Κίνητρα και αντικίνητρα περιλαμβάνει το Εθνικό Σχέδιο για την Ηλεκτροκίνηση των υπουργείων Πειβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τα μέσα Ιουνίου.
Ειδικότερα το σχέδιο δράσης προβλέπει τη συνέχιση των κινήτρων στο πλαίσιο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και τη θέσπιση συμπληρωματικών δράσεων. Οι βασικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον εξηλεκτρισμό των στόλων είναι το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας των Η/Ο σε σύγκριση με τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, καθώς και η διαθεσιμότητα των υποδομών φόρτισης και η προσβασιμότητα σε αυτές.
Τα μέτρα πολιτικής που επηρεάζουν το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας περιλαμβάνουν κίνητρα που εισάγονται κυρίως βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα σε συνδυασμό με τη θέσπιση αντικινήτρων, οι οποίες σταδιακά αντικαθίστανται μόνο από αντικίνητρα για τους χρήστες που καθυστερούν την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Οι ακόλουθες δράσεις πολιτικής για τον εξηλεκτρισμό των στόλων θεωρούνται αποτελεσματικές για τη στήριξη της περαιτέρω διάδοσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα.
Στα μέτρα υψηλής προτεραιότητας περιλαμβάνονται οι Επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και προγράμματα απόσυρσης, δημιουργία Ταμείου εξηλεκτρισμού λεωφορείων και δημιουργία Ζωνών Χαμηλών Ρύπων με διόδια για συμβατικά αυτοκίνητα.
Στην επιδότηση για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και προγράμματα απόσυρσης επισημαίνεται ότι η επιδότηση των ηλεκτρικών οχημάτων έχει σημαντικό αντίκτυπο στο αρχικό κόστος και στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας και ως εκ τούτου έχει ισχυρό αντίκτυπο στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι σημαντικό να συνδεθούν ισχυρότερα τα κίνητρα με την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων. Η κλιμάκωση ανάλογα με την τιμή του οχήματος, τα έτη, κ.λπ. ,μπορεί να καθοριστεί βάσει ενδελεχούς μελέτης αποδοχής από τους χρήστες (δικαιούχοι επιδότησης, εκπρόσωποι).
Για το Ταμείο εξηλεκτρισμού λεωφορείων επισημαίνεται ότι η δράση περιλαμβάνει κίνητρα για ηλεκτρικά λεωφορεία. Οι φορείς εκμετάλλευσης υπεραστικών λεωφορείων και οι φορείς εκμετάλλευσης / ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων θα είναι επιλέξιμοι για να λάβουν δημόσια χρηματοδότηση ως οικονομικό κίνητρο για την αγορά ηλεκτρικού λεωφορείου μαζί με οικονομικά κίνητρα από ένα κατάλληλο σύστημα απόσυρσης.
Η δημιουργία Ζωνών Χαμηλών Ρύπων με διόδια για συμβατικά οχήματα περιλαμβάνεται στο σχέδιο των συναρμόδιων Υπουργείων για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Ειδικότερα επισημαίνεται ότι η καθιέρωση των Ζωνών Χαμηλών Ρύπων ως μέρος της σταδιακής μετάβασης των Δήμων σε μηδενικές εκπομπές ρύπων θα αυξήσει το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας για τα συμβατικά οχήματα και θα διευκολύνει την υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι Ζώνες θα πρέπει να εισαχθούν αρχικά σε κεντρικές περιοχές στις μητροπόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ή σε νησιά και μπορούν σταδιακά να επεκταθούν σε μικρότερους Δήμους!