Πρόσφατα ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης εξέφρασε την επιθυμία να διεκδικηθεί παραγωγική επένδυση για την αλυσίδα τροφοδοσίας της αυτοκινητοβιομηχανίας στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας!
Αναζητήσαμε πληροφορίες που να αφορούν στο συγκεκριμένο ζήτημα και ανακαλύψαμε πως πριν από πολλά χρόνια η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) είχε αναθέσει σε ειδική ομάδα, της οποίας την ευθύνη είχε ο πρώην πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), την μελέτη ζητημάτων που αφορούσαν στην εγχώρια συναρμολόγηση αυτοκινήτων.
Κατόπιν απευθυνθήκαμε με αντίστοιχη ερώτηση στον κ. Ανδρέα Ανδρικόπουλο ο οποίος μας ενημέρωσε ως εξής:
«Από συζητήσεις με κατασκευαστές της περιόδου εκείνης, έγιναν σαφείς οι κρίσιμες παράμετροι, που ελάμβαναν υπόψη οι κατασκευαστές, ή/και οι κατασκευαστές εξαρτημάτων, προκειμένου να αποφασίσουν να πραγματοποιήσουν ή όχι την επένδυση. Οι παράμετροι αυτές ήταν:
- Ότι η αγορά της χώρας έχει επαρκές μέγεθος ώστε να απορροφά σημαντικό μέρος της παραγωγής, ενώ είχε βαρύτητα η γειτονιά με άλλες αγορές με αξιόλογο δυναμικό.
- Ότι υπάρχει ήδη εγκατεστημένη περιφερειακή βιομηχανία ή δυνατότητες για δημιουργία τέτοιας υποδομής, ώστε τα εξαρτήματα να φτάνουν στην γραμμή παραγωγής just on time.
- Ότι υπάρχει σταθερό φορολογικό πλαίσιο.
- Ότι υπάρχει δυνατότητα επενδυτικών κινήτρων.
- Ότι υπάρχει ενεργειακή πολιτική για βιομηχανίες.
- Ότι το production continuity & sustainability, δεν θα είναι ευάλωτο σε εργασιακές επιπλοκές (εργατική και συνδικαλιστική νομοθεσία).
Έχουν όμως περάσει χρόνια και όλα αυτά χρειάζονται επικαιροποίηση, που η οικονομική διπλωματία μπορεί να κάνει, παρότι δεν πιστεύω ότι έχει αλλάξει σημαντικά η προσέγγιση».
Φυσικά το «τρένο» έχει περάσει αρκετά χρόνια πριν, αλλά… ποτέ δεν ξέρεις. Κατά την άποψη μου ένα σοβαρό διαχρονικό εμπόδιο σε κάθε τέτοια σκέψη είναι η νομοθετική ρευστότητα και μεταβλητότητα, ως προς αφενός το αυτοκίνητο και αφετέρου όλα όσα απασχολούν έναν επενδυτή, κατασκευαστή αυτοκινήτων ή προμηθευτή του, ενώ οι χώρες ανταγωνιστές (δυνητικά), κάνουν τέτοιο εγχείρημα ακόμα δυσκολότερο.
Πάντως πρόσφατα η γειτονική Τουρκία κατάφερε να προσελκύσει ακόμη έναν μεγάλο Γερμανό κατασκευαστή αυτοκινήτων που αφορά στο VW Group.
Η λειτουργία του εργοστασίου θα ξεκινήσει το 2022 και η ετήσια παραγωγή του θα ανέλθει σε 300.000 αυτοκίνητα ανά έτος, δημιουργώντας έτσι 4.000 νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή. Το συνολικό κόστος της επένδυσης του Ομίλου VW ανέρχεται σε 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες η VW επέλεξε την Τουρκία για το νέο της εργοστάσιο στην περιοχή μας από τη μια λόγω του μεγάλου πληθυσμού της χώρας (80 εκατ.) που ισούται με αυτόν της Γερμανίας, αλλά και από την άλλη λόγω της εγγύτητάς της σε αναπτυσσόμενες αγορές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.
Εάν πραγματικά η νέα κυβέρνηση επιθυμεί να προσελκύσει επενδύσεις από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας πρέπει να βιαστεί καθώς ολοένα και περισσότερες χώρες εισέρχονται ως υποψήφιες για την λειτουργία νέων εργοστασίων με έργα και όχι με λόγια.
Ίσως τώρα είναι η ιδανική στιγμή η νέα κυβέρνηση να αναλάβει δράση και να προσελκύσει επενδύσεις που θα δημιουργήσουν πολλές χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας και θα επενδυθούν πολλά δισ. ευρώ.