Σε δημόσια διαβούλευση είχε αναρτηθεί έως τις 11 Οκτωβρίου 2023 νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το οποίο αλλάζει τις μεταφορές στην Ελλάδα καθώς η ελληνική νομοθεσία πρέπει να προσαρμοστεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία που αφορά στη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό και ρυθμίζει θέματα που αφορούν στη μίσθωση οχημάτων για λογαριασμό τρίτων ή προσωπικό.
Η Ευρωπαϊκή Οδηγία που πρέπει να προσαρμοστεί και στην ελληνική νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα να γίνεται χρήση μισθωμένων οχημάτων από ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις για λογαριασμό τρίτων, xρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων σε ελληνικό έδαφος από επιχειρήσεις άλλων κρατών μελών και χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις για μεταφορές για ίδιο λογαριασμό κ.α.
Ωστόσο το μεγάλο πρόβλημα που αναμένεται να προκαλέσει η προσαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας στην Ελληνική νομοθεσία έχει να κάνει με το όριο ηλικίας των οχημάτων που θα επιτρέπεται να ενοικιάσουν οι εταιρείες που δεν ανήκουν στον χώρο των ενοικιάσεων και χρονομίσθωσης δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό. Ειδικότερα οι εταιρείες ενοικιάσεων έχουν όριο τα 14 έτη για τα οχήματα που ενοικιάζουν ενώ η Ευρωπαϊκή Οδηγία δεν ορίζει όριο ηλικίας των οχημάτων που μπορούν να εκμισθώσουν από άλλες εταιρείες που δεν δραστηριοποιούνται στις ενοικιάσεις ή το leasing! Αποτέλεσμα της παραπάνω εφαρμογής θα είναι να ενοικιάζονται παλαιά, επικίνδυνα και ρυπογόνα παλαιά επαγγελματικά οχήματα που κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί και την οδική τους ασφάλεια.
Από την άλλη μεριά η νέα νομοθεσία αναμένεται να προκαλέσει μεγάλη σύγχυση και με τη χρήση οχημάτων με πινακίδες κυκλοφορίας από άλλο κράτος-μέλος γεγονός που θα λειτουργήσει εις βάρος των οχημάτων με ελληνικές πινακίδες κυκλοφορίας.
Τέλος στο νομοσχέδιο υπάρχει και ένα άρθρο που αφορά στην μίσθωση οχημάτων των Δήμων και των επιχειρήσεων των Δήμων γεγονός που ήδη έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις των Δημοτικών υπαλλήλων καθώς κάτι τέτοιο είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει σε outsourcing πολλές υπηρεσίες των Δήμων με αποτέλεσμα να μειωθεί το προσωπικό τους…
Η αναμόρφωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στο νομοσχέδιο, θα επιτευχθεί παρέχοντας δυνατότητα διευρυμένης χρήσης μισθωμένων οχημάτων, χρήσης οχημάτων που έχουν μισθώσει επιχειρήσεις εγκατεστημένες στο έδαφος άλλου κράτους μέλους, εκτός του κράτους μέλους εγκατάστασής τους, ώστε να καλύπτουν τη βραχυπρόθεσμη αύξηση της ζήτησης ή να αντικαθιστούν οχήματα ελαττωματικά ή με βλάβη, διασφαλίζοντας παράλληλα τη συμμόρφωση με τις αναγκαίες απαιτήσεις ασφάλειας και κατάλληλες συνθήκες εργασίας για τους οδηγούς, και απλούστευσης της διαδικασίας παροχής των σχετικών αποδεικτικών στοιχείων.
Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες του Carandmotor.gr αυτή την εβδομάδα έχουν καλεστεί για να κατεθέσουν τις απόψεις τους για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στη Βουλή και φορείς από τους κλάδους των μεταφορών και ενοικιάσεων ώστε πριν την ψήφισή του να προσαρμοστούν οι όποιες σωστές επισημάνσεις κατατεθούν.
Χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων σε ελληνικό έδαφος από επιχειρήσεις άλλων κρατών μελών
Στο νομοσχέδιο προβλέπονται οι όροι υπό τους οποίους οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες σε άλλα κράτη μέλη μπορούν να χρησιμοποιούν μισθωμένα οχήματα σε ελληνικό έδαφος. Ιδίως, ρυθμίζεται η δυνατότητα των επιχειρήσεων να χρησιμοποιούν οχήματα μισθωμένα σε οποιοδήποτε κράτος μέλος, όχι μόνο στο κράτος μέλος εγκατάστασής τους, όπως προβλέφθηκε με την Οδηγία 2022/738, προκειμένου να είναι σε θέση να επωφελούνται σε μεγαλύτερο βαθμό από τα πλεονεκτήματα της χρησιμοποίησης μισθωμένων οχημάτων.
Πιο συγκεκριμένα επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται στο ελληνικό έδαφος οχήματα που έχουν μισθώσει επιχειρήσεις εγκατεστημένες στο έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον:
α) το όχημα έχει λάβει άδεια κυκλοφορίας ή έχει τεθεί σε κυκλοφορία σύμφωνα με τη νομοθεσία οποιουδήποτε κράτους μέλους και, κατά περίπτωση, χρησιμοποιείται σύμφωνα με τους Κανονισμούς (ΕΚ) 1071/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 σχετικά με τη θέσπιση κοινών κανόνων όσον αφορά τους όρους που πρέπει να πληρούνται για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα και για την κατάργηση της οδηγίας 96/26/ΕΚ του Συμβουλίου (L 300) και (ΕΚ) 1072/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 για τους κοινούς κανόνες πρόσβασης στην αγορά διεθνών οδικών εμπορευματικών μεταφορών (L 300),
β) η σύμβαση αφορά μόνο στη διάθεση οχήματος χωρίς οδηγό και δεν συνοδεύεται από σύμβαση παροχής υπηρεσιών, η οποία συνομολογείται με την ίδια επιχείρηση και αφορά στον οδηγό ή το βοηθητικό προσωπικό,
γ) το μισθωμένο όχημα, κατά τη διάρκεια της περιόδου μίσθωσης, βρίσκεται στην αποκλειστική διάθεση της επιχείρησης που το χρησιμοποιεί, και
δ) το μισθωμένο όχημα οδηγείται από το ίδιο το προσωπικό της επιχείρησης που το χρησιμοποιεί.
2.Η τήρηση των όρων των περ. α) έως δ) της παρ. 1 αποδεικνύεται με την επίδειξη των ακόλουθων εγγράφων σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, τα οποία βρίσκονται επί του οχήματος:
α) σύμβαση μίσθωσης του οχήματος, ή επικυρωμένο απόσπασμα αυτής της σύμβασης, που περιέχει ιδίως το όνομα του εκμισθωτή, το όνομα του μισθωτή, την ημερομηνία και τη διάρκεια της σύμβασης, καθώς και τα στοιχεία του οχήματος, και
β) εφόσον ο οδηγός δεν είναι εκείνος που μισθώνει το όχημα, σύμβαση εργασίας του οδηγού ή επικυρωμένο απόσπασμα της σύμβασης αυτής, που περιέχει ιδίως το όνομα του εργοδότη, το όνομα του υπαλλήλου, την ημερομηνία και τη διάρκεια της σύμβασης εργασίας ή πρόσφατη απόδειξη καταβολής μισθού.
3.Κατά περίπτωση, τα έγγραφα που αναφέρονται στις περ. α) και β) της παρ. 2 μπορούν να αντικαθίστανται από αντίστοιχο έγγραφο που εκδίδουν οι αρμόδιες αρχές του κράτους μέλους εγκατάστασης της μισθώτριας επιχείρησης. Για τις μισθώσεις των άρθρων 5 και 6 που καταρτίζουν επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην Ελλάδα ως μισθώτριες, το έγγραφο της περ. α) της παρ. 2 αντικαθίσταται από τη βεβαίωση γνωστοποίησης του άρθρου 10.
Χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από ελληνικές μεταφορικές επιχειρήσεις για λογαριασμό τρίτων
Οι όροι υπό τους οποίους οι μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα μπορούν να χρησιμοποιούν μισθωμένα οχήματα για οδικές εμπορευματικές μεταφορές προς λογαριασμό τρίτων προβλέπονται επίσης στο νομοσχέδιο. Ειδικά για την περίπτωση μισθωμένων οχημάτων που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας ή έχουν τεθεί σε κυκλοφορία, σύμφωνα με τη νομοθεσία άλλου κράτους μέλους, η αξιολογούμενη ρύθμιση θέτει σε εφαρμογή ορισμένους από τους περιορισμούς που προβλέπει η Οδηγία και μπορούν να επιλέξουν τα κράτη μέλη, όσον αφορά την ανώτατη διάρκεια της μίσθωσης και τον αριθμό των μισθωμένων οχημάτων, σε σχέση με τον στόλο της επιχείρησης.
Χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις για μεταφορές για ίδιο λογαριασμό
Παράλληλα στο νομοσχέδιο προβλέπονται οι όροι υπό τους οποίους οι επιχειρήσεις και επαγγελματίες με εγκατάσταση στην Ελλάδα μπορούν να χρησιμοποιούν μισθωμένα οχήματα για οδικές εμπορευματικές μεταφορές για ίδιο λογαριασμό. Η ρύθμιση, μεταξύ άλλων, περιορίζει τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων για ίδιο λογαριασμό σε οχήματα που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, αξιοποιώντας την σχετική δυνατότητα που δίνει η οδηγία στα κράτη μέλη, με σκοπό να εξασφαλιστεί η ομαλή εφαρμογή της οδηγίας στην εσωτερική αγορά των μεταφορών.
Μίσθωση οχημάτων των δήμων και των επιχειρήσεων των δήμων
Το νομοσχέδιο ρυθμίζει επίσης την αξιοποίηση του στόλου των οχημάτων των δήμων και των νομικών τους προσώπων και μειώνεται το κόστος των σχετικών έργων. Η δυνατότητα είχε δοθεί με την υποπαρ. 4 της παρ. ΙΕ’ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012, και επαναλαμβάνεται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου.
Εκμίσθωση οχημάτων από ελληνικές επιχειρήσεις
Καθορίζονται οι όροι υπό τους οποίους οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να εκμισθώνουν τα οχήματα που διαθέτουν, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη αξιοποίηση του στόλου τους. Ειδικότερα, διατηρούνται κατ’ αρχήν οι δυνατότητες εκμίσθωσης που προέβλεπε η ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ (παρ. ΙΕ’ άρθρου πρώτου ν. 4093/2012), ενώ προστίθεται, για τις μεταφορικές επιχειρήσεις, η δυνατότητα εκμίσθωσης των οχημάτων δημοσίας χρήσης που έχουν λάβει άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, σε επιχειρήσεις εγκατεστημένες σε άλλα κράτη μέλη.
Εκμίσθωση φορτηγών ιδιωτικής χρήσης από επιχειρήσεις εκμίσθωσης
Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την εκμίσθωση φορτηγών αυτοκινήτων μικτού βάρους κάτω των τρεισήμισι (3,5) τόνων, από επιχειρήσεις εκμίσθωσης, σε επιχειρήσεις και ιδιώτες, για την εξυπηρέτηση των μεταφορικών αναγκών τους. Αντίστοιχη διάταξη περιέχονταν στις υποπαρ. 5, 6 και 7 της παρ. ΙΕ’ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 και επαναλαμβάνεται με το παρόν.
Κατάρτιση και γνωστοποίηση της σύμβασης μίσθωσης
Προβλέπονται η κατάρτιση και τα στοιχεία της σύμβασης μίσθωσης των οχημάτων του παρόντος, καθώς και η διαδικασία γνωστοποίησης στις περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών, ώστε να εξασφαλίζεται ο έλεγχος συμμόρφωσης προς την Οδηγία 2006/1/ΕΚ από τις αρμόδιες αρχές.
Γνωστοποιήσεις σε περίπτωση εκμίσθωσης ελληνικού οχήματος στο εξωτερικό
Καθορίζονται οι απαιτήσεις γνωστοποίησης και οι καταχωρίσεις που γίνονται στο Εθνικό Μητρώο Μεταφορικών Επιχειρήσεων, σε περίπτωση εκμίσθωσης σε άλλο κράτος μέλος, οχήματος, με άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα, ώστε να εξασφαλίζεται από τις περιφερειακές υπηρεσίες μεταφορών η ορθή εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 1071/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009 «σχετικά με τη θέσπιση κοινών κανόνων όσον αφορά τους όρους που πρέπει να πληρούνται για την άσκηση του επαγγέλματος του οδικού μεταφορέα και για την κατάργηση της οδηγίας 96/26/ΕΚ του Συμβουλίου» (L 300).
Ανταλλαγή πληροφοριών και διοικητική συνεργασία
Στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης και η διαδικασία και οι αρμόδιες αρχές για την καταχώριση δεδομένων για τα μισθωμένα οχήματα στο εθνικό ηλεκτρονικό μητρώο (ΕΜΜΕ), την ανταλλαγή πληροφοριών και τη διοικητική συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών, ώστε να εξασφαλίζονται η παρακολούθηση και ο έλεγχος της νομιμότητας των μεταφορών που πραγματοποιούνται με μισθωμένα οχήματα.