Τολουόλιο αντί για αμόλυβδη βενζίνη προμήθευε τους ανυποψίαστους ιδιοκτήτες οχημάτων επιτήδειος ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων στον Κηφισό!
Ωστόσο οι Αρχές κατάφεραν να τον εντοπίσουν και να του επιβάλλουν πρόστιμο ύψους 150.000 ευρώ!
Ειδικότερα όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής: «Με την υπ’ αρ. 369087/27-03-2023 απόφαση του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Ανάπτυξης των Π.Ε Πειραιά & Νήσων επιβλήθηκε πρόστιμο 150.000 ευρώ στην εταιρεία «…» με έδρα επί της Κηφισού, για τους παρακάτω λόγους:
Το δείγμα αμόλυβδης βενζίνης 95 RON που λήφθηκε από ελεγκτές της Υπηρεσίας από το ανωτέρω πρατήριο υγρών καυσίμων βρέθηκε, σύμφωνα με τη γνωμάτευση του Γενικού Χημείου του Κράτους, ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ – ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ σε ποσοστό 100% με μείγμα ελαφρών λαδιών πετρελαίου που περιέχουν αρωματικές ενώσεις (κυρίως τολουόλιο) διότι:
α) απουσιάζει πλήρως ο ιχνηθέτης κινιζαρίνη αντί του προβλεπόμενου 3,0mg/l και
β) περιέχει αρωματικές ενώσεις σε ποσοστό περίπου 39,8% v/v αντί του μέγιστου επιτρεπόμενου 35% v/v, παράβαση για την οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 20 παρ.5 του ν. 4177/13 σε συνδυασμό με το άρθρο 1 παρ. 8.1 πίνακας 8.1β της Υ.Α. Δ19/Φ11/οικ. 13098/1156/2010.»
Τι είναι το τολουόλιο
Το τολουόλιο είναι αρωματική οργανική χημική ένωση, που περιέχει άνθρακα και υδρογόνο, με μοριακό τύπο C7H8, αλλά συμβολίζεται συχνά συντομογραφικά ως PhMe ή ΦMe ή PhCH3. Το χημικά καθαρό τολουόλιο, στις κανονικές συνθήκες περιβάλλοντος, δηλαδή σε θερμοκρασία 25 °C και υπό πίεση 1 atm, είναι διαυγές, δυσδιάλυτο στο νερό και εύφλεκτο υγρό, με έντονη οσμή αποχρωματικού, διαφορετική από τη γλυκιά οσμή του βενζολίου. Είναι «μονοπαράγωγο» του βενζολίου, και πιο συγκεκριμένα, μπορεί να θεωρηθεί ότι προέρχεται από το βενζόλιο με αντικατάσταση ενός ατόμου υδρογόνου του τελευταίου, δηλαδή από φαινύλιο, και από μεθύλιο (-CH3). Η συστηματική ονομασία κατά IUPAC είναι «μεθυλοβενζόλιο».
Είναι αρωματικός υδρογονάνθρακας και χρησιμοποιήθηκε ευρύτατα ως διαλύτης, καθώς και ως πρόδρομη ύλη για άλλα προϊόντα της χημικής βιομηχανίας.
Ως καύσιμο, σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχει αριθμό οκτανίου (RON) 121, αλλά αποφεύγεται η χρήση του ως προσθετικό – ενισχυτικό βενζίνης, γιατί είναι γνωστό καρκινογόνο και ιδιαίτερα τοξικό, ιδιαίτερα για το νευρικό σύστημα.
Το τολουόλιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αύξηση του βαθμού οκτανίων σε βενζίνη για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Το τολουόλιο αποτελούσε το 86% κατ’ όγκο των καυσίμων για τις ομάδες της Formula 1 κατά τη δεκαετία του 1980. Το τολουόλιο μπορεί να αποτελέσει ως και 100% το καύσιμο για δίχρονους και τετράχρονους κινητήρες, αλλά εξαιτίας της πυκνότητας του καυσίμου και εξαιτίας άλλων παραγόντων, το καύσιμο δεν εξατμίζεται εύκολα, εκτός αν προθερμανθεί στους 70 °C.
Ωστόσο, το τολουόλιο ως καύσιμο προκαλεί παρόμοια προβλήματα με τα καύσιμα με αλκοόλες, καθώς καταστρέφει τους συνήθως λαστιχένιους σωλήνες καυσίμου και το μέταλλο των κινητήρων, δημιουργώντας σταδιακά ρήγματα που προκαλούν την ακινητοποίηση του οχήματος και την δαπανηρή επισκευή του…