Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν αυτοκίνητα στην ΕΕ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν αυστηρότερους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2, αφού η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι θα αναθεωρήσει τους στόχους που έχουν ήδη τεθεί για το 2030.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως το Ιούνιο του 2021 θα έχει αναθεωρήσει τη νομοθεσία σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά «για να εξασφαλίσει μια σαφή πορεία προς την κατεύθυνση της κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές CO2» αναφέρει έγγραφο που περιλαμβάνεται στο σχέδιο της «Πράσινης Συμφωνίας».
Τον Απρίλιο η ΕΕ ενέκρινε νομοθεσία που υποχρεώνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη να μειώσουν τις μέσες εκπομπές CO2 κατά μέσο όρο 37,5% το 2030 οι οποίες πρέπει να κυμανθούν από 0 έως 60 γρ. CO2 ανά χιλιόμτερο σε σχέση με τις μέσες εκπομπές CO2 των 95 γρ. που πρέπει να είναι το 2021.
Το 2018 να υπενθυμίσουμε πως οι μέσες εκπομπές CO2 στα καινούρια αυτοκίνητα αυξήθηκαν για δεύτερο συνεχόμενο έτος στα 120,4 γρ. CO2 ανά χιλιόμετρο. Η νέα ηγεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής παρουσίασε τον μακροπρόθεσμο οδικό χάρτη για μια οικονομία μηδενικών ρύπων. Η πρόεδρος της Κομισιόν κ. Ursula von der Leyen έθεσε την ενέργεια για το κλίμα στην κορυφή της νομοθετικής της ατζέντας για τα επόμενα πέντε χρόνια.
«Η Επιτροπή πρέπει να προτείνει έναν νέο στόχο, αλλά κάθε τέτοιο βήμα θα έρθει με την απαιτούμενη αξιολόγηση των οικονομικών επιπτώσεων και θα απαιτήσει έγκριση από το κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της ΕΕ για τη θέσπιση νομοθεσίας», δήλωσε η Πρόεδρος της Επιτροπής. Η ίδια αρνήθηκε να σχολιάσει εάν θα μπορούσε επίσης να αναθεωρηθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 15% για το 2025.
Οι στόχοι μείωσης των εκπομπών CO2 αποτελούν μέρος της δέσμευσης της ΕΕ να αντιμετωπίσει την κλιματική αλλαγή, με στόχο την απεξαρτοποίηση από τον άνθρακα έως το 2050. Ως εκ τούτου, δεν είναι ασυνήθιστο οι Βρυξέλλες να επανεκτιμήσουν τους στόχους που έχουν θέσει ώστε να επιτευχθούν οι νέοι στόχοι που έχει θέσει η νέα πολιτική ηγεσία ξεκαθάρισε η πρόεδρος της Κομισιόν. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι θα εξετάσει το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν οι οδικές μεταφορές στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS) που χρησιμοποιείται ήδη από βιομηχανίες με υψηλή ενεργειακή κατανάλωση, όπως επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και βιομηχανίες χάλυβα αλλά και οι τσιμεντοβιομηχανίες, ως περαιτέρω εργαλείο για τη μείωση της παραγωγής CO2.
Οι οδικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το ένα πέμπτο των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου της ΕΕ και το αποτύπωμα του CO2 έχει αυξηθεί από το 2014, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.
Γερμανική αντιπολίτευση
Η Ένωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών (VDA) ανακοίνωσε ότι αντιτίθεται σε νέους στόχους. «Υπάρχει ο κίνδυνος ότι νέοι πιο αυστηροί στόχοι για τις εκπομπές CO2 των οχημάτων να γίνουν αυστηρότεροι αν και οι σημερινές τιμές συμφωνήθηκαν μόλις πέρυσι» δήλωσε ο πρόεδρος του VDA Bernhard Mattes.
Η Ένωση Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών εξέφρασε την ικανοποίησή της για την συμπερίληψη των οδικών μεταφορών στο σύστημα ETS ως την «καλύτερη λύση που βασίζεται στην αγορά» για την προστασία του περιβάλλοντος. Ο CEO του ομίλου PSA Carlos Tavares, που είναι και πρόεδρος της ευρωπαϊκής ένωσης αυτοκινητοβιομηχανιών της ACEA , έχει επικρίνει έντονα τους νομοθέτες της ΕΕ ότι προτείνουν μεγαλύτερες προσπάθειες για το κλίμα χωρίς να σκέφτονται το κόστος που θα προκαλέσει μείωση των θέσεων εργασίας στη βιομηχανία ή θα περιορίσει την προσωπική ελευθερία.
«Η ελευθερία της κινητικότητας είναι κάτι το θεμελιώδες για τις δημοκρατίες μας. Πολλά πράγματα πρέπει να συντονιστούν σε μια προσέγγιση 360 μοιρών για την εξασφάλιση ασφαλούς προσιτής και βιώσιμης κινητικότητας “, είχε ξεκαθαρίσει στο παρελθόν ο Tavares.