«Πόλεμος» φαίνεται ότι έχει ξεσπάσει μεταξύ των στελεχών των υπουργείων Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, Εισαγωγέων, Εμπόρων, Τελωνειακών και Εκτελωνιστών για το νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης με αποτέλεσμα να καθυστερεί εδώ και μήνες η κατάθεση της σχετικής τροπολογίας ή του άρθρου που θα περιλαμβάνεται σε κάποιο νομοσχέδιο.
Βέβαια θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι οι όποιες αλλαγές θεσπιστούν τώρα θα ισχύσουν έως τα τέλη του 2020 καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2021 τίθεται σε ισχύ το νέο πρότυπο μέτρησης WLTP οπότε και θα αλλάξει εκ νέου το Τέλος Ταξινόμησης αλλά και τα Τέλη Κυκλοφορίας 2021!
Σύμφωνα με πληροφορίες του Carpress.gr τα στελέχη από τα συναρμόδια Υπουργεία δεν έχουν σταματήσει τις διεργασίες σχετικά με το νέο τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης αλλά και των Τελών Κυκλοφορίας του 2021 και θα πρέπει να έχει νομοθετηθεί έως τα τέλη Νοεμβρίου ώστε να προλάβει να ισχύσει από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Ωστόσο τώρα Εισαγωγείς, Έμποροι αλλά και οι καταναλωτές περιμένουν να δουν το νομοσχέδιο ή την τροπολογία που θα αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης για να εκτελωνίσουν τα αυτοκίνητά τους ενώ οι καταναλωτές θέλουν να δουν τι κερδίζουν επιπλέον.
Το μεγάλο μπάχαλο αναμένεται ως έχει γίνει στα υβριδικά και plug-in υβριδικά μοντέλα καθώς οι πληροφορίες περί έκπτωσης του Τέλους Ταξινόμησης είναι διαφορετικές και φαίνεται πως δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο. Μέχρι να ξεκαθαρίζει απλά θα «παγώσουν» οι πωλήσεις σε μια στιγμή που καταγράφεται ανοδική τροχιά μετά από πολλά χρόνια οικονομικής κρίσης.
Μέχρι να αναρτηθεί το νομοσχέδιο για δημόσια διαβούλευση ή η σχετική τροπολογία οι αλλαγές που θα επιφέρει είναι πως τα καινούρια αυτοκίνητα θα εισάγονται με πλουσιότερο εξοπλισμό αλλά χωρίς να αυξάνονται οι τιμές λιανικής τους με μεγάλους ωφελημένους τους καταναλωτές ενώ ιδιαίτερα ευνοημένα αναμένεται να είναι τα υβριδικά ή plug-in υβριδικά μοντέλα εξαιτίας των επιπλέον εκπτώσεων.
Παράλληλα οι αλλαγές στο Τέλος Ταξινόμησης επηρεάζουν και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και είναι ξεκάθαρο ότι το οικονομικό επιτελείο με τις νέες διατάξεις προσπαθεί να βάλει ένα τέλος στις εισαγωγές «σαράβαλων» καθώς μειώνονται οι δασμοί στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro6 και Euro5.
Αντίθετα οι δασμοί στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4, Euro3 ή και παλαιότερες το Τέλος Ταξινόμησης θα επιβαρυνθεί από 500% έως και 1.200% ώστε η εισαγωγή τους να γίνει ασύμφορη.
Όσον αφορά στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης καταργείται και θα ισχύσει για όσα αυτοκίνητα έχει υποβληθεί σχετική αίτηση.
Οι αλλαγές στα καινούρια αυτοκίνητα
Στα καινούρια αυτοκίνητα το οικονομικό επιτελείο αλλάζει ριζικά τον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης βάζοντας τέλος στις κλιμακωτές χρεώσεις της φορολογίας τις οποίες και κάνει προοδευτικές ώστε να σταματήσουν να έρχονται καινούρια αυτοκίνητα με πενιχρό εξοπλισμό για να μην υπερφορολογηθούν.
Όπως είχε αποκαλύψει πρώτο το Newsauto.gr η κλίμακα προοδευτική φορολόγησης είναι:
Για αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων έως 14.000 ευρώ ο συντελεστής παραμένει στο 4%.
Πάνω από τις 14.001 ευρώ οι συντελεστές αλλάζουν και φορολογείται μόνο το υπερβάλλον ποσό για κάθε κλίμακα και όχι ολόκληρο το ποσό της Αξίας Λιανικής προ Φόρων που ισχύει σήμερα.
Ειδικότερα για Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 14.001 ευρώ έως και 17.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 26%.
Για Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 17.001 ευρώ έως και 20.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 53%.
Για Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 20.001 ευρώ έως και 25.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 62%.
Για Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 25.001 ευρώ έως και 30.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 71%.
Για Αξίες Λιανικής προ Φόρων πάνω από 30.001 ευρώ ο συντελεστής είναι 30%.
Για παράδειγμα το Τέλος Ταξινόμησης σε ένα καινούριο αυτοκίνητο με Αξία Λιανικής προ Φόρων 16.500 ευρώ με το τωρινό καθεστώς εκτελωνισμού θα ανέρχονταν σε 1.320 ευρώ.
Με το νέο καθεστώς το Τέλος Ταξινόμησης υπολογίζεται για τις πρώτες 14.000 ευρώ με συντελεστή 4% γεγονός που μεταφράζεται σε 560 ευρώ και τα υπόλοιπα 2.500 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 26% γεγονός που μεταφράζεται σε 650 ευρώ. Δηλαδή το συνολικό κόστος εκτελωνισμού θα ανέλθει σε 1.210 ευρώ.
Το όφελος για τους καταναλωτές στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο μπορεί να φαίνεται μικρό, δηλαδή μόλις 110 ευρώ αλλά ο εξοπλισμός του αυτοκινήτου που θα παραγγείλει θα είναι σίγουρα πολύ πιο πλούσιος!
Παράλληλα τα ποσοστά του Τέλους Ταξινόμησης θα αυξάνονται σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2 για οχήματα με εκπομπές από 120 γρ. CO2 και άνω.
Δηλαδή αν κάποιο όχημα έχει Αξία Λιανικής προ Φόρων 19.500 ευρώ και εκπομπές 121 γρ. CO2, με το νέο σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης οι πρώτες 14.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 4% προσαυξημένο κατά 10% λόγω ρύπων δηλαδή 4,4% (616 ευρώ) οι επόμενες 3.000 ευρώ θα υπολογιστούν με συντελεστή 26% προσαυξημένο κατά 10% λόγω εκπομπών CO2, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 28,6% (715 ευρώ), ενώ οι τελευταίες 2.500 ευρώ θα υπολογιστούν επίσης με συντελεστή 53% προσαυξημένο επίσης κατά 10%, δηλαδή ο συντελεστής θα ανέλθει σε 58,3% (1.457,5 ευρώ). Το συνολικός κόστος εκτελωνισμού θα είναι σε 2.788,5 ευρώ.
Με το παλιό σύστημα το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζονταν με συντελεστή 24%, ο οποίος προσαυξάνεται με ποσοστό 10% λόγω ρύπων επί του συνόλου της Αξίας Λιανικής προ Φόρων με αποτέλεσμα το κόστος εκτελωνισμού να ξεπερνά τις 5.000 ευρώ…
Με λίγα λόγια ο εισαγωγικός δασμός θα μειωθεί στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο πάνω από 2.200 ευρώ.
Υψηλότερες εκπτώσεις στα plug-in υβριδικά μοντέλα
Ιδιαίτερη μέριμνα έχει πραγματοποιήσει το οικονομικό επιτελείο για τα υβριδικά και plug-in υβριδικά μοντέλα επιβεβαιώνοντας και το ρεπορτάζ του Newsauto.gr σύμφωνα με το οποίο αυξάνονται οι εκπτώσεις στο Τέλος Ταξινόμησης.
Ειδικότερα όπως είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr αρχικά εξετάζονταν η έκπτωση του Τέλους Ταξινόμησης να αυξηθεί από το 50% στο 75% για όλα τα plug-in υβριδικά αλλά και αμιγώς υβριδικά μοντέλα.
Ωστόσο όπως φαίνεται ως επικρατέστερη λύση επιλέχθηκε να διατηρηθεί η έκπτωση του 50% μόνο στα υβριδικά και στα plug-in υβριδικά που εκπέμπουν πάνω από 50 γρ. CO2 ενώ αντίθετα εκείνα που εκπέμπουν κάτω από 50 γραμμάρια CO2 η έκπτωση στο Τέλος Ταξινόμησης να αυξηθεί στο 75%!
Στη ηλεκτρικά διατηρείται το μηδενικό Τέλος Ταξινόμησης προς το παρών καθώς έως το καλοκαίρι αναμένεται να ανακοινωθούν τα επιπλέον μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Τι γίνεται με τις εκπομπές CO2
Σημαντικές διακυμάνσεις στον υπολογισμό του Τέλους Ταξινόμησης διαδραματίζουν οι εκπομπές CO2.
Στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε επιβεβαιώθηκε επίσης το ρεπορτάζ του Newsauto.gr καθώς αν το όχημα εκπέμπει έως 100 γραμμάρια CO2 τότε οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης μειώνονται κατά 5%.
Αντίθετα αν οι εκπομπές CO2 των οχημάτων που εκτελωνίζονται κυμαίνονται από 120 έως 140 γρ. CO2 τότε οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης αυξάνονται κατά 10%.
Αντίστοιχα αν οι εκπομπές CO2 των οχημάτων που εκτελωνίζονται κυμαίνονται από 141 έως 160 γρ. CO2 τότε οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης αυξάνονται κατά 20%.
Αν οι εκπομπές CO2 των οχημάτων που εκτελωνίζονται κυμαίνονται από 161 έως 180 γρ. CO2 τότε οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης αυξάνονται κατά 30%.
Τέλος αν οι εκπομπές CO2 των οχημάτων που εκτελωνίζονται κυμαίνονται από 181 γρ. CO2 και άνω τότε οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης αυξάνονται κατά 40%.
«Σαράβαλα» τέλος!
Ριζικές θα είναι οι αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβεβαιώνοντας το ρεπορτάζ του Newsauto.gr.
Ειδικότερα όσα οχήματα πληρούν την οδηγία Euro6 (καταργούνται οι υποκατηγορίες) το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογίζεται σύμφωνα με τους συντελεστές των καινούριων απομειωμένο από τα χιλιόμετρα και την ηλικία τους. Δηλαδή δεν θα υπάρχει επιβάρυνση!
Στα εισαγόμενα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία Euro5 οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης προσαυξάνονται κατά 50% αλλά επίσης ισχύουν οι απομειώσεις των χιλιομέτρων και της ηλικίας!
Στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro4 οι συντελεστές του Τέλους Ταξινόμησης προσαυξάνονται κατά 500%.
Στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα πληρούν τις οδηγίες ρύπων Euro 3,2,1 ή χωρίς Euro η προσαύξηση των συντελεστών του Τέλους Ταξινόμησης αναμένεται να κυμανθούν από 1.000% έως και 1.200%.
Όσον αφορά στο Ιστορικό Τέλος Ταξινόμησης όσοι έχουν καταθέσει σχετικές αιτήσεις και περιμένουν εδώ και μήνες για να αποφανθεί η Ειδική Επιτροπή φαίνεται ότι θα πληρώσουν Τέλος Ταξινόμησης με το παλαιό σύστημα ωστόσο αν κάποιος επιθυμεί να εκτελωνίσει το όχημά του άμεσα θα μπορεί να το κάνει καταβάλλοντας βέβαια τους δασμούς που απορρέουν από τον νέο τρόπο υπολογισμού.
Αυτοκινούμενα τροχόσπιτα – Επανεισαγωγή
Μεγάλες μειώσεις αναμένεται να καταγραφούν στο κόστος εκτελωνισμού των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων.
Ειδικότερα όπως είχε αποκαλύψει το Newsauto.gr τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα θα απαλλάσσονται από το 75% του προβλεπόμενου Τέλους Ταξινόμισης των αντίστοιχων αυτοκινήτων!
Αν υποθέσουμε ότι κάποιος ιδιοκτήτης οχήματος με ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας αναγκαστεί να μεταναστεύσει στο εξωτερικό και διαγράψει από τα ελληνικά μητρώα το όχημά του η νέα νομοθεσία θα του δίνει το δικαίωμα να το εισάγει και πάλι το όχημά του στην Ελλάδα χωρίς να πληρώσει ούτε ένα ευρώ για δασμούς αρκεί να μην έχει παρέλθει το χρονικό διάστημα των 8 ετών από την ημερομηνία διαγραφής του οχήματος από τη χώρα μας.