Με επίσημη αιτιολογία ότι θέλει να τερματίσει τον «βενζινοτουρισμό» η κυβέρνηση της Ουγγαρίας αποφάσισε να απαγορεύσει σε ιδιοκτήτες οχημάτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας ακόμη και από άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, να προμηθεύονται στην Ουγγαρία φθηνά καύσιμα με κρατική επιδότηση.
Ειδικότερα στην Ουγγαρία, όπως επισημαίνει η DW, με την επιδότηση η αμόλυβδη βενζίνη (95 οκτανίων) στοιχίζει 480 φιορίνια το λίτρο, δηλαδή 1,23 ευρώ. Από την Παρασκευή αυτή η τιμή είναι διαθέσιμη μόνο για αυτοκίνητα με ουγγρικές πινακίδες. Οι υπόλοιποι οδηγοί θα πληρώνουν την αγοραία τιμή της βενζίνης, που είναι κατά 40% ακριβότερη. Να υπενθυμίσουμε πως από τον Νοέμβριο του 2021 η ουγγρική κυβέρνηση έχει επιβάλει πλαφόν στην τιμή της βενζίνης και του diesel.
Όπως σημειώνει το Αυστριακό Πρακτορείο Ειδήσεων (APA) η επιδοτούμενη βενζίνη στην Ουγγαρία είναι πολύ φθηνότερη από τις γειτονικές χώρες. Στην Αυστρία και στη Σλοβακία οι οδηγοί πληρώνουν κατά μέσο όρο 1,80 ευρώ το λίτρο, στην Τσεχία και στην Ιταλία 1,87 ευρώ, στη Γερμανία 2,15 ευρώ.
Οπότε οι ιδιοκτήτες οχημάτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας που μετέβαιναν στην Ουγγαρία για να προμηθευτούν φθηνά καύσιμα δεν θα μπορούν να το κάνουν πλέον. Άλλωστε με διαφορά έως και 0,70 ευρώ σημαίνει εξοικονόμηση έως και 40 ευρώ στο γέμισμα ενός ρεζερβουάρ. Ακόμα και μία επιπλέον διαδρομή 20-30 χιλιομέτρων συμφέρει σε αυτή την περίπτωση, άλλωστε πολλοί το συνδυάζουν με ψώνια στο σούπερ-μάρκετ…
Όπως είναι φυσικό, κάθε μέρα χιλιάδες οδηγοί περνούσαν τα ουγγρικά σύνορα για να «φουλάρουν» σε χαμηλές τιμές, με αποτέλεσμα να προκαλείται συνωστισμός στα βενζινάδικα. Αλλά αυτό δεν είναι κάτι καινούριο για την ΕΕ. Ακόμη και πριν από τη δραματική αύξηση των τιμών στα καύσιμα που επέφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία πολλοί οδηγοί από τις δυτικές επαρχίες της Γερμανίας ταξίδευαν στο Βέλγιο ή στο Λουξεμβούργο για να βάλουν βενζίνη σε καλύτερες τιμές. Το ίδιο κάνουν και οδηγοί από τη Βόρεια Ελλάδα που προτιμούν να βάζουν βενζίνη στη γειτονική Βουλγαρία.
Βενζινοτουρισμός
Φθηνά καύσιμα αναζητούν οι Ευρωπαίοι πολίτες κυρίως στην κεντρική Ευρώπη όπου οι αποστάσεις μεταξύ των κρατών-μελών είναι σχετικά μικρές.
Ήδη μετά την Ουγγαρία, οι Σλοβάκοι κατευθύνονταν και στα πολωνικά βενζινάδικα, προκειμένου να εφοδιαστούν με αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες λίτρα καυσίμου σε δοχεία, λόγω φθηνότερων τιμών. Σε απάντηση, η Πολωνία αποφάσισε να επιβάλει β.
Το φυσικό αέριο και το diesel στην Πολωνία είναι περίπου 25 έως 35 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο φθηνότερα καθώς η Βαρσοβία αποφάσισε να μειώσει τον ΦΠΑ για αυτά τα ενεργειακά προϊόντα ως απάντηση στον αυξανόμενο πληθωρισμό.
Με μια δεξαμενή καυσίμου 50 λίτρων, οι Σλοβάκοι μπορούν να εξοικονομήσουν 10 έως 18 ευρώ εάν περάσουν τα σύνορα για φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με το νόμο, ένα αυτοκίνητο που διασχίζει τα σύνορα δεν μπορεί να περιέχει περισσότερα από τέσσερα δοχεία καυσίμου των 60 λίτρων έξω από τη δεξαμενή βενζίνης, υπό την προϋπόθεση ότι τα δοχεία πληρούν τα πρότυπα της ΕΕ.
Εν τω μεταξύ, ο τουρισμός της βενζίνης από τη Σλοβακία στην Ουγγαρία ξεκίνησε νωρίτερα….