Μέτρα στήριξης για τον κλάδο των βαρέων φορτηγών ζητά από την ΕΕ η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) με επιστολή που απέστειλε σε όλα τα κράτη-μέλη ώστε να βοηθηθεί ο κλάδος που έχει πληγεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από τον κορωνοϊό και βέβαια να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια αλλά και να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων.
Στη χώρα μας βέβαια η ανανέωση του στόλου των φορτηγών γίνεται ακόμη πιο επιτακτική καθώς διαθέτουμε τον γηραιότερο στόλο φορτηγών σε όλη την ΕΕ με μέση ηλικία σχεδόν 21 έτη ενώ τον δεύτερο πιο γηρασμένο στόλο τον έχει η Εσθονία με 18,2 έτη. Η Αυστρία αντίθετα διαθέτει τον πιο νέο στόλο φορτηγών με την μέση ηλικία του οχημάτων να κυμαίνεται σε μόλις 4 έτη.
Στα ελαφρά φορτηγά η Ελλάδα επίσης διαθέτει τον γηραιότερο στόλο με μέση ηλικία σχεδόν τα 19 έτη τη στιγμή που ο αντίστοιχο μέσος όρος της ΕΕ κυμαίνεται σε 10,9 έτη. Το Λουξεμβούργο διαθέτει το πιο νέο στόλο ελαφρών φορτηγών με μέση ηλικία μόλις 6,3 έτη.
Στα λεωφορεία επίσης η Ελλάδα διαθέτει τον γηραιότερο στόλο με μέση ηλικία 20,4 έτη τη στιγμή που ο αντίστοιχο μέσο όρος της ΕΕ ανέρχεται σε 11,4 έτη. Η Αυστρία και πάλι διαθέτει τον πιο νέο στόλο με μέση ηλικία 5,4 έτη.
Ο γενικός διευθυντής του ACEA κ. Eric-Mark Huitema σχετικά με τα φορτηγά επισημαίνει ότι: «Όπως γνωρίζετε, η ACEA ζητά ενεργά την εισαγωγή κινήτρων αγοράς σε ολόκληρη την ΕΕ, με στόχο την αύξηση της ζήτησης μετά την κρίση του κορωνοϊού. Τα προγράμματα τόνωσης της ζήτησης θα βοηθήσουν στην επανέναρξη των πωλήσεων και στην επανέναρξη της παραγωγής σε εργοστάσια παραγωγής στην Ευρώπη.
Πιστεύουμε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να χρηματοδοτήσει προσωρινά προγράμματα ανανέωσης στόλου σε ολόκληρη την ΕΕ, και αυτό θα πρέπει να γίνει εν μέρει μέσω του νέου Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ.
Ταυτόχρονα, η Επιτροπή μπορεί επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο συντονισμό των εθνικών προγραμμάτων.
Πρέπει να διασφαλίσει εναρμονισμένες συνθήκες αγοράς σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς και να διασφαλίσει ότι παρέχονται κίνητρα για όλους τους τύπους και τις κατηγορίες οχημάτων.
Μέχρι στιγμής, έχουμε δει διάφορα εθνικά προγράμματα ανανέωσης να υλοποιούνται, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών νομισματικών δεσμεύσεων, από τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία.
Ωστόσο, είμαστε απογοητευμένοι που επισημαίνουμε ότι πολλά από τα εθνικά σχέδια για την τόνωση της ανανέωσης του στόλου φαίνεται να επικεντρώνονται αποκλειστικά στα επιβατικά αυτοκίνητα. Ως εκ τούτου, η ACEA καλεί τις κυβερνήσεις και την ΕΕ να συμπεριλάβουν ειδικά σχέδια ανανέωσης στόλου για βαρέα οχήματα στα σχέδια αποκατάστασης το συντομότερο δυνατό.
Αυτό που με ανησυχεί εξίσου είναι ότι βλέπουμε μια παρόμοια τάση να παραμελούμε τα φορτηγά, όταν πρόκειται για σχέδια ανάπτυξης σημείων φόρτισης και ανεφοδιασμού σταθμών.
Η ACEA χαιρετίζει την εστίαση στην υποδομή για οχήματα εναλλακτικής ισχύος στο σχέδιο αποκατάστασης του κορωνοϊού που ανακοίνωσε η Επιτροπή τον περασμένο μήνα και υποστηρίζουμε τον στόχο της χρηματοδότησης ενός εκατομμυρίου περισσότερων δημόσιων σημείων φόρτισης. Ωστόσο, όσοι προσέχουν γνωρίζουν ότι αυτός ο στόχος ήταν ήδη μέρος της ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας που είχε ήδη ανακοινωθεί.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πιστεύουν ότι είναι σημαντικό να αναθεωρηθεί επειγόντως η ξεπερασμένη οδηγία για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων (AFID) της ΕΕ. Οι στόχοι υποδομής που καθορίζονται σε αυτήν την οδηγία, οι οποίοι εγκρίθηκαν το 2014, δεν ανταποκρίνονται πλέον στην τεχνική ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων ή των τεχνολογιών φόρτισης. Επιπλέον, το AFID υποφέρει από κακή εφαρμογή από τα κράτη μέλη.
Η επίτευξη οποιουδήποτε στόχου CO2 μετά το 2020 θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διαθεσιμότητα υποδομής για οχήματα εναλλακτικής ισχύος. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ACEA καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επισπεύσει τα σχέδιά της για μια φιλόδοξη αναθεώρηση AFID στο πλαίσιο του σχεδίου ανάκαμψης για την Ευρώπη.
Για να βοηθήσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, η ACEA υπέβαλε πρόσφατα 10 βασικές συστάσεις για την αναθεώρηση της οδηγίας για την υποδομή εναλλακτικών καυσίμων.
Το πιο σημαντικό από όλα, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι πεπεισμένοι ότι ο αριθμός των απαιτούμενων σημείων φόρτισης και των σταθμών ανεφοδιασμού πρέπει να αναθεωρηθεί δραστικά προς τα πάνω.
Το νέο AFID θα πρέπει επίσης να εισαγάγει υποχρεωτικούς στόχους υποδομής για τις εθνικές κυβερνήσεις, καθώς και μέτρα επιβολής για τη διασφάλιση της ορθής εφαρμογής των εθνικών σχεδίων.
Αλλά και σε αυτήν την περίπτωση, δεν πρέπει να ξεχνάμε τα βαρέα οχήματα, επειδή τα φορτηγά και τα λεωφορεία έχουν πολύ διαφορετικές ανάγκες από τα επιβατικά αυτοκίνητα, όταν πρόκειται για υποδομές».