Αλλάζουν όλα στην πιστοποίηση των ελεγκτών ΚΤΕΟ αλλά και ADR-ATP μετά από τις νέες προϋποθέσεις που όρισε Κοινή Υπουργική Απόφαση.
Ειδικότερα αλλάζει η κατάρτιση, η εξέταση και η πιστοποίηση ελεγκτικού προσωπικού Δημοσίων και Ιδιωτικών ΚΤΕΟ για τη διενέργεια ελέγχων σε οχήματα μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR) και ευπαθών τροφίμων (ΑΤΡ).
Μάλιστα τα προγράμματα κατάρτισης θα διενεργούνται συγκεκριμένες περιόδους και έχουν ως στόχο την απόκτηση από τους συμμετέχοντες των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ορθή διεξαγωγή των ελέγχων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Οι εξετάσεις αρχικής κατάρτισης ADR και ATP ελεγκτή ΚΤΕΟ διενεργούνται δια ζώσης από τον φορέα κατάρτισης.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση αναγράφει χαρακτηριστικά ότι: «Πεδίο εφαρμογής – Πιστοποίηση ελεγκτών ΚΤΕΟ ADR-ΑΤΡ
1.Η τεχνική επιθεώρηση των οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων (ADR) πριν από την έκδοση άδειας κυκλοφορίας και κατά τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο και η έκδοση πιστοποιητικών έγκρισης οχημάτων ADR, διενεργείται από ελεγκτικό προσωπικό ΚΤΕΟ το οποίο κατέχει ισχύον πιστοποιητικό αρχικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR ή ισχύον πιστοποιητικό περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR.
2.Ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος οχημάτων μεταφοράς ευπαθών τροφίμων, που υπάγονται στη Συμφωνία ΑΤΡ, διενεργείται από ελεγκτικό προσωπικό ΚΤΕΟ το οποίο κατέχει ισχύον πιστοποιητικό αρχικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ΑΤΡ ή ισχύον πιστοποιητικό περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ΑΤΡ.
3.Τα πιστοποιητικά αρχικής κατάρτισης και τα πιστοποιητικά περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR και ΑΤΡ εκδίδονται μετά από παρακολούθηση κατάλληλου προγράμματος κατάρτισης σύμφωνα με το άρθρο 2 και επιτυχή εξέταση σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας και ισχύουν μέχρι την 30η Ιουνίου του επόμενου περιττού έτους από την έκδοσή τους.
Άρθρο 2
Κατάρτιση ADR και ΑΤΡ ελεγκτών ΚΤΕΟ
1.Τα προγράμματα κατάρτισης, ανάλογα με το είδος (αρχική – περιοδική) και το αντικείμενο (ADR-ATP) της κατάρτισης έχουν ως εξής:
α. Τα προγράμματα αρχικής κατάρτισης ADR και ΑΤΡ ελεγκτών ΚΤΕΟ έχουν ως στόχο την απόκτηση από τους συμμετέχοντες των απαιτούμενων γνώσεων και δεξιοτήτων για την ορθή διεξαγωγή των ελέγχων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Το πρόγραμμα ADR κατανέμεται σε θεωρητικό μέρος ελάχιστης διάρκειας είκοσι τεσσάρων (24) ωρών, πρακτική άσκηση ελάχιστης διάρκειας έξι (6) ωρών και περιλαμβάνει τις θεματικές ενότητες του Παραρτήματος Vα. Το πρόγραμμα ATP κατανέμεται σε θεωρητικό μέρος ελάχιστης διάρκειας οκτώ (8) ωρών, πρακτική άσκηση ελάχιστης διάρκειας δύο (2) ωρών και περιλαμβάνει τις θεματικές ενότητες του Παραρτήματος Vβ.
β. Τα προγράμματα περιοδικής κατάρτισης ADR και ΑΤΡ ελεγκτών ΚΤΕΟ έχουν ως στόχο την επικαιροποίηση των γνώσεων των συμμετεχόντων για την ορθή διεξαγωγή των ελέγχων σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.
Το πρόγραμμα ADR περιλαμβάνει τις θεματικές ενότητες του παραρτήματος VIα και έχει ελάχιστη διάρκεια δέκα (10) ώρες. Το πρόγραμμα ATP περιλαμβάνει τις θεματικές ενότητες του παραρτήματος VIβ και έχει ελάχιστη διάρκεια δύο (2) ώρες.
2.Το σύνολο των διδακτικών ωρών ανά ημέρα δεν μπορεί να υπερβαίνει τις οκτώ (8) και η διδακτική ώρα είναι σαράντα πέντε (45) λεπτά. Η παρακολούθηση στο πρόγραμμα κατάρτισης θεωρείται ολοκληρωμένη εφόσον οι απουσίες του συμμετέχοντα δεν ξεπερνούν τις τρεις (3) στο σύνολο των ωρών για αρχική θεωρητική κατάρτιση, τη μία (1) ώρα για περιοδική, ενώ για την πρακτική άσκηση αρχικής κατάρτισης δεν επιτρέπονται απουσίες. Σε περίπτωση που εγγεγραμμένος υπερβεί τις προαναφερόμενες ώρες απουσίας, απαιτείται η εκ νέου ολοκληρωμένη παρακολούθηση αντίστοιχου προγράμματος κατάρτισης εκτός εάν οι ώρες αυτές μπορούν να αναπληρωθούν με συμπληρωματική κατάρτιση που θα διενεργήσει ο φορέας και θα παρακολουθήσει ο υποψήφιος.
3.Η θεωρητική εκπαίδευση πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο διαδικτυακά μέσω ψηφιακής πλατφόρμας εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η πρακτική άσκηση διενεργείται σε χώρο που ανακοινώνει ο φορέας στην οποία υπάρχουν τα απαιτούμενα για την εκπαίδευση οχήματα.
4.Για την παρακολούθηση των προγραμμάτων κατάρτισης ο ενδιαφερόμενος πρέπει να είναι κάτοχος ισχύοντος πιστοποιητικού ελεγκτή βαρέων οχημάτων. Για την παρακολούθηση προγράμματος περιοδικής κατάρτισης ο ενδιαφερόμενος πρέπει να είναι κάτοχος ισχύοντος πιστοποιητικού αρχικής/περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR/ATP ή να μην έχουν παρέλθει δύο (2) έτη από την ημερομηνία λήξης του πιστοποιητικού αρχικής κατάρτισης ή του πιστοποιητικού περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR/ATP.
5.Τα προγράμματα κατάρτισης διενεργούνται συγκεκριμένες περιόδους ως εξής:
α) η αρχική κατάρτιση από 1η Απριλίου έως 31η Μαΐου και από 1η Νοεμβρίου έως 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους
β) η περιοδική κατάρτιση από 1η Απριλίου έως 30η Ιουνίου κάθε περιττού έτους.
Άρθρο 3
Εξετάσεις ADR και ATP ελεγκτών ΚΤΕΟ
1.Οι εξετάσεις αρχικής κατάρτισης ADR και ATP ελεγκτή ΚΤΕΟ διενεργούνται δια ζώσης από τον φορέα κατάρτισης μετά την ολοκλήρωση της αρχικής κατάρτισης.
2.Οι εξετάσεις περιοδικής κατάρτισης ADR και ATP ελεγκτή ΚΤΕΟ διενεργούνται από τον φορέα κατάρτισης μετά την ολοκλήρωση της περιοδικής κατάρτισης, σε πραγματικό χρόνο διαδικτυακά με χρήση ψηφιακών πλατφορμών κατάλληλων για εξ αποστάσεως εξέταση.
3.Οι ερωτήσεις των εξετάσεων είναι πολλαπλής επιλογής με τρεις απαντήσεις εκ των οποίων η μία είναι η ορθή και επιλέγονται από βάσεις δεδομένων οι οποίες αποτελούνται από θεματικές ενότητες που καλύπτουν την ύλη.
Οι βάσεις δεδομένων δημιουργούνται και επικαιροποιούνται κατόπιν πρότασης των φορέων κατάρτισης και έγκρισης από τη Διεύθυνση Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΥΠ.Υ.ΜΕ). Οι βάσεις διατίθενται στους φορείς του άρθρου 4 για την εξεταστική διαδικασία του παρόντος άρθρου.
4.Η εξέταση αρχικής κατάρτισης ADR περιλαμβάνει τριάντα (30) ερωτήσεις και διαρκεί εξήντα (60) λεπτά της ώρας. Η εξέταση αρχικής κατάρτισης ATP περιλαμβάνει είκοσι (20) ερωτήσεις και διαρκεί σαράντα (40) λεπτά της ώρας. Η εξέταση περιοδικής κατάρτισης ADR διαρκεί σαράντα (40) λεπτά της ώρας και περιλαμβάνει δεκαπέντε (15) ερωτήσεις με περιεχόμενο κυρίως τις αλλαγές που έχουν επέλθει με την πλέον πρόσφατη Συμφωνία ADR και τη σχετική νομοθεσία. Η εξέταση περιοδικής κατάρτισης ATP διαρκεί τριάντα (30) λεπτά της ώρας και περιλαμβάνει δέκα (10) ερωτήσεις με περιεχόμενο κυρίως τις αλλαγές που έχουν επέλθει με την πλέον πρόσφατη Συμφωνία AΤΡ και τη σχετική νομοθεσία. Η σειρά των ερωτήσεων είναι τυχαία και διαφορετική για κάθε υποψήφιο.
5.Επιτυχόντες της εξέτασης αρχικής κατάρτισης ADR θεωρούνται οι υποψήφιοι που έχουν απαντήσει σωστά σε τουλάχιστον είκοσι τέσσερις (24) ερωτήσεις. Επιτυχόντες της εξέτασης αρχικής κατάρτισης ATP θεωρούνται οι υποψήφιοι που έχουν απαντήσει σωστά σε τουλάχιστον δεκαέξι (16) ερωτήσεις.
Επιτυχόντες της εξέτασης περιοδικής κατάρτισης ADR θεωρούνται οι υποψήφιοι που έχουν απαντήσει σωστά σε τουλάχιστον δώδεκα (12) ερωτήσεις. Επιτυχόντες της εξέτασης περιοδικής κατάρτισης ATP θεωρούνται οι υποψήφιοι που έχουν απαντήσει σωστά σε τουλάχιστον οκτώ (8) ερωτήσεις.
6.Στην περίπτωση που υποψήφιος προσκομίσει ειδική διαγνωστική έκθεση αναγνωρισμένου δημόσιου ιατροπαιδαγωγικού κέντρου ή σταθμού που τεκμηριώνει μαθησιακή δυσκολία σύμφωνα με τα οριζόμενα στις ισχύουσες διατάξεις, γίνεται ανάγνωση των ερωτήσεων και των πιθανών απαντήσεων από μέλος της εξεταστικής επιτροπής και ο υποψήφιος επιλέγει ο ίδιος την ορθή απάντηση.
7.Κατά την εξέταση αρχικής κατάρτισης, δεν επιτρέπεται η συνεργασία μεταξύ των υποψηφίων καθώς και η χρήση βιβλίων, σημειώσεων, κινητού τηλεφώνου ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής από τους υποψηφίους. Υποψήφιος που δεν τηρεί τις υποχρεώσεις της παρούσας παραγράφου, απορρίπτεται.
8.Κατά την εξέταση περιοδικής κατάρτισης, απαιτείται συμμόρφωση με τους παρακάτω όρους:
α) Χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή ή της ταμπλέτας (tablet) του υποψηφίου. Δεν είναι αποδεκτή η ύπαρξη κινητού τηλεφώνου, δεύτερης οθόνης ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής πλησίον του υποψηφίου.
β) Χρήση κάμερας και μικροφώνου του υποψηφίου. Δεν επιτρέπεται η οποιαδήποτε παρεμπόδιση της λειτουργίας τους, η μη εμφάνιση του υποψηφίου στην οθόνη καθώς και η ύπαρξη οποιουδήποτε άλλου προσώπου στην κάμερα.
γ) Αξιόπιστη ταχύτητα σύνδεσης στο διαδίκτυο με ευθύνη του υποψηφίου.
δ) Εξ’ αποστάσεως έλεγχος ταυτότητας του υποψηφίου ή άλλου επίσημου εγγράφου ταυτοποίησης. ε) Απαγόρευση της περιήγησης στο διαδίκτυο, αντιγραφής/επικόλλησης περιεχομένου και χρήσης οποιωνδήποτε άλλων εφαρμογών, βιβλίων ή σημειώσεων και της συνεργασίας μεταξύ των υποψηφίων.
Υποψήφιος που δεν τηρεί τις υποχρεώσεις της παρούσας παραγράφου, απορρίπτεται.
9.Οι απορριφθέντες υποψήφιοι αρχικής κατάρτισης, δύνανται να συμμετέχουν σε επόμενη εξέταση εφόσον παρακολουθήσουν εκ νέου πρόγραμμα αρχικής κατάρτισης. Οι απορριφθέντες υποψήφιοι του προγράμματος περιοδικής κατάρτισης, δύνανται να συμμετέχουν σε επόμενη εξέταση του ίδιου φορέα χωρίς παρακολούθηση προγράμματος κατάρτισης.
10.Για τους επιτυχόντες υποψήφιους αρχικής κατάρτισης ADR o φορέας κατάρτισης εκδίδει Πιστοποιητικό αρχικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος Ι. Για τους επιτυχόντες υποψήφιους αρχικής κατάρτισης AΤΡ o φορέας κατάρτισης εκδίδει Πιστοποιητικό αρχικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ΑΤΡ σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος ΙΙΙ.
11.Για τους επιτυχόντες υποψήφιους περιοδικής κατάρτισης ADR ο φορέας κατάρτισης εκδίδει πιστοποιητικό περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR, σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος II. Για τους επιτυχόντες υποψήφιους περιοδικής κατάρτισης ATP, ο φορέας κατάρτισης εκδίδει πιστοποιητικό περιοδικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ATP, σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος IV.
Άρθρο 4
Έγκριση φορέων κατάρτισης
1.Ως φορείς κατάρτισης ελεγκτών ΚΤΕΟ ADR και ATP δύνανται να αναγνωρίζονται Πανεπιστημιακά Εργαστήρια των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) που λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 46 επ. του ν. 4957/2022 (Α΄ 141) και πληρούν τις προϋποθέσεις του παρόντος άρθρου.
2.Οι φορείς κατάρτισης ελεγκτών ΚΤΕΟ ADR και ATP για τους σκοπούς της παρούσας, εγκρίνονται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Για την έγκριση υλοποίησης προγράμματος κατάρτισης σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 απαιτείται η υποβολή αίτησης από τον Διευθυντή του πανεπιστημιακού εργαστηρίου ή άλλου ενδιαφερόμενου μέλους Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού που είναι ενταγμένο στο πανεπιστημιακό εργαστήριο προς το Συμβούλιο του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) σύμφωνα με το άρθρο 121 του ν. 4957/2022. Η αίτηση προς το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποβάλλεται από τον Πρόεδρο του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ., ως νόμιμου εκπροσώπου του Α.Ε.Ι., για λογαριασμό του πανεπιστημιακού εργαστηρίου και την επιστημονική ευθύνη των προγραμμάτων κατάρτισης έχει αποκλειστικά ο Διευθυντής ή το μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.) του πανεπιστημιακού εργαστηρίου. Η οικονομική διαχείριση των εσόδων που προκύπτουν από τη διεξαγωγή των προγραμμάτων κατάρτισης πραγματοποιείται μέσω του Ειδικού Λογαριασμού Κονδυλίων Έρευνας του οικείου Α.Ε.Ι.
3.Με την αίτηση συνυποβάλλονται τα απαιτούμενα έγγραφα και στοιχεία για τον φορέα και το εκπαιδευτικό προσωπικό με τα οποία τεκμηριώνονται οι ειδικές γνώσεις και εμπειρία στα θέματα ελέγχου οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων και οχημάτων μεταφοράς ευπαθών τροφίμων σύμφωνα με τις παραγράφους 4 και 5 του παρόντος. Επιπλέον, δηλώνονται οι ψηφιακές πλατφόρμες που θα χρησιμοποιηθούν και υποβάλλονται σε ηλεκτρονική μορφή οι προτεινόμενες ερωτήσεις, με τρεις απαντήσεις εκ των οποίων η μία είναι η ορθή. Οι προτεινόμενες ερωτήσεις για την εξέταση ADR είναι τουλάχιστον εκατό (100) και για την εξέταση ATP τουλάχιστον εξήντα (60).
4.Οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για τον φορέα και να τεκμηριώνονται με την υποβολή της παραπάνω αίτησης είναι οι εξής:
α. Πιστοποιημένο και σε ισχύ σύστημα διαχείρισης ποιότητας για την εκπαιδευτική διαδικασία, σύμφωνα με το πρότυπο ISO 9001 όπως ισχύει ή σχετικό πρότυπο για την εκπαίδευση.
β. Πιστοποιημένο και σε ισχύ σύστημα διαχείρισης ποιότητας για την εξεταστική διαδικασία, σύμφωνα με το πρότυπο ISO 9001 όπως ισχύει ή σχετικό πρότυπο για την εξέταση.
γ. Ύπαρξη μαθήματος στο πρόγραμμα σπουδών στην επιστημονική περιοχή οχημάτων ή μηχανών και αναφορά της αντίστοιχης επιστημονικής – ερευνητικής δραστηριότητας στο ΦΕΚ ίδρυσης του εργαστηρίου.
5.Οι εκπαιδευτές των προγραμμάτων κατάρτισης δύνανται να είναι μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (Δ.Ε.Π.), Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (Ε.ΔΙ.Π.) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (Ε.Τ.Ε.Π.) του πανεπιστημιακού εργαστηρίου ή τρίτοι που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εκπαιδευτών του Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. και πρέπει να είναι κάτοχοι πτυχίου Α.Ε.Ι της ημεδαπής ή της αλλοδαπής αναγνωρισμένου από αρμόδιο όργανο ή με απόφαση αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) ή το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων σύμφωνα με το π.δ. 38/2010 (Α΄ 78) με ειδικές γνώσεις στα διδασκόμενα αντικείμενα ελέγχου οχημάτων. Η τεκμηρίωση των προαναφερόμενων ειδικών γνώσεων, θεωρείται επαρκής εφόσον το εκπαιδευτικό προσωπικό:
α. Για το αντικείμενο ADR, είναι πραγματογνώμονας ADR ή έχει εμπειρία στο αντικείμενο τεχνικών ελέγχων οχημάτων ADR ή έχει αποδεδειγμένη τεχνική εμπειρία ως αξιολογητής σε επιθεωρήσεις αναγνωρισμένων φορέων ελέγχου ADR ή έχει εκπονήσει ή επιβλέψει τουλάχιστον μία διδακτορική διατριβή ή μεταπτυχιακή εργασία σε θέματα οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων ή έχει συμμετάσχει σε Επιτροπές Διεθνών Οργανισμών που χειρίζονται θέματα οχημάτων μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων.
β. Για το αντικείμενο ATP, έχει εμπειρία σε φορέα εγκεκριμένο για ελέγχους της Συμφωνίας ΑΤΡ ή έχει εμπειρία στο αντικείμενο τεχνικών ελέγχων οχημάτων ΑΤΡ, ή έχει αποδεδειγμένη τεχνική εμπειρία ως αξιολογητής σε επιθεωρήσεις αναγνωρισμένων φορέων ελέγχου ΑΤΡ ή έχει εκπονήσει ή επιβλέψει τουλάχιστον μία διδακτορική διατριβή ή μεταπτυχιακή εργασία σε θέματα οχημάτων μεταφοράς ευπαθών τροφίμων ή έχει συμμετάσχει σε Επιτροπές Διεθνών Οργανισμών με αντικείμενο θέματα μεταφοράς ευπαθών τροφίμων.
6.Η διάρκεια ισχύος της έγκρισης είναι πέντε (5) έτη.
Στο διάστημα αυτό ο φορέας υποχρεούται να πληροί αδιαλείπτως τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες εγκρίθηκε.
Η ανανέωση της έγκρισης των φορέων χορηγείται, κατόπιν αίτησης των νόμιμων εκπροσώπων τους το αργότερο ένα (1) μήνα πριν την ημερομηνία λήξης της απόφασης έγκρισης, με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Άρθρο 5
Υποχρεώσεις και έλεγχος φορέων κατάρτισης
1.Οι φορείς κατάρτισης του άρθρου 4 υποχρεούνται:
α. Να προτείνουν κάθε Φεβρουάριο περιττού έτους στη Διεύθυνση Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών του ΥΠ.Υ.ΜΕ. ερωτήσεις για την τήρηση και επικαιροποίηση των βάσεων δεδομένων των εξετάσεων ανά θεματική ενότητα,
β. να διοργανώνουν τουλάχιστον ένα πρόγραμμα αρχικής κατάρτισης κάθε έτος και ένα πρόγραμμα περιοδικής κατάρτισης κάθε διετία εφόσον συμπληρώνεται ελάχιστος αριθμός τριών (3) εγγεγραμμένων,
γ. να ανακοινώνουν στον ιστότοπό τους, τουλάχιστον δέκα (10) ημέρες πριν την έναρξή τους, τη διεξαγωγή των προγραμμάτων κατάρτισης με τις προγραμματισμένες ημερομηνίες και ώρες αυτών, τους χώρους διεξαγωγής και τον τύπο των οχημάτων στα οποία θα γίνει η πρακτική άσκηση, τον τόπο της εξέτασης αρχικής κατάρτισης, τις ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση και εξέταση, το ύψος των διδάκτρων και εξέταστρων,
δ. να τηρούν κατά την υλοποίηση προγράμματος κατάρτισης, αρχικής και περιοδικής, τα οριζόμενα στο άρθρο 2 αναφορικά με την ελάχιστη διάρκεια προγράμματος, τις επιτρεπόμενες απουσίες και τις προϋποθέσεις εγγραφής των συμμετεχόντων. Σε περίπτωση τροποποίησης προγράμματος ή αναπλήρωσης ωρών σύμφωνα με το άρθρο 2, ενημερώνεται η Διεύθυνση Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών του ΥΠ.Υ.ΜΕ.,
ε. να διενεργούν εξετάσεις με τη συμμετοχή δύο (2) προσώπων ως εξεταστική επιτροπή για τα οποία δεν συντρέχουν λόγοι εξαίρεσης όπως συγγενική σχέση, εξ αίματος ή αγχιστείας, μέχρι και β΄ βαθμού ή οικονομική σχέση που θα μπορούσε να επηρεάσει την ανεξαρτησία και αμεροληψία τους, με υποψηφίους που συμμετέχουν στις εξετάσεις ή με ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ των οποίων το προσωπικό συμμετέχει στις εξετάσεις,
στ. να ενημερώνουν τη Διεύθυνση Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών του ΥΠ.Υ.ΜΕ εφόσον πρόκειται να χρησιμοποιηθούν εκπαιδευτές άλλοι από αυτούς που δηλώθηκαν κατά την έγκριση του φορέα. Η ενημέρωση με την απαιτούμενη συνοδευτική τεκμηρίωση σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 4 πρέπει να αποστέλλεται τουλάχιστον πέντε (5) ημέρες πριν την έναρξη του εκπαιδευτικού προγράμματος στο οποίο πρόκειται να χρησιμοποιηθούν οι εκπαιδευτές,
ζ. να φροντίζουν, όπως οι ψηφιακές πλατφόρμες που χρησιμοποιούν για την κατάρτιση και εξέταση, εξασφαλίζουν:
αα. Παροχή προς τους συμμετέχοντες, αναλυτικών οδηγιών εγκατάστασης και χρήσης,
ββ. εμπιστευτικότητα και μυστικότητα της διαδικασίας και των στοιχείων συμμετεχόντων που αποθηκεύονται, λαμβάνοντας υπόψη τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) και το ν. 4624/2019 (Α΄ 137),
γγ. πιστοποίηση ταυτότητας συμμετεχόντων στη διαδικασία κατάρτισης και εξέτασης,
δδ. καταγραφή ωρών παρακολούθησης της κατάρτισης και εξέτασης από τους συμμετέχοντες,
εε. ασφάλεια ηλεκτρονικής διακίνησης δεδομένων φωνής και εικόνας κατά τη διάρκεια της κατάρτισης και εξέτασης,
στστ. ακεραιότητα μεταδιδόμενης πληροφορίας κατά τη διάρκεια της κατάρτισης και εξέτασης,
η. να εξάγουν, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας που χρησιμοποιούν, μετά το πέρας κάθε προγράμματος κατάρτισης και εξέτασης, ηλεκτρονική αναφορά στην οποία θα έχουν καταγραφεί οι ώρες παρακολούθησης της κατάρτισης και εξέτασης κάθε συμμετέχοντα, η οποία αρχειοθετείται και φυλάσσεται τουλάχιστον για μια τριετία,
θ. να καταχωρίζουν στο πληροφοριακό σύστημα του άρθρου 6, για τους ελεγκτές ΚΤΕΟ που έχουν επιτύχει στις εξετάσεις αρχικής κατάρτισης ή περιοδικής κατάρτισης ADR και ATP, τα εξής στοιχεία: μοναδικός αριθμός πιστοποιητικού, ημερομηνία πιστοποιητικού, φορέας έκδοσης, ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ημερομηνία γέννησης, αριθμός πιστοποιητικού βαρέων οχημάτων, αριθμός τελευταίου πιστοποιητικού, ταχυδρομική διεύθυνση, ηλεκτρονική διεύθυνση, τηλέφωνο.
2.Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ορίζεται ως Υπεύθυνος Επεξεργασίας για το σκοπό και τον τρόπο της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση και εξέταση. Οι φορείς κατάρτισης του άρθρου 4, ενεργούν ως εκτελούντες την επεξεργασία για τα δεδομένα αυτά και δεσμεύονται από τις υποχρεώσεις του άρθρου 28 του ΓΚΠΔ και του άρθρου 60 του ν.4624/2019 (Α’ 137).
Ειδικά για τις πράξεις επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, οι οποίες προηγούνται ή έπονται της κατάρτισης και εξέτασης και για τις οποίες ο φορέας κατάρτισης ορίζει από μόνος του τους σκοπούς και τα μέσα, οι φορείς κατάρτισης ενεργούν αυτοτελώς ως Υπεύθυνοι Επεξεργασίας. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που χρησιμοποιούνται για την κατάρτιση και εξέταση διατηρούνται για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών από την ολοκλήρωση κάθε προγράμματος κατάρτισης.
3.Για τη διαπίστωση της συμμόρφωσης με τις προϋποθέσεις των παρ. 4 και 5 του άρθρου 4 ή μετά από μη συμμόρφωση με την υποχρέωση της περ. α της παρ. 1 του παρόντος άρθρου, με έγγραφο του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του ΥΠ.Υ.ΜΕ. αποστέλλεται στον φορέα αίτημα αποστολής των απαραίτητων στοιχείων. Εάν ο φορέας δεν υποβάλλει τα αιτούμενα στοιχεία εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή του αιτήματος, εκδίδεται απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών περί απαγόρευσης διενέργειας προγραμμάτων κατάρτισης στον φορέα. Με νέα απόφαση αίρεται η απαγόρευση εφόσον αποσταλούν τα απαιτούμενα στοιχεία.
4.Για τη διαπίστωση της συμμόρφωσης του φορέα με τις υποχρεώσεις των περ. β έως θ της παρ. 1 του παρόντος, με έγγραφο του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών αποστέλλεται στον φορέα αίτημα για την αποστολή των απαραίτητων στοιχείων εντός προθεσμίας δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή του αιτήματος.
Εφόσον διαπιστωθεί ότι ο φορέας δεν τηρεί μία ή περισσότερες υποχρεώσεις των περ. β έως θ της παρ. 1, αποστέλλεται στον φορέα έκθεση διαπιστώσεων με την οποία καλείται να υποβάλει τις απόψεις του εντός δέκα εργάσιμων (10) ημερών από την παραλαβή της έκθεσης.
Εάν δεν υποβληθούν εμπρόθεσμα έγγραφες απόψεις του φορέα ή εάν υποβληθούν αλλά κριθούν αβάσιμες, αποστέλλεται έγγραφη σύσταση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών για συμμόρφωση και προειδοποίηση ότι σε επόμενη διαπίστωση μη τήρησης υποχρεώσεων των περ. β έως θ της παρ. 1, θα του απαγορευτεί η διενέργεια προγραμμάτων σύμφωνα με τα κατωτέρω. Εφόσον σε επόμενο αίτημα για υποβολή στοιχείων, διαπιστωθεί, μετά την διαδικασία υποβολής των απόψεων του φορέα, ότι δεν τηρούνται οι υποχρεώσεις των περ. β έως θ της παρ. 1, με αιτιολογημένη απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών απαγορεύεται στον φορέα η διενέργεια προγραμμάτων κατάρτισης για δέκα (10) μήνες από την έκδοση της απόφασης. Εάν κατά την έκδοση της απόφασης απαγόρευσης, υλοποιείται πρόγραμμα κατάρτισης, η ποινή ξεκινάει από την επόμενη της έκδοσης των αποτελεσμάτων.
Άρθρο 6
Πληροφοριακό σύστημα μητρώου ελεγκτών ΚΤΕΟ ADR και ATP
1.Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναπτύσσεται πληροφοριακό σύστημα για την τήρηση μητρώου ελεγκτών ΚΤΕΟ ADR και μητρώου ελεγκτών ΚΤΕΟ ΑΤΡ.
Στο σύστημα έχουν πρόσβαση οι φορείς κατάρτισης του άρθρου 4, οι οποίοι καταχωρίζουν τα στοιχεία της περ. θ της παρ. 1 του άρθρου 5. Τα πιστοποιητικά αρχικής κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR και ATP και τα πιστοποιητικά περιοδικής κατάρτισης ADR και ATP ελεγκτή ΚΤΕΟ εκτυπώνονται απευθείας από το σύστημα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταχωρισθεί. Η Διεύθυνση Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών του Υπουργείου έχει πρόσβαση στο σύστημα για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 5 και την άντληση στοιχείων για την παρακολούθηση του έργου της κατάρτισης των ελεγκτών ΚΤΕΟ ADR και ATP.
Τα στοιχεία της περ. θ της παρ. 1 του άρθρου 5 διαγράφονται αυτόματα από το σύστημα μετά την παρέλευση δέκα (10) ετών από την έκδοση πιστοποιητικού κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR/ATP εφόσον για τον ελεγκτή δεν έχει εκδοθεί πιστοποιητικό κατάρτισης ελεγκτή ΚΤΕΟ ADR/ATP.
2.Μέχρι την έναρξη λειτουργίας του συστήματος οι φορείς κατάρτισης οφείλουν να τηρούν τα στοιχεία της περ. θ της παρ. 1 του άρθρου 5 σε ηλεκτρονική επεξεργάσιμη μορφή και να τα διαθέτουν στη Διεύθυνση Οδικών Εμπορευματικών του Υπουργείου κατόπιν αιτήματος. Πριν την έναρξη λειτουργίας του συστήματος, οι φορείς οφείλουν να διαθέσουν τα στοιχεία στην αρμόδια για την ανάπτυξη του συστήματος Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την εισαγωγή τους σε αυτό.
3.Κατά το σχεδιασμό, ανάπτυξη, υλοποίηση, εγκατάσταση, λειτουργία και συντήρηση του πληροφοριακού συστήματος της παρούσας, εφαρμόζονται οι αρχές προστασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που προβλέπονται στον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 679/2019) και στον ν.4624/2019 (Α’ 137) για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στις απαιτήσεις που απορρέουν από τις διατάξεις του άρθρου 25 «Προστασία των δεδομένων ήδη από τον σχεδιασμό και εξ ορισμού», του άρθρου 32 «Ασφάλεια επεξεργασίας», του άρθρου 28 «Εκτελών την επεξεργασία» καθώς και στην άσκηση των δικαιωμάτων των υποκειμένων (άρθρα 12 έως 20 του ΓΚΠΔ).
4.Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ορίζεται ως Υπεύθυνος Επεξεργασίας για το σκοπό και τον τρόπο της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα της περ. θ της παρ.1 του άρθρου 5 της παρούσας τα οποία τηρούνται στο πληροφοριακό σύστημα και μέχρι την έναρξη λειτουργίας του συστήματος τηρούνται από τους φορείς σε ηλεκτρονικό αρχείο. Οι φορείς κατάρτισης του άρθρου 4, ενεργούν ως εκτελούντες την επεξεργασία και δεσμεύονται από τις υποχρεώσεις του άρθρου 28 του ΓΚΠΔ και του άρθρου 60 του ν.4624/2019 (Α’ 137).
Άρθρο 7
Μεταβατικές διατάξεις
1.Οι εγκρίσεις φορέων κατάρτισης και εξέτασης οι οποίες έχουν εκδοθεί σύμφωνα με τα άρθρα 2 και 5 της κ.υ.α. οικ.Γ4/29797/3376/2016 (Β΄ 1337), παύουν να ισχύουν από τη δημοσίευση της παρούσας.
2.Ειδικά για το έτος 2023, οι φορείς που επιθυμούν να εγκριθούν, οφείλουν να καταθέσουν αίτηση εντός τριμήνου από την ημερομηνία δημοσίευσης της παρούσας, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο
3.Οι προτεινόμενες ερωτήσεις εξέτασης που υποβάλλονται από τους φορείς σύμφωνα με την παρ.3 του άρθρου 4, περιλαμβάνουν και τις αλλαγές των τεχνικών παραρτημάτων της Συμφωνίας ADR του 2023.
4.Ειδικά για το έτος 2023, τα προγράμματα αρχικής κατάρτισης θα διενεργηθούν τους μήνες Ιούνιο και Δεκέμβριο, ενώ τα προγράμματα περιοδικής κατάρτισης τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο με την επιφύλαξη της απρόσκοπτης και ομαλής λειτουργίας των φορέων κατάρτισης.
5.Η ισχύς των πιστοποιητικών που εκδίδονται σύμφωνα με την υπό στοιχεία οικ.Γ4/29797/3376/16 κοινή υπουργική απόφαση (Β΄ 1337/2016) διαμορφώνεται ως εξής:
α. Πιστοποιητικά με ημερομηνία λήξης το 2024, 2025 ή 2026 ισχύουν μέχρι την 30η Ιουνίου 2025 και οι κάτοχοί τους δύνανται να συμμετέχουν σε πρόγραμμα περιοδικής κατάρτισης, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης.
β. Πιστοποιητικά με ημερομηνία λήξης το 2022 ή 2023 ισχύουν μέχρι την 31η Αυγούστου 2023 και οι κάτοχοί τους δύνανται να συμμετέχουν σε πρόγραμμα περιοδικής κατάρτισης, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 2 της παρούσας απόφασης.
6.Οι κάτοχοι πιστοποιητικών η ισχύς των οποίων λήγει οποτεδήποτε εντός του 2021 δύνανται να συμμετέχουν στα προγράμματα περιοδικής κατάρτισης του 2023.
Άρθρο 8
Καταργούμενες διατάξεις
Η υπό στοιχεία οικ.Γ4/29797/3376/2016 (Β΄ 1337) κοινή υπουργική απόφαση καταργείται από την έναρξη ισχύος της παρούσας.»