Ανασφάλιστα αφήνουν σιγά-σιγά οι Έλληνες ιδιοκτήτες τα οχήματά τους εξαιτίας της απαγόρευσης της κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να καταγράφεται ήδη μια ανοδική τάση στα αποτελέσματα της ασφαλιστικής αγοράς. Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr τα ανασφάλιστα οχήματα στα τέλη Φεβρουαρίου ξεπερνούσαν τις 700.000 οχήματα και αν συνεχιστούν για πολύ ακόμη τα περιοριστικά μέτρα κυκλοφορίας ο αριθμός τους θα αυξηθεί περαιτέρω.
Να υπενθυμίσουμε πως τα ανασφάλιστα οχήματα αποτελούν μια μάστιγα για τον ασφαλιστικό κλάδο καθώς η διασταύρωση των στοιχείων ώστε να διαπιστωθούν τα ανασφάλιστα οχήματα έχει καθυστερήσει να πραγματοποιηθεί για αρκετούς μήνες με αποτέλεσμα κάποιοι να αφήσουν να οχήματά τους ανασφάλιστα.
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος κ. Δημήτρης Ζορμπάς σε σχετική ανάρτηση στα Social Media επισήμανε ότι: «Από την έναρξη της απαγόρευσης της κυκλοφορίας ο στόλος των ασφαλισμένων οχημάτων μειώθηκε κατά 1,2% και είναι στις 7/4/2020 6.163.034 οχήματα. Η μείωση αφορά κυρίως ΙΧ και μηχανάκια. Το σύνολο των ασφαλιστών προσφέρει το καλύτερο εαυτό του για την εξυπηρέτηση των πολιτών καθώς και οι ασφαλιστικές εταιρείες που λειτουργούν κατά κύριο λόγο με απομακρυσμένη εργασία. Συνεχίζουμε να ασφαλιζόμαστε στον ασφαλιστή μας. Ακόμα και στην μικρή κυκλοφορία έχουμε ατυχήματα. Η πλειοψηφία του κόσμου δεν αρέσκεται στην ευκαιριακή τιμολόγηση. Στηρίζουμε τους ασφαλιστές και ασφαλιζόμαστε στις Εταιρείες που μας εξυπηρετούν καλυτέρα, μας δίδουν την αποζημίωση όταν χρειαστεί γρήγορα και χωρίς περικοπές, έχουν πιστότητα και διαχρονικότητα στη συμπεριφορά τους».
Πάντως πολλοί οδηγοί για να ξεφύγουν από την αυστηρή νομοθεσία ασφαλίζουν το όχημα τους για έναν, δύο τρεις μήνες κάθε φορά που επισείεται η σχετική απειλή και μετά κυκλοφορούν και πάλι ανασφάλιστοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην τελευταία διασταύρωση στοιχείων (Απρίλιος 2018 ) μεταξύ των στοιχείων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και αυτών των ασφαλιστικών εταιρειών εντοπίστηκαν 800.000 ανασφάλιστα οχήματα χωρίς όμως να επιβληθεί κανένα πρόστιμο.
Ο νόμος που ψηφίστηκε το 2012 προβλέπει τη διασταύρωση -δύο φορές τον χρόνο -των οχημάτων που υπάρχουν στη βάση δεδομένων του υπουργείου Μεταφορών για τα κυκλοφορούντα οχήματα με τη βάση δεδομένων που έχουν αναπτύξει οι ασφαλιστικές εταιρείες για τα ασφαλισμένα, προκειμένου να διαπιστωθεί ποια δεν διαθέτουν κάλυψη για αστική ευθύνη.
Τα πρόστιμα
Υπενθυμίζεται ότι τα πρόστιμα ξεκινούν από 100 ευρώ για δίκυκλα οχήματα και φθάνουν τα 250 για αυτοκίνητα από 1.001 κ.εκ. και άνω. Αν το πρόστιμο δεν πληρωθεί εντός οκτώ ημερών προβλέπονται μεγαλύτερες κυρώσεις, δηλαδή αφαίρεση της άδειας οδήγησης , άδειας οδήγησης, άδειας κυκλοφορίας και των πινακίδων του οχήματος για 6 μήνες και επιπλέον πρόστιμο 250 ευρώ για τα δίκυκλα , 500 ευρώ για τα ΙΧ. και 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και τα ΦΔΧ.
Αν και μετά το το διάστημα των οκτώ ημερών δεν έχει πληρωθεί το πρόστιμο και το ανασφάλιστο όχημα εμπλακεί σε ατύχημα , αυξάνεται το διάστημα αφαίρεσης πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας στα 2 χρόνια (σε περίπτωση υποτροπής για 3 χρόνια) και επιβάλλεται χρηματική ποινή ( έως 3.000 ευρώ ) και ποινή φυλάκισης από δύο μήνες έως και 1 χρόνο.