Την τιμητική τους είχαν τα αυτοκίνητα στο σημερινό Υπουργικό Συμβούλιο υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Πιο συγκεκριμένα στην συνεδρίαση παρουσιάστηκε το ερανιστικό νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που περιλαμβάνει αλλαγές στον Τεχνικό Έλεγχο Οχημάτων στα ΚΤΕΟ με υποχρεωτικό πλέον τον έλεγχο μικροσωματιδίων τόσο σε ελαφρά όσο και σε βαρέα οχήματα diesel. Αυτή η διάταξη αναμένεται να προκαλέσει πανικό στους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων και φορτηγών που έχουν καταργήσει τα φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων για λόγους κόστους!
Επίσης καθιερώνεται η λειτουργία Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου (ΜΚΕ) με έμφαση στην εντατικοποίηση για την εποπτεία και τον έλεγχο των τεχνικών ελέγχων των ΚΤΕΟ. Η σύσταση Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου διασφαλίζει την ορθή και αδιάβλητη λειτουργία των ΚΤΕΟ, ελέγχοντας τόσο τη διαδικασία όσο και την εγκυρότητα των αποτελεσμάτων. Τα κλιμάκια θα εστιάζουν στον εντοπισμό παραβάσεων ή μη σύννομων πρακτικών στα ΚΤΕΟ. Η αυστηροποίηση της εποπτείας εξασφαλίζει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν πληρούν τα τεχνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα.
Την ίδια στιγμή το νομοσχέδιο προβλέπει και την αναβάθμιση του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ). Το ΜΕΜΟ καταγράφει όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα για κυκλοφορία, και η κατάθεση των εγγράφων στο Μητρώο θα είναι υποχρεωτική πριν από την ταξινόμησή τους ώστε να καταγράφονται με ακρίβεια και διαφάνεια όλα τα στοιχεία των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων. Την ίδια στιγμή δημιουργείται παράλληλα μια ενιαία βάση δεδομένων για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα και οι αρμόδιες αρχές μπορούν να ασκούν καλύτερη εποπτεία και να εντοπίζουν παραβάσεις ή παρατυπίες.
Στο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνεται διάταξη που δίνει τη δυνατότητα συνδυασμού παραδοσιακών πρατηρίων καυσίμων με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προβλέπονται υποδομές για μικτούς σταθμούς εξυπηρέτησης καυσίμων και ηλεκτροφόρτισης.
Επίσης παρατείνονται οι προθεσμίες για την έναρξη κατάρτισης Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) καθώς προβλέπεται η υποστήριξη προσαρμογής των σχεδίων στις νέες απαιτήσεις βιώσιμης κινητικότητας. Εισάγονται πρόσθετες αρχές και στόχοι για την κατάρτιση των ΣΒΑΚ, διευκρινίζεται ο σκοπός τους που αφορά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, την προώθηση των ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή μετακίνηση, ποδήλατο), τη βελτίωση της προσβασιμότητας και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Καθορίζεται, επιπλέον, το Εθνικό Σημείο Επαφής για τα ΣΒΑΚ, το οποίο είναι υπεύθυνο για την παρακολούθηση της εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1679 και δημιουργείται ένας κεντρικός συντονιστικός φορέας που παρακολουθεί την πορεία εφαρμογής των ΣΒΑΚ σε εθνικό επίπεδο. Παράλληλα, εισάγονται ρυθμίσεις για την κατάρτιση Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) σε κάθε αστικό κόμβο, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2024/1679.
Αναφορικά με την ηλεκτροφόρτιση, καθιερώνεται η υποχρέωση εγκατάστασης νυχτερινού φωτισμού στις θέσεις ηλεκτροφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Βελτιώνεται έτσι η λειτουργικότητα και προσβασιμότητα των υποδομών, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στο σύστημα ηλεκτροφόρτισης, οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να εντοπίζουν και να χρησιμοποιούν τις θέσεις φόρτισης με μεγαλύτερη ευκολία και ασφάλεια, εξασφαλίζεται η ασφαλής χρήση των υποδομών κατά τις νυχτερινές ώρες και η διαδικασία εναρμονίζεται με διεθνείς καλές πρακτικές. Ακόμα, δίνεται η δυνατότητα συνδυασμού παραδοσιακών πρατηρίων καυσίμων με σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και προβλέπονται υποδομές για μικτούς σταθμούς εξυπηρέτησης καυσίμων και ηλεκτροφόρτισης.
Στο νομοσχέδιο επίσης καθιερώνεται η υπαγωγή συγκεκριμένων ειδικοτήτων τεχνιτών στην κατηγορία Τεχνίτη Οχημάτων Υψηλής Τάσης Κατηγορίας και προσδιορίζονται οι απαιτήσεις για την κατάρτιση, πιστοποίηση και εξειδίκευση των τεχνικών που θα εργάζονται σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα υψηλής τάσης.
Τέλος ορίζονται ειδικές προϋποθέσεις για τη στάθμευση ηλεκτρικών οχημάτων σε στεγασμένους και υπαίθριους χώρους στάθμευσης και συμπεριλαμβάνονται ρυθμίσεις για την εγκατάσταση και λειτουργία υποδομών φόρτισης στους συγκεκριμένους χώρους.