Ο υφυπουργός Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης ανοίγει για πρώτη φορά τα χαρτιά της κυβέρνησης σχετικά με τα μέτρα που εξετάζουν να λάβουν ώστε να βελτιωθεί η ελληνική αγορά αυτοκινήτου, να σταματήσουν οι εισαγωγές παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, να μπει ένα τέλος τους επιτήδειους που γυρίζουν χιλιόμετρα και πάνω απ’ όλα να προστατευθεί ο καταναλωτής μου μέχρι τώρα είναι απροστάτευτος έναντι των επιτηδείων αλλά και έναντι των αλλαγών που θα προκαλέσει στην τσέπη του η εφαρμογή του νέου προτύπου WLTP.
Μάλιστα σύμφωνα με όσα ανέφερε αποκλειστικά στο Newsauto.gr η αύξηση που θα προκαλέσει το νέο πρότυπο στις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων δεν θα οδηγήσει σε επιβάρυνση των πολιτών καθώς όπως επισημαίνει ο κ. Κεφαλογιάννης θα προχωρήσουν στις αναγκαίες προσαρμογές που χρειάζονται ώστε η όποια αλλαγή να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.
Παράλληλα ο υφυπουργός Μεταφορών ανακοινώνει ότι εξετάζονται κίνητρα και αντικίνητρα για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων ωστόσο ανακοινώνει πως δεν πρόκειται να υπάρξει νέα απόσυρση!
Όσον αφορά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ο κ. Κεφαλογιάννης επισήμανε ότι ακυρώθηκε η απόφαση Σπίρτζη ώστε να μελετήσουν εκ νέου τον τρόπο εισαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με σκοπό και να προστατευθούν οι καταναλωτές αλλά και να περιοριστεί η εισαγωγή παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Τέλος ο υφυπουργός Μεταφορών αφήνει αιχμές για την λειτουργία των ΚΤΕΟ τονίζοντας ότι στην Ελλάδα το ποσοστό απόρριψης (επανελέγχου) είναι 4,5%, όταν π.χ. στη Γερμανία είναι 35,5%…
Η Ελλάδα έδωσε παράταση για την εφαρμογή του νέου αυστηρού πλαισίου μέτρησης εκπομπών ρύπων WLTP. Τι θα αλλάξει όταν εφαρμοστεί ο νέος τρόπος υπολογισμού;
Πράγματι, με τον ν. 4625/2019 και σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών δώσαμε παράταση για έξι μήνεςστον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας και του τέλους ταξινόμησης με τη μέθοδο WLTP κι έτσι τα τέλη θα υπολογιστούν και φέτος με το υφιστάμενο πλαίσιο. Πιστεύουμε πως με αυτόν το τρόπο θα εξομαλύνουμε την αγορά αυτοκινήτου και μπορούμε με μεγαλύτερη άνεση να σχεδιάσουμε τα επόμενα βήματά μας. Στόχος μας είναι η όποια αναπροσαρμογή στις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων να μην οδηγήσει σε επιβάρυνση των πολιτών από τέλη κυκλοφορίας. Για τον λόγο αυτό θα προχωρήσουμε στις αναγκαίες προσαρμογές που χρειάζονται ώστε η όποια αλλαγή να είναι δημοσιονομικά ουδέτερη.
Με τις τελευταίες εγκυκλίους που υπέγραψε ο κ. Σπίρτζης δύο ημέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές ενεργοποίησε το «κόψιμο» των αυτοκινήτων από τα ΚΤΕΟ στα οποία διαπιστώνεται ανακολουθία χιλιομέτρων από τα ΚΤΕΟ, αλλά και η νέα μέθοδος εισαγωγής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Με την πρώτη εγκύκλιο αναμένεται να «κοπούν» πάνω από 1,5 εκατ. οχήματα στα ΚΤΕΟ, ενώ με την δεύτερη θα «πάγωναν» οι εισαγωγές μεταχειρισμένων. Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να διορθώσετε και να μην προκληθεί χάος από τις εγκυκλίους Σπίρτζη;
Είναι αλήθεια ότι οι νομοθετικές παρεμβάσεις που έκανε ο κ. Σπίρτζης σχετικά με την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή τους. Ειδικά για την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, η οποία μάλιστα ισχύει αναδρομικά για τα ήδη κυκλοφορούντα αυτοκίνητα, έχει σαν αποτέλεσμα η μεταβίβασή τους να καθίσταται απαγορευτική αφού εκ των πραγμάτων, οι Έλληνες πολίτες είναι αδύνατο να συγκεντρώσουν τα δικαιολογητικά που προβλέπει ο ισχύων νόμος. Γι΄ αυτόν τον λόγο δώσαμε παράταση στην εφαρμογή της συγκεκριμένης απόφασης, προκειμένου να μελετήσουμε εκ νέου τον τρόπο εισαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από την ΕΕ ή από Τρίτη χώρα, με σκοπό και να προστατεύσουμε τους καταναλωτές και να μην τους στερήσουμε το δικαίωμα της επιλογής. Κυρίως όμως να μην μπουν εμπόδια στη διακίνηση αγαθών και υπηρεσιών, όπως προβλέπεται από το άρθρο 34 της Συνθήκης της Λισαβώνας, που προφανώς θα είχε σαν αποτέλεσμα την καταδίκη της χώρας μας.
Όσον αφορά στον έλεγχο των χιλιομέτρων από τα ΚΤΕΟ εξετάζουμε να γίνει πιο λειτουργικό το μέτρο και ο έλεγχος να περιοριστεί μεταξύ των δύο ή τριών προηγούμενων ελέγχων και όχι σε όλο το ιστορικό ελέγχων καθώς κάτι τέτοιο μόνο προβλήματα θα δημιουργούσε.
Πώς θα προστατευθεί ο καταναλωτής από τους επιτήδειους εμπόρους μεταχειρισμένων που γυρίζουν χιλιόμετρα;
Το γύρισμα των χιλιομέτρων είναι πάρα πολύ σοβαρό παράπτωμα και το σχέδιο αντιμετώπισής του είναι σχεδόν έτοιμο. Αρχικά, προσανατολιζόμαστε να επιβάλλουμε υψηλά διοικητικά πρόστιμα στους παραβάτες κατά τη στιγμή της εισαγωγής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από το εξωτερικό, ώστε να λειτουργήσει αυτό ως παράγοντας περιορισμού του φαινομένου.
Αναφορικά με το γύρισμα χιλιομέτρων που ενδεχομένως να γίνει σε οχήματα τα οποία κυκλοφορούν εντός της χώρας, με τη διαδικασία τεχνικού ελέγχου αυτοκινήτων, στο πιστοποιητικό το οποίο θα αναγράφονται όλα τα χιλιόμετρα από τη στιγμή της κυκλοφορίας του, το υπουργείο δίνει στον καταναλωτή την απαιτούμενη πληροφορία ώστε να κάνει την ασφαλέστερη γι΄ αυτόν επιλογή.
Τα στατιστικά στοιχεία των ελέγχων από τα ΚΤΕΟ είναι πραγματικά θλιβερά, καθώς ελάχιστα αυτοκίνητα, φορτηγά και δίκυκλα «κόβονται» με επικίνδυνες ελλείψεις ενώ στην πραγματικότητα συναντούμε καθημερινά επικίνδυνα οχήματα στους ελληνικούς δρόμους. Πώς πιστεύετε ότι τα ΚΤΕΟ θα μπορέσουν να κάνουν πραγματικούς ελέγχους και να μην μπορούν κάποιοι επιτήδειοι του κλάδου να δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού; Επίσης, πότε θα ενεργοποιηθεί επιτέλους ο νόμος και θα επιβληθούν τα πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς για μη έλευση από Τεχνικό Έλεγχο;
Στην Ελλάδα το ποσοστό απόρριψης (επανελέγχου) στα ΚΤΕΟ είναι 4,5%, όταν π.χ. στη Γερμανία είναι 35,5%. Το πρόβλημα είναι ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί ποτέ έλεγχος πεδίου, δηλαδή επανέλεγχος οχήματος που μόλις διήλθε με επιτυχία. Εκεί θα επικεντρώσουμε τις παρεμβάσεις μας το προσεχές διάστημα, εξετάζοντας τρόπους για τη διενέργεια επιπλέον ελέγχων κατά την έξοδο των οχημάτων από τα ΚΤΕΟ, προκειμένου να μπορούν να εντοπιστούν τυχόν παραβάτες. Αναφορικά με τον νόμο για τη μη έλευση σε τεχνικό έλεγχο, είναι ένα θέμα το οποίο εξετάζει το υπουργείο, ώστε όταν εφαρμοστεί να έχουν εξαλειφθεί οι αστοχίες που παρατηρήθηκαν κατά την εφαρμογή του εντοπισμού των ανασφάλιστων αυτοκινήτων.
Όσον αφορά στην περίφημη διασταύρωση των στοιχείων για να διαπιστωθεί πόσα οχήματα δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και να επιβληθούν και τα πρόστιμα στους παραβάτες τι προτίθεστε να κάνετε;
Η μη έλευση των ιδιοκτητών οχημάτων από τα ΚΤΕΟ έχει να κάνει αρχικά με την οδική ασφάλεια και σε δεύτερη μοίρα ακολουθούν οι διοικητικές κυρώσεις.
Πρέπει οι ιδιοκτήτες οχημάτων να αντιληφθούν πως τα οχήματά τους περνούν από Τεχνικό Έλεγχο για την δική τους ασφάλεια αλλά και των υπόλοιπων οδηγών που κινούνται στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Τι να κάνεις τα έσοδα από τα πρόστιμα όταν κάθε εβδομάδα θρηνούμε τόσα θύματα από Τροχαία δυστυχήματα…
Όσον αφορά στην διασταύρωση των στοιχείων και την επιβολή των προστίμων έχουν διαπιστωθεί πάρα πολλά προβλήματα μεταξύ των βάσεων δεδομένων που έχουν τα συναρμόδια Υπουργεία και η ΑΑΔΕ με αποτέλεσμα μια πιθανή διασταύρωση των στοιχείων να οδηγήσει σε εντελώς λανθασμένα αποτελέσματα.
Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε να λύσουμε τα όποια τεχνικά προβλήματα έχουμε διαπιστώσει και κατόπιν να προχωρήσει σωστά η διασταύρωση των στοιχείων και να ανακαλυφθούν οι παραβάτες ιδιοκτήτες οχημάτων.
Επίσης, τα ανασφάλιστα οχήματα επίσης αποτελούν μια μάστιγα στην ελληνική αγορά. Οι διασταυρώσεις δεν γίνονται όπως ορίζει η νομοθεσία και κυκλοφορούν εκατοντάδες χιλιάδες ανασφάλιστα οχήματα. Πώς μπορεί αυτό να διορθωθεί;
Το συγκεκριμένο ζήτημα αποτελεί αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών, το οποίο θα πρέπει να συνεργαστεί με τις ασφαλιστικές εταιρείες που διαθέτουν μητρώο και να εντοπίσουν τα ανασφάλιστα αυτοκίνητα.
Ο ελληνικός στόλος των αυτοκινήτων αλλά και των φορτηγών είναι από τους γηραιότερους στην Ευρώπη. Πώς σκέφτεστε να μειώσετε το μέσο όρο ηλικίας του στόλου των οχημάτων; Εξετάζετε την επαναφορά του μέτρου της απόσυρσης, επιβολή μέτρων στα παλιά οχήματα και παροχή κινήτρων στα καινούρια και καθαρά;
Πράγματι ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού στόλου οχημάτων είναι από τους υψηλοτέρους. Προφανώς η οικονομική κρίση των τελευταίων δέκα ετών έχει παίξει το ρόλο της αλλά πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά. Οι επιλογές κινήτρων και αντικινήτρων είναι πολλές και δεν μπορεί να είναι ενιαίες για όλες τις κατηγορίες οχημάτων. Άλλα κίνητρα χρειάζονται τα ι.χ. αυτοκίνητα και άλλα π.χ. τα φορτηγά ή λεωφορεία δημοσίας χρήσης. Μολονότι, καμία πρόταση δεν αποκλείεται επι της αρχής το μέτρο της απόσυρσης δεν εξετάζεται στη παρούσα φάση.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για την ηλεκτροκίνηση τόσο στα ΙΧ όσο και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς;
Η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης έχει πραγματοποιήσει άλματα τα τελευταία χρόνια και διεκδικεί σημαντικό μερίδιο αγοράς διεθνώς. Στην Ελλάδα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ολοκληρώσει το θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξηυποδομών για τη φόρτιση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων ήδη από το 2014. Στους άμεσους στόχους μας είναι να εισαγάγουμε την ηλεκτροκίνηση και στα ΜΜΜ. Θα πρέπει ωστόσο να γίνει σταδιακά, καθώς η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης εξελίσσεται διαρκώς, παρουσιάζει αρκετά μειονεκτήματα -προς το παρόν- ως προς την επιχειρησιακή εμβέλεια των λεωφορείων και το κόστος συντήρησης, ενώ απαιτεί την ανάπτυξη υποδομών και την κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού των αστικών συγκοινωνιών. Γι΄ αυτόν τον σκοπό στον επικείμενο διαγωνισμό για την αγορά νέων λεωφορείων, θα υπάρχει σχετική πρόβλεψη για τη σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ώστε να προσαρμοστούν οι αστικές συγκοινωνίεςκαι να φανεί στην πράξη η λειτουργικότητά τους.