Η Κομισιόν παρουσίασε το σχέδιό της για τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων μέτρων στήριξης των εργοστασίων για τη διευκόλυνση της μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές ρύπων. Οι εταιρικοί στόλοι προσδιορίζονται ως προτεραιότητα για την επιτάχυνση της απαλλαγής από τον άνθρακα.
Είναι πλέον αποδεκτό ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη θα βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στον οικολογικό χαρακτήρα των εταιρικών στόλων.
Το σχέδιο δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 5ης Μαρτίου συνοδεύεται από ανακοίνωση σχετικά με την απαλλαγή των εταιρικών στόλων από τις ανθρακούχες εκπομπές. Υπογραμμίζει παραδείγματα ορθής πρακτικής και ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να υιοθετήσουν πρόσθετα μέτρα για την ενθάρρυνση των πράσινων επιχειρηματικών στόλων, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 60% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων.
Σοκ για τις εταιρείες Leasing
Η μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση η οποία θα ξεκινήσει από τους εταιρικούς στόλους αποτέλεσε «ηλεκτροσόκ» για τις εταιρείες Leasing αλλά και τις εταιρείες Ενοικιάσεων ΙΧ. Όπως είχε αποκαλύψει το Carandmotor.gr οι εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων δεν θέλουν ούτε να «ακούνε» για ηλεκτρικά αυτοκίνητα καθώς τα συγκεκριμένα οχήματα δεν έχουν καμία υπολειμματική αξία και τόσο οι έμποροι μεταχειρισμένων ΙΧ όσο και οι καταναλωτές δεν θέλουν να αποκτήσουν μεταχειρισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η Κομισιόν την ίδια στιγμή επιβεβαίωσε το ρεπορτάζ του Carandmotor.gr σχετικά με την επιδότηση αλλαγής της μπαταρίας σε μεταχειρισμένα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώστε να δημιουργηθεί ένας δευτερογενής τομέας φθηνότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων αλλά μέχρι να παρουσιαστεί το τελικό σχέδιο δράσης της ΕΕ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τις εταιρείες Leasing και Ενοικιάσεων θα παραμένουν στα αζήτητα.
Επίσης το Κοινωνικό Leasing με εξαιρετικά χαμηλά μισθώματα ηλεκτρικών αυτοκινήτων για νοικοκυριά που δεν έχουν υψηλά εισοδήματα αναμένεται να δώσει μία μεγάλη ώθηση στην ηλεκτροκίνηση αλλά όπως αποδείχθηκε και το πρόσφατο παράδειγμα της Γαλλίας θα απαιτηθούν μεγάλα κονδύλια για να υποστηριχθεί ένα τέτοιο πρόγραμμα σύμφωνα με οποίο οι οικονομικά ασθενέστεροι καταναλωτές να μπορούν να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό ΙΧ με λιγότερο από 100 ευρώ το μήνα!
Να υπενθυμίσουμε πως η Ελλάδα αποτελεί ίσως το μοναδικό κράτος μέλος στην ΕΕ στο οποίο από την 1η Ιανουαρίου 2024 ισχύει η υποχρεωτικότητα για ηλεκτρικά ΙΧ. Πιο συγκεκριμένα το 1 στα 4 καινούρια εταιρικά ΙΧ θα πρέπει να είναι ηλεκτρικό! Αυτό το σχέδιο είχε προκαλέσει τρόμο στις μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες leasing καθώς η υποχρεωτικότητα θα αύξανε κατά πολύ το στόλο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα διέθεταν οι εταιρείες χρονομίσθωσης τα οποία μετά την ολοκλήρωση της μίσθωσης δεν θα ήξεραν τι να κάνουν προκαλώντας μεγάλες οικονομικές ζημίες. Αν υιοθετηθεί η επιδότηση αντικατάστασης μπαταρίας τότε το πρόβλημα αναμένεται να λυθεί καθώς θα δημιουργηθεί μια δευτερογενής αγορά φθηνών ηλεκτρικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία είναι πολύ πιθανό να χρησιμοποιηθούν για το λεγόμενο «Κοινωνικό Leasing»!
Τι δήλωσε η Ursula von der Leyen και ο Απόστολος Τζιτζικώστας
Η Πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen δήλωσε σχετικά: «Υπάρχει τόσο πολύ ανεκμετάλλευτο δυναμικό στην παγκόσμια αγορά, όσον αφορά την καινοτομία και τις καθαρές λύσεις. Θέλω να δω την ευρωπαϊκή μας αυτοκινητοβιομηχανία να αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο. Θα προωθήσουμε την εγχώρια παραγωγή για να αποφύγουμε στρατηγικές εξαρτήσεις, ειδικά στην παραγωγή μπαταριών. Θα τηρήσουμε τους στόχους των εκπομπών που συμφωνήσαμε, αλλά με μια ρεαλιστική και ευέλικτη προσέγγιση. Αμοιβαίος μας στόχος είναι μια βιώσιμη, ανταγωνιστική και καινοτόμος αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη που θα ωφελεί τους πολίτες μας, την οικονομία μας και το περιβάλλον μας.»
Ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε σχετικά: «Το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να είναι ανταγωνιστικό, συνδεδεμένο και καθαρό. Με αυτό το σχέδιο δράσης, λαμβάνουμε αποφασιστικά μέτρα για την ενίσχυση της βιομηχανικής βάσης της Ευρώπης, την επιτάχυνση της ψηφιοποίησης, και την προώθηση της καθαρής κινητικότητας. Ο στόχος μας είναι σαφής: η επόμενη γενιά οχημάτων όχι μόνο να κατασκευάζονται στην Ευρώπη, αλλά να βασίζονται στην ευρωπαϊκή καινοτομία, να χρησιμοποιούν ευρωπαϊκή τεχνολογία και να διαπνέονται από τις ευρωπαϊκές αξίες.»
Εταιρικοί στόλοι: 60% των ταξινομήσεων νέων οχημάτων
Ταυτόχρονα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εργάζεται για τρόπους αύξησης της ζήτησης για ευρωπαϊκά οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Το σχέδιο δράσης περιλαμβάνει μέτρα που θα δώσουν κίνητρα για τη στροφή σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και θα ενισχύσουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών μέσω συγκεκριμένων μέτρων, όπως η βελτίωση της υγείας και της δυνατότητας επισκευής των μπαταριών. Η Κομισιόν ωστόσο ξεκαθάρισε ότι: «Θα εργαστεί ενεργά με τα κράτη μέλη για τη βελτιστοποίηση αυτών των συστημάτων παροχής κινήτρων για τους καταναλωτές.»
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν πλέον τρία χρόνια για να επιτύχουν τους στόχους τους για τη μείωση των εκπομπών CO2 στα νέα οχήματα που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ σταδιακά θα κινηθεί η αγορά προς ένα μέλλον μηδενικών εκπομπών. Η ρήτρα επανεξέτασης που προβλέπεται από τις ευρωπαϊκές αρχές στο πλαίσιο του σχεδίου Fit for 55 εξακολουθεί να ισχύει, με προχωρημένη ημερομηνία.
Αυτή η στρογγυλή τράπεζα που θα συγκεντρώσει τις ευρωπαϊκές αρχές και τους κατασκευαστές δεν θα πραγματοποιηθεί το επόμενο έτος όπως είχε αρχικά προταθεί, αλλά το τρίτο ή το τέταρτο τρίμηνο του 2025, δήλωσε ο Απόστολος Τζιτζικώστας, Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών και Αειφόρου Τουρισμού.
Ο τελευταίος, ωστόσο, επέμεινε στο γεγονός ότι η υποβολή της ρήτρας επανεξέτασης δεν τελεί υπό αμφισβήτηση τον στόχο της διακοπής των πωλήσεων νέων θερμικών οχημάτων έως το 2035. Αυτό αφήνει ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία περίπου δέκα χρόνια να προετοιμαστεί για αυτήν την τεχνολογική και πολιτιστική αλλαγή.