Ο κορωνοϊός δεν κατάφερε να επηρεάσει αρνητικά την ηλεκτροκίνηση σύμφωνα με μελέτη της IEA καθώς ο ρυθμός ανάπτυξης του κλάδου άγγιξε το 40% εν μέσω πανδημίας και αυστηρών περιοριστικών μέτρων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης υπήρχαν 10 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στους δρόμους του κόσμου έως τα τέλη του 2020, μετά από μια δεκαετία ταχείας ανάπτυξης. Οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 41% το 2020, παρά την πανδημία καταγράφοντας πορεία εντελώς αντίθετη με εκείνη των υπολοίπων αυτοκινήτων που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης τα οποία κατέγραψαν πτώση-ρεκόρ.
Περίπου 3 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλήθηκαν παγκοσμίως (μερίδιο πωλήσεων 4,6%) με την Ευρώπη να ξεπερνά στην Κίνα για πρώτη φορά και να χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Οι εγγραφές ηλεκτρικών λεωφορείων και φορτηγών επεκτάθηκαν επίσης σε μεγάλες αγορές και ανήλθαν σε 600.000 και σε 31.000 αντίστοιχα.
Η ανθεκτικότητα των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων έναντι της πανδημίας βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
Υποστηρικτικά ρυθμιστικά πλαίσια: Ακόμη και πριν από την πανδημία πολλές χώρες ενίσχυσαν βασικές πολιτικές, που περιελάμβαναν ευνοϊκές ρυθμίσεις για οχήματα χαμηλών και μηδενικών ρύπων. Μέχρι το τέλος του 2020, περισσότερες από 20 χώρες είχαν ανακοινώσει απαγορεύσεις στις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων ή ευνοούσαν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων.
Πρόσθετα κίνητρα για τη διαφύλαξη των πωλήσεων EV από την οικονομική ύφεση: Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες αύξησαν τα κίνητρα αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων και η Κίνα καθυστέρησε την κατάργηση του καθεστώτος επιδοτήσεων.
Ο αριθμός των μοντέλων EV αυξήθηκε και το κόστος των μπαταριών συνέχισε να μειώνεται.
Οι κατασκευαστές οχημάτων ανακοίνωσαν όλο και πιο φιλόδοξα σχέδια ηλεκτροδότησης. Από τους 20 κορυφαίους κατασκευαστές οχημάτων στον κόσμο, οι οποίοι αντιπροσώπευαν περίπου το 90% των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων το 2020, οι 18 έχουν δηλώσει σχέδια για διεύρυνση του χαρτοφυλακίου των μοντέλων τους και για ταχύτερη αύξηση της παραγωγής ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων. Το μοντέλο διαθεσιμότητας ηλεκτρικών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων διευρύνεται επίσης, με τέσσερις μεγάλους κατασκευαστές φορτηγών να δείχνουν ένα ηλεκτρικό μέλλον.
Οι καταναλωτικές δαπάνες για αγορές ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν σε 120 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020. Παράλληλα, κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο δαπάνησαν 14 δισεκατομμύρια δολάρια για να υποστηρίξουν τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σημειώνοντας αύξηση 25% σε σχέση με το 2019, με τα κράτη-μέλη της ΕΕ να παρέχουν τα ισχυρότερα κίνητρα. Παρ ‘όλα αυτά, το μερίδιο των κυβερνητικών κινήτρων στις συνολικές δαπάνες για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια, υποδηλώνοντας ότι τα ηλεκτρικά οχήματα γίνονται όλο και πιο ελκυστικές για τους καταναλωτές.
Οι βραχυπρόθεσμες προοπτικές για τις πωλήσεις EV είναι φωτεινές. Το πρώτο τρίμηνο του 2021, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά περίπου 140% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2020, λόγω των πωλήσεων στην Κίνα περίπου 500.000 οχημάτων και στην Ευρώπη περίπου 450.000. Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2020, αν και από πολύ χαμηλότερη βάση.
Οι υπάρχουσες πολιτικές σε όλο τον κόσμο υποδηλώνουν υγιή ανάπτυξη κατά τη διάρκεια αυτής της δεκαετίας με το απόθεμα των ηλεκτρικών οχημάτων να αγγίζει τα 145 εκατ. οχήματα έως το 2030 και αντιπροσωπεύοντας το 7% του στόλου των οδικών οχημάτων.
Οι αγορές ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να είναι σημαντικά μεγαλύτερες εάν οι κυβερνήσεις επιταχύνουν τις προσπάθειες επίτευξης κλιματικών στόχων. Στο σενάριο βιώσιμης ανάπτυξης, ο παγκόσμιος στόλος EV φτάνει τα 230 εκατομμύρια οχήματα το 2030 (εξαιρουμένων των δίκυκλων / τρίκυκλων), αγγίζοντας το 12%.
Ο αναπτυσσόμενος στόλος EV θα συνεχίσει να μειώνει τις εκπομπές αερίων, με την καθαρή εξοικονόμηση σε σχέση με τα οχήματα κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) να αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου ανάλογα με τον ρυθμό με τον οποίο η παραγωγή ηλεκτρισμού προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Το 2030, στο Σενάριο Δηλωμένων Πολιτικών, ο παγκόσμιος στόλος EV μειώνει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά περισσότερο από το ένα τρίτο σε σύγκριση με έναν αντίστοιχο στόλο οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ενώ στο σενάριο αειφόρου ανάπτυξης, το επίπεδο αυξάνεται στα δύο τρίτα!
Ηλεκτρικά φορτηγά
Αλλά την δεκαετία του 2020 θα πρέπει να καταγραφούν περισσότερες ταξινομήσεις ηλεκτρικών ελαφρών οχημάτων για την επίτευξη των κλιματικών στόχων. Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να θεσπίσουν πολιτικές για την προώθηση της διάθεσης οχημάτων μηδενικών εκπομπών στα τμήματα μεσαίων και βαρέων επαγγελματικών οχημάτων και της αντίστοιχης υποδομής γρήγορης φόρτισης.
Βραχυπρόθεσμα, οι χώρες θα πρέπει να επιβάλλουν μέτρα ενάντια στα οχήματα που εκπέμπουν υψηλούς ρύπους και καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων.
Η επιπλέον φορολόγηση της βενζίνης και του diesel θα επιφέρει υψηλότερα κρατικά έσοδα, θα μειώσει τις εκπομπές CO2 και θα επιταχύνει την μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση.
Όμως για να γίνει πιο γρήγορα η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να κατασκευαστούν υποδομές φόρτισης, να μειωθεί η τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων αλλά και να λυθεί το θέμα ανακύκλωσης των μπαταριών.