Με βάση την εμπειρία και τη συνεργασία της με οργανισμούς συγκοινωνιών και νεοφυείς εταιρείες τεχνολογίας του τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο, η Visa διεξήγαγε έρευνα για τα δεδομένα και τις μελλοντικές τάσεις που αφορούν στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, ώστε να διαφανούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των δύο πόλεων κατά τη διάρκεια των καθημερινών τους μετακινήσεων.
Όπως επισημαίνει η Ανδριάνα Παππά, Head of Visa Greece: “Παντού στον κόσμο, οι καταναλωτές επιζητούν γρήγορες και εύκολες πληρωμές – είτε βρίσκονται σε κάποιο κατάστημα, αγοράζουν κάτι στο διαδίκτυο είτε όταν μετακινούνται. Στη Visa, φέρνουμε στους οργανισμούς συγκοινωνιών ένα παγκόσμιο ενοποιημένο πλαίσιο επιτρέποντας την αγορά εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς ανέπαφα. Υποστηρίζουμε θερμά την ιδέα να δούμε ένα παρόμοιο σύστημα στην Αθήνα, για δύο λόγους: την ευκολία που θα προσέφερε στους ταξιδιώτες και την αξία που θα προσθέσει στην πόλη ως τουριστικό προορισμό. Είμαστε πρόθυμοι να μοιραστούμε την παγκόσμια και ευρωπαϊκή εμπειρία μας με τις ελληνικούς τοπικούς φορείς και οργανισμούς συγκοινωνιών”.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2020, σε 1.219 κατοίκους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Τα ευρήματα της έρευνας αναδεικνύουν ότι οι πολίτες Αθήνας και Θεσσαλονίκης θα αξιοποιούσαν περισσότερο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ως βασικό μέσο μεταφοράς εάν οι συνθήκες ήταν πιο ευνοϊκές. Ενδεικτικά, το 78% των ερωτηθέντων πιθανώς θα χρησιμοποιούσε περισσότερο τις δημόσιες συγκοινωνίες αν υπήρχε μια εφαρμογή (app) για τον σχεδιασμό και την πληρωμή του κόστους της διαδρομής, για το σύνολο των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Οι απαιτήσεις των επιβατών δεν είναι διόλου παράλογες, καθώς το 72% τον ερωτηθέντων θεωρεί απογοητευτική την αναμονή σε μεγάλες ουρές για την αγορά εισιτηρίου. Η μέση χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών θα αυξανόταν κατά 27% εάν ήταν ευκολότερος ο τρόπος πληρωμής του κομίστρου. Πάντως, η πληρωμή με μετρητά (49%) είναι ο πιο συνηθισμένος τρόπος αγοράς εισιτήριου, ενώ μόνο 2,1 στους 5 ερωτηθέντες χρησιμοποιούν προπληρωμένη κάρτα (42%).
Χρόνος αναμονής
Το 51% των επιβατών έχει διαπιστώσει αύξηση του χρόνου που απαιτείται για τις μετακινήσεις του τα τελευταία 5 χρόνια, ενώ το 35% αναμένει ότι θα αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα 5 χρόνια. Οι μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς προς την εργασία, το σχολείο και το πανεπιστήμιο, απαιτούν τον υψηλότερο συνολικό μέσο εβδομαδιαίο χρόνο με 4 ώρες 26 λεπτά.
–80% των ερωτηθέντων χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις τους.
–51% δηλώνει ότι τα τελευταία 5 χρόνια έχει αυξηθεί ο αριθμός των μετακινήσεων που πραγματοποιεί. Το 39% αναμένει περαιτέρω αύξηση μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.
–4 στους 5 ερωτηθέντες χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για να μεταβούν στη δουλειά, στο σχολείο και το πανεπιστήμιο, αν και το ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητο παραμένει το δημοφιλέστερο μέσο (56%)
Συμβουλές
Επενδύστε στη δια-συνδεσιμότητα. Οι δημοτικές αρχές πρέπει να επενδύσουν σε μια “διαρκώς ενεργή” τεχνολογία δεδομένων, που είναι μείζονος σημασίας για τις τεχνολογικές λύσεις που απαιτούν οι καταναλωτές. Υποστηρίζει την πρόσβαση σε δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, ώστε να ενημερώνονται οι πολίτες για τις μετακινήσεις τους και ότι συμβαίνει στην πόλη, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι υπηρεσίες ικανοποιούν τη μεταβαλλόμενη ζήτηση.
Δημιουργήστε μια απλή διαδικασία πληρωμών για να υποστηρίξετε τις μετακινήσεις των πολιτών, με πολλές απολήξεις. Οι δημοτικές αρχές των πόλεων και οι πολεοδομικές υπηρεσίες πρέπει να συνεργαστούν με think tanks, την αυτοκινητοβιομηχανία, εταιρείες τεχνολογίας και παρόχους πληρωμών όπως η Visa. Καθώς η μετακίνηση σε μία διαδρομή θα πραγματοποιείται με συνδυασμό όλο και περισσότερων μεταφορικών μέσων (π.χ. αυτοκίνητο + μετρό + ποδήλατο), καθίσταται επιτακτική η δημιουργία μιας απλουστευμένης διαδικασίας πληρωμών για τους μετακινούμενους, που κυμαίνονται από την ανέπαφη αγορά του κομίστρου έως την αγορά μέσω app ή πλατφόρμας.
Ενσωματώστε τον έλεγχο ταυτότητας στην διαδικασία πληρωμής. Καθώς οι φορείς των δημοσίων συγκοινωνιών και οι δήμοι ενσωματώνουν όλο και περισσότερο τις ψηφιακές πληρωμές, πρέπει επίσης να ενσωματώσουν τον άμεσο έλεγχο ταυτότητας. Ο ρόλος της ψηφιακής ταυτότητας είναι ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των αλλαγών στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα μεταφοράς, διασφαλίζοντας ότι τόσο η πληρωμή όσο και ο επιβεβαίωση της ταυτότητας του μετακινουμένου πραγματοποιείται απλά και γρήγορα.
Σχεδιάστε τα εμπορικά συστήματα κομίστρων με γνώμονα το σύνολο των μελών της κοινωνίας. Κατά το σχεδιασμό του οικοσυστήματος πώλησης και αγοράς εισιτηρίων, πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα τα μέλη της κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων για παράδειγμα των ηλικιωμένων πολιτών ή όσων δεν διαθέτουν τραπεζικό λογαριασμό, διασφαλίζοντας έτσι ότι κανείς δεν θα μείνει πίσω.
Αναπτύξτε στρατηγικές συνεργασίες που θα σας προσφέρουν επιπλέον γνώσεις. Οι πόλεις θα πρέπει να συνεργάζονται με εταιρείες που μπορούν να τους παρέχουν νέες πληροφορίες, και βοηθούν παράλληλα στον σχεδιασμό. Η Τεχνητή Νοημοσύνη σε συνδυασμό με τα Big Data μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάλυση δεδομένων σχετικά με την κατανάλωση, την κίνηση και τις μεταβαλλόμενες τάσεις με στόχο την πρόβλεψη αναγκών σε πραγματικό χρόνο, καθώς και για την παροχή πληροφοριών στις πόλεις που μπορούν να βοηθήσουν στον μελλοντικό σχεδιασμό των δημοσίων συγκοινωνιών.