Το lockdown μπορεί να κρατά στο σπίτι εκατομμύρια πολίτες ωστόσο υπάρχει και μια μερίδα ανθρώπων που δίνουν καθημερινά τον δικό τους αγώνα για επιβίωση ακόμη και κάτω από πολύ αντίξοες καιρικές συνθήκες θέτοντας ακόμη και τη ζωή τους σε άμεσο κίνδυνο.
Όλοι αυτοί οι εργαζόμενοι, γνωστοί και ως ντελιβεράδες, είτε βρέχει, είτε χιονίζει, είτε πνέουν άνεμοι πολλών μποφόρ θα βγουν καθημερινά στους δρόμους με τα δίκυκλά τους ώστε οι συμπολίτες τους να παραλάβουν τα προϊόντα που έχουν παραγγείλει από κάποιο κατάστημα.
Ωστόσο δεν είναι και λίγες οι φορές που έχουμε σχεδόν όλοι μας αντικρίσει κάποιο τροχαίο ατύχημα που εμπλέκεται ντελιβεράς ο οποίος συνήθως βρίσκεται ακινητοποιημένος στο οδόστρωμα μέχρι να έρθει το ασθενοφόρο και οι τραυματιοφορείς να ελέγξουν την κατάσταση της υγείας του.
Πέραν των παραπάνω όμως επικρατεί και μια άναρχη κατάσταση όσον αφορά στα εργασιακά δικαιώματα των ντελιβεράδων και οι περισσότεροι από τους συγκεκριμένους εργαζόμενους δεν γνωρίζουν ποια είναι τα νόμιμα δικαιώματά τους με αποτέλεσμα να κινούνται στους δρόμους χωρίς καμία προστασία και χωρίς να ζητούν τίποτα από τους εργοδότες τους.
Το Newsauto.gr δημοσιεύει τη σχετική νομοθεσία που ορίζει ξεκάθαρα τους όρους και τις προϋποθέσεις της διανομής προϊόντων αλλά και τα πρόστιμα που θα πρέπει να καταβάλλει κάποιος εργοδότης που δεν τηρεί τη νομοθεσία.
Ειδικότερα στο νόμο 4611 του 2019 και ειδικότερα στο άρθρο 56 ορίζεται ότι: « Διατάξεις για την υγεία και την ασφάλεια κατά τη διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων.
1.Όταν, κατά την εκτέλεση της εργασίας τους, οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, κατά την έννοια του άρθρου 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999), ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής του εργοδότη, για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων, ο εργοδότης λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, ώστε τα οχήματα να είναι κατάλληλα προσαρμοσμένα και συντηρημένα προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγεία τους.
2.Ο εργοδότης εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας τους εργαζόμενους που χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζομένων κατά την εκτέλεση της εργασίας τους για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 4, ως κατάλληλος εξοπλισμός προστασίας ορίζεται το προστατευτικό κράνος, όπως αναφέρεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 12 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν. 2696/1999), πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσυκλέτας, αδιάβροχη προστασία, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο.
3.Ο εργοδότης λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα, ώστε οι εργαζόμενοι να έχουν στην διάθεσή τους επαρκείς πληροφορίες και, όταν απαιτείται, γραπτές οδηγίες χρήσης σχετικά με τον εξοπλισμό προστασίας της παραγράφου 2. Οι πληροφορίες και γραπτές οδηγίες πρέπει να είναι διαθέσιμες μέσα στην επιχείρηση ή εγκατάσταση και να είναι κατανοητές για τους ενδιαφερόμενους εργαζόμενους.
4.Με απόφαση των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται τα πιστοποιητικά και τα προβλεπόμενα λοιπά έγγραφα που οφείλει να διαθέτει ο εργοδότης, σχετικά με την ορθή συντήρηση των οχημάτων της παραγράφου 1, το είδος και οι προδιαγραφές του εξοπλισμού προστασίας της παραγράφου 2, οι προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου στα οχήματα της παραγράφου 1, ο φορέας πιστοποίησης της ευστάθειας του οχήματος, η πρότυπη γραπτή εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου για τις δραστηριότητες της παραγράφου 1 και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
5.Τα προβλεπόμενα στο παρόν μέτρα για την ασφάλεια και την υγεία σε καμία περίπτωση δεν συνεπάγονται την οικονομική επιβάρυνση των εργαζομένων αλλά επιβαρύνουν εξ ολοκλήρου τον εργοδότη.
6.Αρμόδια όργανα για την εφαρμογή των παραγράφων 1 έως 5 είναι οι Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία και οι Ειδικοί Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία του ΣΕΠΕ. Στους εργοδότες που παραβαίνουν τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως 5, επιβάλλονται οι κυρώσεις των άρθρων 24 και 28 του ν. 3996/2011 (Α΄ 170).»