Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορεί να έχουν ξεπεράσει τα τεράστια προβλήματα που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού και οι εμπορίες και τα συνεργεία να λειτουργούν κανονικά αλλά όπως φαίνεται τα πράγματα δεν εξελίσσονται καθόλου καλά στην αγορά.
Η έλλειψη των ημιαγωγών έχει μπλοκάρει την παραγωγή εκατομμυρίων καινούριων αυτοκινήτων γεγονός που μεταφράζεται σε λιγότερα οχήματα προς πώληση.
Κατ’ επέκταση η έλλειψη καινούριων αυτοκινήτων έχει οδηγήσει πολλούς καταναλωτές στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα ωστόσο οι τιμές τους καταγράφουν άνοδο-ρεκόρ την τελευταία διετία.
Αυτό είναι και το αποτέλεσμα της έρευνας που πραγματοποίησε η JD Power και μάλιστα η εταιρεία ερευνών διαπιστώνει ότι οι τιμές χονδρικής στα μεσαία και μεγάλα αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί σε ποσοστό 37%, στα μικρά το ποσοστό ανόδου της τιμής κυμαίνεται σε 48% και κατά 37% στα επαγγελματικά.
Η κατηγορία premium στα μεταχειρισμένα παρουσίασε βραδύτερη αλλά αξιοσημείωτη αύξηση των τιμών, με τα μεσαία premium αυτοκίνητα να ανεβαίνουν κατά 23% και τα μεγάλα premium SUV να αυξάνονται κατά 30%. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της έλλειψης chip, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μετατοπίσει την παραγωγική ικανότητα για να συμβαδίσουν με τη ζήτηση για οχήματα υψηλού κέρδους. Η αύξηση του όγκου παραγωγής φορτηγών βοήθησε να μετριαστούν οι τιμές και να αποτραπεί η άνοδος των τιμών μεταχειρισμένων φορτηγών.
Η JD Power σημειώνει επίσης ότι ο όγκος χονδρικής – ο αριθμός των οχημάτων που αγοράζονται και πωλούνται στο 9μηνο του 2021- είναι μειωμένος κατά 12% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Ο τρέχων όγκος χονδρικής είναι ακόμη και κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα, με τάση 26% χαμηλότερη από ό,τι στο 2019. Τα premium οχήματα έχει σημειωθεί αύξηση 1% στον όγκο χονδρικής μέχρι στιγμής φέτος, τον οποίο η JD Power αναφέρει ως σημαντικό παράγοντα που συμβάλλει στη λιγότερο έντονη αύξηση των τιμών τους.
Όλα τα παραπάνω έχουν προκαλέσει την άνοδο των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και όσο διαρκεί η έλλειψη των τσιπ ή των πρώτων υλών στην αυτοκινητοβιομηχανία τόσο θα διατηρούνται οι υψηλές τιμές στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
Επίσης η επιβράδυνση της παραγωγής νέων αυτοκινήτων έχει επηρεάσει και την αγορά leasing και ενοικιάσεων γεγονός που σημαίνει ότι λιγότεροι άνθρωποι μισθώνουν νέα αυτοκίνητα και λιγότερα αυτοκίνητα πωλούνται σε εταιρείες ενοικίασης. Η ζήτηση των καταναλωτών είναι ένας άλλος σημαντικός παράγοντας, καθώς οι άνθρωποι είναι έτοιμοι να ξοδέψουν τα χρήματα που εξοικονόμησαν τους τελευταίους 18 μήνες εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων του κορωνοϊού.
Οι αναλυτές δεν αναμένουν επίσης ότι τα πράγματα να εξομαλυνθούν για αρκετό καιρό, καθώς οι τιμές των οχημάτων προβλέπεται να αυξηθούν περαιτέρω κατά 8,6% το 2022 και δεν θα σταθεροποιηθούν το νωρίτερο μέχρι το 2025 , σύμφωνα με τον τελευταίο δείκτη. Ωστόσο επισημαίνουν ότι τα αποθέματα των αντιπροσώπων θα επιστρέψουν στα προ της πανδημίας επίπεδα, αλλά όχι και οι προσφορές…