Στο Μέγαρο Μαξίμου την ερχόμενη Παρασκευή 15 Οκτωβρίου θα ληφθούν οι τελικές αποφάσεις για τον «Καθαρό Δακτύλιο» αποκάλυψε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής στο πλαίσιο της παρουσίασης του νομοσχεδίου για την απόκτηση άδειας οδήγησης που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την Τρίτη 19 Οκτωβρίου 2021.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ξεκαθάρισε ότι θα υπάρξει μια μεταβατική περίοδος σε ότι αποφασιστεί και το μόνο σίγουρο είναι ότι οι ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούν να εισέρχονται καθημερινά και χωρίς κανέναν απολύτως περιορισμό εντός του Δακτυλίου.
Η τύχη των υπολοίπων αυτοκινήτων θα κριθεί την Παρασκευή όπου να επισημάνουμε ότι θα συμμετέχουν τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Περιβάλλοντος και Ενέργειας αλλά και εκπρόσωποι από Δήμους και την Περιφέρεια Αττικής.
Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων όπως έχει αποκαλύψει το Newsauto.gr έχουν πέσει πάρα πολλές προτάσεις μεταξύ των οποίων η κίνηση όλων των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης υπό το καθεστώς των μονών – ζυγών.
Κάτι τέτοιο όμως θα δημιουργήσει ένα τεράστιο πρόβλημα σε πάνω από 600.000 ιδιοκτήτες αυτοκίνητων που έχουν σπεύσει να αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο την τελευταία 7ετία τα οποία εκπέμπουν ελάχιστους ρύπους καθώς διαθέτουν σύγχρονη τεχνολογία.
Μία άλλη πρόταση αφορά στην ελεύθερη κίνηση των οχημάτων που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro6 και εκπέμπουν έως 140 γραμμάρια CO2 ανά χλμ. και έως 175 γρ. CO2 ανά χλμ. αν έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2021 όποτε και εφαρμόστηκε το πρότυπο μέτρησης των ρύπων WLTP.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newauto.gr οι υπόλοιπες προτάσεις που έχουν εξεταστεί αφορούν στην επιβολή διοδίων ή sticker ή Πράσινου Τέλους για την είσοδο μέσα στην πόλη ώστε να μειωθεί η κίνηση και κατ΄επέκταση και οι ρύποι ενώ επίσης έχει εξεταστεί η σταδιακή απαγόρευση παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων και φορτηγών.
Μάλιστα ειδικά για τα οχήματα που προτίθενται να απαγορευτεί η κυκλοφορία τους εντός του Δακτυλίου σύμφωνα με πληροφορίες του Nerwsauto.gr θα δοθεί στους ιδιοκτήτες τους ένα εύλογο χρονικό διάστημα να τα αντικαταστήσουν ή να τα αποσύρουν από την κυκλοφορία.
Ας μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε αποκλειστικά το Newsauto.gr στην Ελλάδα κυκλοφορούν ακόμη πάνω από 500.000 μη καταλυτικά αυτοκίνητα τα οποία είναι και περισσότερα από τα καινούρια σύγχρονα που έχουν πωληθεί στην τελευταία 5ετία στη χώρα μας!
Νέου τύπου απόσυρση ΙΧ!
Πολλά είναι τα σχέδια που εξετάζονται για το νέο «Καθαρό Δακτύλιο» με εκείνο που περιλαμβάνει την ελεύθερη καθημερινή είσοδο μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr υπάρχουν και άλλα σχέδια που έχουν πέσει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται ένας Τέλος Δακτυλίου ή Περιβαλλοντικό Τέλος, ή sticker που είχε προτείνει ο ΣΕΑΑ, αλλά μια νέου τύπου επιδότηση απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων.
Το Τέλος Δακτυλίου ή Περιβαλλοντικό Τέλος ή διόδια ή sticker μπορεί να αντικαταστήσει τον Δακτύλιο και όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων να μπορούν μέσω της ετήσια συνδρομής ή κάρτας ή sticker που θα υπολογίζεται ανάλογα με τους ρύπους του οχήματός τους να εισέρχονται στο κέντρο της πόλης.
Αυτό το παράδειγμα το έχουν υιοθετήσει πάρα πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και έχουν πετύχει πολύ μεγάλη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης αλλά και της κίνησης.
Την αρχή έκανε ο δήμαρχος του Λονδίνου ο οποίος επέβαλε τέλος εισόδου στους οδηγούς παλαιών αυτοκινήτων. Τα παλαιότερα οχήματα που επιθυμούν να εισέλθουν στο κέντρο της πόλης καλούνται να καταβάλλουν σε καθημερινή βάση ένα αρκετά υψηλό τέλος εισόδου (21,5 λίρες).
Στο Βερολίνο, στο Ντίσελντορφ, στις Βρυξέλλες ή στο Άμστερνταμ όπως και στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη, απαγορεύεται η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων τεχνολογίας Euro 4 και παλαιότερων.
Στο Μιλάνο, λόγω των υψηλών ποσοστών ρύπανσης, οι οδηγοί παλαιότερων οχημάτων οφείλουν να πληρώνουν τέλος εισόδου που ανέρχεται στα 5 ευρώ ημερησίως. Οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου με παλαιότερα αυτοκίνητα πληρώνουν μειωμένο τέλος 2 ευρώ ανά ημέρα, ενώ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εισέρχονται δωρεάν.
Στην Ελλάδα σύμφωνα με το σχέδιο που έχει πέσει στο τραπέζι των διαβουλεύσεων η ελεύθερη είσοδος των ιδιοκτητών οχημάτων θα κοστίζει ετησίως από 20 ευρώ έως και 120 ευρώ ανάλογα με τους ρύπους του κάθε οχήματος.
Τα έσοδα από την ύπαρξη του συγκεκριμένου Τέλους μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων και σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr οι προτάσεις αξιοποίησης των εσόδων είναι δύο.
Η πρώτη αφορά σε επιδότηση της απόσυρσης ενός παλαιού οχήματος και τη ταυτόχρονη αντικατάστασή του με κάποιο καινούριο.
Η δεύτερη αφορά στην επιδότηση μόνο της απόσυρσης κάποιου παλαιού οχήματος από την κυκλοφορία! Δηλαδή θα αποσύρει κάποιος το παλαιό του όχημα και θα πιστώνεται στον τραπεζικό του λογαριασμό το ποσό της επιδότησης που θα αποφασιστεί. Το ποσό σύμφωνα με πληροφορίες μπορεί να κυμανθεί μεταξύ 1.000 και 1.500 ευρώ.
Η νέου τύπου απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων θα αυτοχρηματοδοτηθεί από τα έσοδα που θα προκαλέσει το Πράσινο Τέλος ή το sticker ή τα διόδια για κίνηση στο κέντρο της Αθήνας και με αυτό τον τρόπο δεν θα επιβαρυνθεί ο προϋπολογισμός αλλά αντίθετα οι οδηγοί που θέλουν να εισέρχονται με τα ρυπογόνα οχήματά τους στην πόλη θα «πληρώνουν» την ανανέωση του στόλου των οχημάτων.
Αν πάλι το Πράσινο Τέλος ή sticker ή διόδια δεν έχουν έσοδα, πράγμα που οι αναλυτές θεωρούν εξαιρετικά απίθανο, τότε η κυβέρνηση θα έχει πετύχει την ελαχιστοποίηση της κίνησης στο κέντρο της πόλης και βέβαια την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης!
Επειδή όμως κάτι τέτοιο θεωρείται απίθανο σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς τα έσοδα από το Πράσινο Τέλος, ή sticker ή διόδια είναι πολύ πιθανό να ανέλθουν σε 200 εκατ. ευρώ οπότε το bonus μιας νέου τύπου απόσυρσης είναι διασφαλισμένο.
Πότε δημιουργήθηκε ο Δακτύλιο
Εδώ και πολλά χρόνια τα συναρμόδια Υπουργεία προσπαθούν με διάφορους τρόπους να μειώσουν τους επικίνδυνους ρύπους για την υγεία των πολιτών ειδικά στο κέντρο της Αθήνας θεσπίζοντας τον Δακτύλιο.
Ο Δακτύλιος θεσπίστηκε εκτάκτως τον Ιούλιο του 1979 από τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, υπουργό της κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Καραμανλή, ως επείγον προσωρινό μέτρο για λόγους εξοικονόμησης καυσίμων, λόγω της τότε παγκόσμιας πετρελαϊκής κρίσης. Το 1982 όμως, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε να το καθιερώσει μόνιμα για λόγους κυκλοφοριακής αποσυμφόρησης και παραμένει σε ισχύ ως σήμερα.
Συγκοινωνιολόγοι έχουν εκφράσει πολλές φορές αντιρρήσεις ως προς την αποτελεσματικότητά του, δεδομένου ότι όταν τέθηκε σε εφαρμογή κυκλοφορούσαν στην Αττική 430.000 Ι.Χ., ενώ σήμερα ξεπερνούν τα 3 εκατομμύρια.
Σήμερα η κυβέρνηση επιδιώκει να αλλάξει και πάλι τα δεδομένα στον Δακτύλιο μετατρέποντάς τον σε «καθαρό» και θέλοντας να αλλάξει ριζικά την έλευση των οχημάτων σε αυτόν…