευρωβινιέτα (οδηγία 1999/62/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε από την οδηγία (ΕΕ) 2022/362).
Η οδηγία για την ευρωβινιέτα θεσπίζει κοινούς κανόνες για την επιβολή τελών με βάση την απόσταση (διόδια) και χρονοεξαρτώμενων τελών χρήσης (βινιέτες), επιτρέποντας στα κράτη μέλη να ανακτούν το κόστος υποδομής (κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση) μέσω διοδίων και βινιετών.
Με την τροποποίηση της οδηγίας (ΕΕ) 2022/362 περιλαμβάνονται πλέον τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα λεωφορεία και τα πούλμαν, καθώς και τα μικρά βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Η αναθεωρημένη οδηγία απαιτεί επίσης από τα κράτη μέλη να συμπεριλάβουν το περιβαλλοντικό κόστος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα οικεία συστήματα επιβολής τελών για τον καθορισμό τελών με βάση τις εκπομπές CO2 των οχημάτων, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και την ενθάρρυνση καθαρότερων βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Η προθεσμία για τη μεταφορά της οδηγίας στο εθνικό δίκαιο έληξε στις 25 Μαρτίου 2024. Και τα 8 κράτη μέλη δεν κοινοποίησαν μέτρα μεταφοράς στο εθνικό δίκαιο.
Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάσισε να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη στη Βουλγαρία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία και την Πορτογαλία, τα οποία έχουν πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσουν και να λάβουν τα αναγκαία μέτρα. Διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.