Οι μητροπόλεις της Λυών, της Γκρενόμπλ και του Στρασβούργου συνεχίζουν να καθιερώνουν τις Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών (ZFE) για να βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα αποκλείοντας περισσότερα παλιά οχήματα ντίζελ και βενζινοκίνητα ΙΧ από τη Δευτέρα 1η Ιανουαρίου 2024.
Πιο συγκεκριμένα από την την Δευτέρα 1 Ιανουαρίου 2024 απαγορεύεται να κυκλοφορούν στις παραπάνω πόλεις αυτοκίνητα που είναι ταξινομημένα πριν από το 2001 (Crit’Air 5) ενώ εν μέρει ή πλήρως απαγορεύεται να κυκλοφορούν και τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μεταξύ 2001 και 2005 (Crit’Air 4).
Στη Λυών παρά τις διαμαρτυρίες, οι Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών (ZFE) όι μόνο έχουν υιοθετηθεί από πέρυσι αλλά φέτος έγιναν ακόμη πιο αυστηρές. Έτσι, από την 1η Ιανουαρίου, οχήματα με το αυτοκόλλητο, ντίζελ που έχουν ταξινομηθεί “μεταξύ 2001 και 2005 για αυτοκίνητα, μεταξύ 2000 και 2004 για μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα” δεν θα κυκλοφορούν στους δρόμους της. Ακόμη πιο ρυπογόνα, τα οχήματα Crit’Air 5 (ντίζελ ταξινομημένα πριν από το 2001) έχουν ήδη απαγορευτεί εκεί από τις αρχές του 2023.
Στη Γκρενόμπλ και σε δώδεκα δήμους της μητρόπολης της, το Crit’Air 4 απαγορεύθηκε επίσης η κυκλοφορία τους από Δευτέρα έως και Παρασκευή από τις 7 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα. Το Crit’Air 5 είχε ήδη απαγορευτεί εκεί από τον Ιούλιο.
Τέλος, στην ευρύτερη περιοχή του Στρασβούργου (33 δήμοι), τα οχήματα Crit’Air 4 είχαν υπαχθεί επίσης στο λεγόμενο «εκπαιδευτικό» καθεστώς για ένα χρόνο, αλλά από την 1η Ιανουαρίου απαγορεύθηκε η κυκλοφορία τους. Το Crit’ Το Air 5 απαγορεύτηκε από τις αρχές του 2023.
Ένα μέτρο με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα…
Μέχρι σήμερα, έντεκα μητροπόλεις έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν Ζώνες Χαμηλών Εκπομπών, η καθεμία με το δικό της χρονοδιάγραμμα. Στη Γαλλία η ανάπτυξη των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών προβλέπεται με νόμο έως το 2025 στις 43 αστικές περιοχές με περισσότερους από 150.000 κατοίκους.
«Κάθε χρόνο, η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί περίπου 40.000 πρόωρους θανάτους, σύμφωνα με τη Δημόσια Υγεία Γαλλίας (2021) (και) προκαλεί επίσης μια σειρά από χρόνιες παθήσεις και ασθένειες (καρδιαγγειακές παθήσεις, άσθμα κ.λπ.)», αναφέροντας συγκεκριμένα η τοποθεσία της Λυών μητρόπολη.
Για να προσφέρει εναλλακτικές λύσεις στο αυτοκίνητο, τον Φεβρουάριο, ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε 100 δισεκατομμύρια ευρώ για την ανάπτυξη του σιδηροδρόμου, ιδίως του RER γύρω από τις μητροπόλεις, αλλά αυτές οι ανακοινώσεις παραμένουν πολύ ασαφείς και πολύ συγκεντρωτικές, επικρίνουν όσους θέλουν να «δώσουν το χέρι τις περιφέρειες».
Οι ενώσεις υποστηρίζουν επίσης την υποστήριξη για την ανάπτυξη της soft mobility, αλλά και των ενδιάμεσων οχημάτων, δηλαδή εκείνων που ζυγίζουν λιγότερο από 600 κιλά, όπως τα αυτοκίνητα μικροκινητικότητας όπως το Ami της Citroën. «Στην Κίνα, πωλούνται μεταξύ 2 και 3 εκατομμυρία ενδιάμεσων οχημάτων ετησίως, που αντιπροσωπεύει σχεδόν 100 δισεκατομμύρια ευρώ σε κύκλο εργασιών. Εδώ, δεν μπορέσαμε να αδράξουμε αυτή την ευκαιρία», επισήμανε ο Sylvain Delavergne, διευθυντής της Clean Cities στη Γαλλία. Επιπλέον, ζητούν περισσότερη βοήθεια για το carpooling καθώς και για την ταχεία ανάπτυξη του κοινωνικού leasing, που υπόσχεται η κυβέρνηση.
Οι Ζώνες αμφισβητούνται από τους αυτοκινητιστές
Αλλά προς το παρόν, οι εναλλακτικές λύσεις δεν είναι ικανοποιητικές… και επιβραδύνουν τα έργα των Ζωνών Χαμηλών Εκπομπών. Έτσι, η εφαρμογή της Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών της Λυών από το 2020 δεν έχει επιτευχθεί χωρίς ένταση. Τον Ιούνιο, η μητρόπολη έπρεπε να περιορίσει το έργο επέκτασης της περιμέτρου και να αναβάλει την απαγόρευση των οχημάτων Crit’Air 2, που αρχικά είχε προγραμματιστεί για την 1η Ιανουαρίου 2026 και τα οποία τελικά θα μπορούν να οδηγούν έως την 1η Ιανουαρίου 2028. Το Γκρενόμπλ, από την πλευρά του, έχει επισημάνει ότι παρόλα αυτά θα είναι δυνατές εξαιρέσεις, ιδιαίτερα για άτομα που εργάζονται κλιμακωτά ωράρια, εμπόρους ή ακόμα και συλλεκτικά οχήματα. Για την εκτόνωση των εντάσεων, προγραμματίζεται επίσης μια «εκπαιδευτική» περίοδος έξι μηνών.
Πριν από αυτούς, η Μητρόπολη του Παρισιού, η οποία περιλαμβάνει 7,2 εκατομμύρια κατοίκους 131 δήμων στην περιοχή Ile-de-France, συμπεριλαμβανομένου του Παρισιού και της άμεσης περιφέρειάς του, είχε επίσης αποφασίσει, τον Ιούλιο, να αναβάλει την απαγόρευση κυκλοφορίας μέχρι τις αρχές του 2025. Από 380.000 ρυπογόνα οχήματα που ταξινομήθηκαν ως «Crit’Air 3», δηλαδή μετά τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2024 στο Παρίσι. Η μητρόπολη δικαιολογήθηκε εξηγώντας ότι είναι «υλικά αδύνατο» να καθιερωθεί φέτος το καλοκαίρι, «ελλείψει απτών απαντήσεων από το κράτος» για την εγγύηση του δανείου με μηδενικό επιτόκιο και τον αυτοματοποιημένο έλεγχο κυρώσεων.
Για τις ενώσεις Respire, Clean Cities και Fabrique des Mobilities, τα αυτοκίνητα με αυτοκόλλητα Crit’Air 4 και 5 (αυτοκίνητα ντίζελ πριν από το 2005) πρέπει να απαγορευθούν να εισέλθουν σε πόλεις το 2025 και το Crit’Air 3 (παράγεται πριν από το 2010 για το ντίζελ και το 2006 για βενζίνη) που απαγορευόταν το 2028. Τέλος, τα αυτοκίνητα με βαθμολογία Crit’Air 2 (που παράγονται από το 2011 για ντίζελ και μέχρι το 2010 για βενζίνη) δεν θα έχουν πλέον δικαίωμα εισόδου σε μητροπολιτικές περιοχές το 2030. Ένα χρονοδιάγραμμα μετατοπίστηκε σε σύγκριση με αυτό που ανακοίνωσε η κυβέρνηση το 2021 που προβλέπει απαγόρευση του Crit’Air 3 για το 2025, δηλαδή 3 χρόνια νωρίτερα. Και αυτό δίνει περισσότερο χρόνο για να «προετοιμάσει κανείς την αγορά μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων», εξηγεί ο Tony Renucci, γενικός διευθυντής της ένωσης Respire.