Η Ευρωπαϊκή Ένωση συντάχθηκε με τον Καναδά και το Μεξικό εκφράζοντας «έντονες ανησυχίες» σχετικά με τις προτεινόμενες φορολογικές εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα που θέλει να εφαρμόσει η κυβέρνηση Biden στις ΗΠΑ.
Σε επιστολή που έστειλε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν κ. Valdis Dombrovskis προέτρεψε τους νομοθέτες της Γερουσίας να αφαιρέσουν “όλα τα στοιχεία” της πρότασης έκπτωσης φόρου για ηλεκτρικά οχήματα που, όπως λέει, θα εισάγουν διακρίσεις σε βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων που εισάγονται στις ΗΠΑ από την ΕΕ, καθώς και των εταιρειών της ΕΕ και των Αμερικανών εργαζομένων που απασχολούνται σε αυτές.
«Συμφωνούμε ότι οι εκπτώσεις φόρου μπορούν να αποτελέσουν σημαντικά κίνητρα για την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα. Πολλά κράτη μέλη της ΕΕ χρησιμοποιούν επίσης τέτοια κίνητρα. Ωστόσο, πιστεύουμε επίσης ότι αυτά τα φορολογικά κίνητρα πρέπει να είναι δίκαια και να αποφεύγουν τις διακρίσεις μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων», έγραψε στην επιστολή ο Dombrovskis.
Το ζήτημα που έχει προκύψει αφορά σε μία πρόταση που θα αυξήσει τις εκπτώσεις φόρου έως και 12.500 δολάρια στους αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κατασκευάζονται σε ένα εργοστάσιο που αντιπροσωπεύεται από ένα εργατικό σωματείο με μπαταρίες παραγωγής ΗΠΑ. Μετά από πέντε χρόνια, μόνο τα EV που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ θα ήταν επιλέξιμα για επιδότηση έως 7.500 δολάρια.
Στην επιστολή, ο Dombrovskis υποστηρίζει ότι: «Συνδέοντας την έκπτωση φόρου με τα εργοστάσια παραγωγής στις ΗΠΑ, ενισχύεται ο τοπικός συνδικαλισμός των ΗΠΑ και αυτομάτως μειώνονται οι επιλογές των καταναλωτών καθώς γίνονται διακρίσεις σε βάρος των αυτοκινήτων και εξαρτημάτων που κατασκευάζονται στην ΕΕ, γεγονός που συγκρούεται με τους βασικούς κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και παράλληλα υπάρχει ο κίνδυνος να διαταραχθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και να βλαφθούν οι Αμερικάνοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων που κατέχουν ευρωπαϊκές μάρκες αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.»
Η πρόταση μείωσης φόρου για τα EV περιλαμβάνεται το νομοσχέδιο των Δημοκρατικών για το κλίμα και τις κοινωνικές δαπάνες ύψους σχεδόν 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων που εγκρίθηκε από τη Βουλή των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ.
Η πρόταση υποστηρίζεται από τον Πρόεδρο Joe Biden, αλλά αντιμετωπίζει ένα πιθανό εμπόδιο καθώς η Γερουσία υιοθετεί το τεράστιο νομοσχέδιο. Ο γερουσιαστής Joe Manchin – Δημοκρατικός από τη Δυτική Βιρτζίνια – χαρακτήρισε την πρόσθετη πίστωση φόρου 4.500 δολαρίων της πρότασης για τα συνδικάτα εργαζομένων παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων ” λάθος” και “όχι αμερικανική“.
Η Toyota , η αμερικανική Honda, η Volkswagen Group of America και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εκτός του Ντιτρόιτ αντιτάχθηκαν σθεναρά στις προτεινόμενες εκπτώσεις φόρου για ηλεκτρικά οχήματα. Η Autos Drive America, η οποία αντιπροσωπεύει τις αμερικανικές δραστηριότητες διεθνών αυτοκινητοβιομηχανιών, και η Αμερικανική Διεθνής Ένωση Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων έχουν επίσης ασκήσει πίεση εναντίον της.
Ο Καναδάς και το Μεξικό είχαν προειδοποιήσει προηγουμένως τους αμερικανούς νομοθέτες και την κυβέρνηση Biden ότι οι προτεινόμενες εκπτώσεις φόρου για ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να παραβιάσουν τις εμπορικές συμφωνίες και να βλάψουν τη βορειοαμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο Dombrovskis προειδοποίησε επίσης τους νομοθέτες ότι η πρόταση, ως έχει, θα μπορούσε να διαταράξει την εμπορική σχέση ΗΠΑ-ΕΕ και να οδηγήσει σε αδικαιολόγητες διακρίσεις κατά των κατασκευαστών αυτοκινήτων και εξαρτημάτων αυτοκινήτων της ΕΕ, είτε εισάγονται είτε κατασκευάζονται στις ΗΠΑ.
«Δεν έχουμε να κερδίσουμε τίποτα με το να θέσουμε σε κίνδυνο αυτήν την ευεργετική σχέση κάνοντας διακρίσεις ο ένας εναντίον των προϊόντων και των επενδυτών του άλλου. Μέτρα όπως αυτά που εξετάζονται επί του παρόντος θα ήταν επίσης αντίθετα με τις πρόσφατες προσπάθειές μας για την ανοικοδόμηση αυτής της σχέσης επιλύοντας τα προβλήματα του παρελθόντος και αποφεύγοντας νέα σημεία έντασης» τόνισε ο κ. Dombrovskis.