Ακόμη μεγαλύτερα οφέλη για τις εταιρείες που θα αποκτήσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ώστε να τονωθούν περαιτέρω οι πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr πέραν της αύξησης του αριθμού του οχημάτων από 3 σε 10 που θα επιδοτούνται από το πρόγραμμα για τις εταιρείες το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα επιδοτήσει και την απόκτηση και τοποθέτηση φορτιστών wall box και για τους επαγγελματίες που αυτή τη στιγμή δεν επιδοτούνται.
Με αυτό τον τρόπο η γενική γραμματέας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου εκτιμά ότι θα δελεάσει ακόμη περισσότερες εταιρείες να αποκτήσουν ηλεκτρικά οχήματα αλλά και ταχυφορτιστές οι οποίοι μπορεί να τοποθετηθούν σε κάποια σημεία όπου θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο από τους υπαλλήλους της εταιρείας αλλά και από άλλους ιδιώτες καταναλωτές.
Παράλληλα η εξάπλωση των σημείων φόρτισης σε αστικό περιβάλλον θα εντείνει τον ανταγωνισμό και θα μειώσει τις τιμές χρέωσης που αυτή τη στιγμή όπως αποκάλυψε το Newsauto.gr κάποιες εταιρείες χρεώνουν με «καπέλο» έως και 900%.
Η επιδότηση απόκτησης wall box φορτιστή ανέρχεται σε 500 ευρώ και καλύπτει στις περισσότερες περιπτώσεις το 50% του συνολικού κόστους απόκτησης του.
Όσον αφορά στην αύξηση του αριθμού των οχημάτων από 3 σε 10 για τα οποία θα μπορούν να επιδοτούνται οι επιχειρήσεις μέσω του προγράμματος Κινούμαι Ηλεκτρικά στελέχη του υπουργείου Περιβάλλοντος εκτιμούν πως εντός του επόμενου διμήνου θα έχουν ολοκληρωθεί οι νομοθετικές ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν από τα συναρμόδια Υπουργεία ώστε να ξεκινήσουν οι επιχειρήσεις να υποβάλλουν αιτήσεις για τον αυξημένο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων που μπορούν να αιτηθούν για επιδότηση. Κατά το ίδιο χρονικό διάστημα αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί και οι ρυθμίσεις ώστε να επιδοτηθούν και οι φορτιστές wall box για εταιρείες.
Πέραν των επιδοτήσεων η απόκτηση ενός εταιρικού ηλεκτρικού ή plug-in υβριδικού οχήματος προβλέπει και αρκετές φοροελαφρύνσεις για μια επιχείρηση.
Ειδικότερα προβλέπεται έκπτωση δαπάνης για αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Η δαπάνη αγοράς με λιανική τιμή προ φόρων (ΛΤΠΦ) έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50%. Για παράδειγμα, όχημα αξίας 30.000 ευρώ καταχωρίζεται ως εταιρικό έξοδο με αξία 45.000 ευρώ και η εταιρεία ωφελείται στο φορολογικό αποτέλεσμα τη διαφορά, δηλαδή τις 15.000 ευρώ επί τον φορολογικό συντελεστή. Ομοίως για τα υβριδικά αυτοκίνητα εξωτερικής φόρτισης χαμηλών ρύπων (εκπομπές έως 50 γρ./χλμ.) ο συντελεστής διαμορφώνεται στο 30%.
Οι νησιωτικές περιοχές
Το όφελος των εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε νησιωτικές περιοχές είναι ακόμα μεγαλύτερο, καθώς οι συντελεστές είναι 75% (για ηλεκτρικά) και 50% (υβριδικά). Αν για παράδειγμα μια εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων σε νησί αγοράσει ένα ηλεκτρικό όχημα 30.000 ευρώ, θα ωφεληθεί επιπλέον το 75% της αξίας επί τον φορολογικό συντελεστή, άρα θα ωφεληθεί φορολογικά κατά 5.400 ευρώ (με συντελεστή φορολογίας 24%). Αθροίζοντας στο ποσό αυτό και το οικολογικό bonus των 6.000 ευρώ από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το όφελος διαμορφώνεται στις 11.400 ευρώ, ενώ αν αποσυρθεί και παλαιό αυτοκίνητο φτάνει στις 12.400 ευρώ, δηλαδή στο 41,6% της αρχικής αξίας.
Έκπτωση δαπάνης για μίσθωση ηλεκτρικού οχήματος
Η δαπάνη μίσθωσης με ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 50% ενώ για υβριδικά κατά 30%. Για παράδειγμα, εάν μια ατομική επιχείρηση ταξί μισθώσει με leasing ηλεκτρικό ταξί με 500 ευρώ μηνιαίως, θα ωφελείται στο φορολογικό αποτέλεσμα με 250 ευρώ επί τον φορολογικό συντελεστή επί 12 μήνες σε ετήσια βάση, δηλαδή ένα ποσό της τάξης των 720 ευρώ ετησίως. Συνυπολογίζοντας τη δυνατότητα του οικολογικού bonus των 10.500 ευρώ μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το όφελος προκύπτει εξαιρετικά σημαντικό. Η συγκυρία είναι ευνοϊκή, καθώς τον Δεκέμβριου του 2021 αποσύρονται περίπου 8.000 ταξί ανά τη χώρα.
Κίνητρα
Επιπλέον των εκπτώσεων το κόστος φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος για εταιρικές μετακινήσεις λογίζεται ως έξοδο και βελτιώνει το φορολογικό αποτέλεσμα της εταιρείας.
Η αξία της παραχώρησης ενός οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 γραμμ. CO2/χλμ., με ΛΤΠΦ έως 40.000 ευρώ, δεν φορολογείται. Οι συντελεστές απόσβεσης παγίων διαμορφώνονται στο 50% για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και στο 25% για υβριδικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης και ρύπων έως 50 γραμμ. CO2/χλμ.
Μεγάλο όφελος προκύπτει επίσης και από το κόστος χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (χαμηλό κόστος συντήρησης, μηδενικό κόστος στάθμευσης σε ελεγχόμενες θέσεις και φυσικά το καύσιμο) και τα μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Έχει εκτιμηθεί ότι το κόστος χρήσης ανά 10.000 χλμ. ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν ξεπερνά τα 500 ευρώ, ενώ αντίστοιχα ενός μέσου συμβατικού 1.400 κυβικών με βενζίνη είναι περίπου 2.000 ευρώ, άρα εξοικονομούνται 1.500 ευρώ. Ειδικότερα, με 50 ευρώ σήμερα μπορεί κανείς να διανύσει με συμβατικό όχημα (βενζίνη) 420 χλμ., ενώ με ηλεκτρικό όχημα 1.190 χλμ. αν φορτίζει την ημέρα και 2.270 χλμ. με νυχτερινή φόρτιση.
Η δαπάνη αγοράς και εγκατάστασης δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης προσαυξάνεται κατά 50%, ενώ για επιχειρήσεις με έδρα σε νησιωτικές περιοχές κατά 70%. Π.χ. αλυσίδα σουπερμάρκετ μπορεί να εγκαθιστά φορτιστές ενδεικτικής αξίας 3.000 ευρώ και θα ωφελείται ανά φορτιστή 1.500 ευρώ (ή 2.100 ευρώ σε νησί) επί τον φορολογικό συντελεστή. Εάν το σημείο επαναφόρτισης προορίζεται αμιγώς για εταιρική χρήση, ο συντελεστής διαμορφώνεται σε 30%. Η απόσβεση του παγίου θα γίνεται σε έναν χρόνο, με συντελεστή απόσβεσης 100%.