Αντιδρούν οι ιδιοκτήτες επαγγελματικών σκαφών στην ΚΥΑ του ΥΠΟΙΚ

Καταστροφικές κρίνονται οι επιπτώσεις στις δραστηριότητες του θαλάσσιου τουρισμού και ειδικότερα στον κλάδο επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, που δημιουργεί η ΚΥΑ των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας που μόλις εκδόθηκε (ΚΥΑ – ΦΕΚ 442004/10/2018).

Ειδικότερα πρόσφατα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση όλων των επαγγελματικών φορέων που εμπλέκονται στον θαλάσσιο τουρισμό και στις δραστηριότητες επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, με πρωτοβουλία των Διοικητικών Συμβουλίων των επαγγελματικών σωματείων ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΕΥ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ – ΣΙΤΕΣΑΠ, ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ – ΕΠΕΣΤ και ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ – GYA, υπό την Αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος – ΝΕΕ, στο κτίριο του ΝΕΕ, στον Πειραιά.

Η ΚΥΑ των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας:
«ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΛΟΙΩΝ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΗΝ ΑΝΟΙΚΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΙΑ ΣΚΟΠΟΥΣ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΑΠΑΛΛΑΓΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΟΡΟ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ»
ΑΔΑ: ΩΕΦΒ46ΜΠ3Ζ-Ξ0Ω / ΠΟΛ 1177/19-09-2018 / ΦΕΚ Β’ 4420/04-10-2018

Στην συνάντηση εκπροσωπήθηκαν οι εξής επαγγελματικοί φορείς:
ΦΟΡΕΑΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΑΝΕΥ ΠΛΗΡΩΜΑΤΟΣ – ΣΙΤΕΣΑΠ
ΕΝΩΣΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ – ΕΠΕΣΤ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (GYA)
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΕΠΙΒΑΤΗΓΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ (ΣΕΕΝ)
ΕΝΩΣΗ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΗΜΕΡΟΠΛΟΙΩΝ (ΠΕΝΕΤΗΣ)
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ & ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ & ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ ΣΚΑΦΩΝ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΠΟΛΥΕΣΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΠΑΡΕΛΚΟΜΕΝΩΝ ΕΞΑΡΤΗΜΑΤΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ (ΣΕΚΑΠΛΑΣ -ΠΕΕΥ)
ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ (ΣΩ.Ν.Π.Α.Π)
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ (ΈΝΩΣΗ) ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΠΡΑΚΤΟΡΩΝ & ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΧΡΗΣΤΩΝ ΛΙΜΕΝΩΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΜΕΣΙΤΩΝ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΝΩΝ ΘΑΛΑΜΗΓΩΝ – ΕΣΜΕΘ
ΝΗΟΓΝΩΜΟΝΕΣ

Ο κύριος προβληματισμός

Ο κύριος προβληματισμός των επαγγελματιών είναι ότι η αναφερόμενη ΚΥΑ, με το πρόσχημα της εφαρμογής μίας Κοινοτικής Οδηγίας, χωρίς να λάβει υπόψη της την πολυνησιακή γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα που μοναδικά έχει η Ελλάδα ξαφνικά ουσιαστικά επιβάλει ΦΠΑ 24% στις αγορές σκαφών που μέχρι σήμερα απαλλασσόταν, και επιβαρύνει υπέρμετρα τον ΦΠΑ επί όλων των υπηρεσιών που παρέχονται στα σκάφη, που είχαν απαλλαγές, ενώ δεν προηγήθηκε διαβούλευση με τους Φορείς.

Το αποτέλεσμα της εφαρμογής της ΚΥΑ είναι ότι θα φύγουν τα σκάφη σε άλλες σημαίες και σε άλλες όμορες και γειτονικές χώρες (Τουρκία, Αλβανία, Κροατία, Ιταλία και Μαυροβούνιο), και εξ΄ αυτού του αποτελέσματος:

1) θα μειωθεί δραματικά η δραστηριότητα ναυπηγήσεων, αγορών και αντικαταστάσεων σκαφών, με αποτέλεσμα ο υπό Ελληνική σημαία στόλος να καταστεί υπέργηρος και μη ανταγωνιστικός
2) θα αυξηθεί σημαντικά το κόστος της χρεούμενης ναύλωσης, με αποτέλεσμα να καταστούμε μη ανταγωνιστικοί
3) θα επιβαρυνθεί το κόστος της ολοκλήρωσης των ήδη προγραμματισμένων αγορών σκαφών (πρόσθεση κόστους ΦΠΑ)
4) θα χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας πληρωμάτων, λόγω φυγής των σκαφών ή αλλαγής σημαίας
5) θα μειωθούν δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ και άλλα ταμεία
6) θα απωλεσθούν οι δραστηριότητες των ναυπηγο-επισκευασκευαστικών βάσεων – ιδίως του Περάματος – που καλύπτουν τις κατασκευές, επισκευές και συντηρήσεις σκαφών
7) θα επηρεαστούν αρνητικά περίπου 120 παραπλήσια και υποστηρικτικά επαγγέλματα που απασχολούν επιπροσθέτως πολλές χιλιάδες εργαζομένους
8) θα υπάρξει μεγάλη μείωση στο ΦΠΑ των ναύλων που σήμερα εισπράττεται,
διότι τα σκάφη θα είναι μόνο διερχόμενα, αφού θα ελλιμενίζονται εκτός Ελλάδος
9) θα απωλεσθεί η εισαγωγή «συναλλάγματος» που εισπράττεται από τις ναυλώσεις και συνεισφέρει στο ισοζύγιο πληρωμών
10) θα μειωθούν δραματικά τα έσοδα από τις δαπάνες που κάνουν οι ναυλωτές των σκαφών και τα χρήματα που ξοδεύουν στην χώρα
11) θα χαθεί η «πρεσβευτική παρουσία» της Ελληνικής σημαίας στα ακριτικά μας νησιά (Αγαθονήσι, Καστελλόριζο , Γαύδος , και άλλα)
12) θα μειωθεί δραματικά η οικονομική συνεισφορά των σκαφών σε συγκεκριμένες Περιφέρειες, όπου ήδη ελλιμενίζονται σε τουριστικούς λιμένες και μαρίνες.

Κατά την εκτίμηση των επαγγελματιών και των φορέων τους, και σύμφωνα και με διάφορες μελέτες, ο κλάδος περιλαμβάνει 5280 σκάφη με Ελληνική επαγγελματική άδεια, απασχολεί περισσότερους από 4500 Έλληνες ναυτικούς (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και πληρώματα), επηρεάζει περισσότερα από 120 επαγγέλματα, και υπολογίζεται ότι συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ της Ελληνικής οικονομίας.