Στο στόχαστρο των Αρχών έχουν εισέλθει για τα καλά τα πολυτελή van με οδηγούς που ενοικιάζονται από τουρίστες ή VIP πελάτες και μάλιστα σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr εκατοντάδες είναι τα πρόστιμα ύψους άνω των 6.000 ευρώ που έχουν ήδη επιβληθεί στους ιδιοκτήτες τους οι οποίοι έχουν περιέλθει σε… απόγνωση!
Ειδικότερα οι αστυνομικοί της ΕΛΑΣ έχουν ξεκινήσει έναν ανελέητο αγώνα ελέγχων και επιβολής υπέρογκων προστίμων στα ενοικιαζόμενα van με οδηγούς στο αεροδρόμιο, στην Πλάκα και στην Ακρόπολη αλλά και στο λιμάνι του Πειραιά ώστε να διαπιστώσουν αν οι οδηγοί έχουν καταγράψει ηλεκτρονικά όλα εκείνα τα απαραίτητα δεδομένα που ορίζει η νομοθεσία ή τουλάχιστον όσα εκείνοι νομίζουν ότι πρέπει να έχουν συμπληρωθεί ηλεκτρονικά και στις περισσότερες περιπτώσεις επιβάλουν πρόστιμα πολλών χιλιάδων τα οποία αν δεν εξοφληθούν από τους… παραβάτες τότε υπάρχουν σοβαρές κυρώσεις από την Εφορία!
Οι ιδιοκτήτες των ενοικιαζόμενων van προσπαθούν με κάθε τρόπο να αποδείξουν στις Αρχές ότι επιβάλλουν από λάθος τα υπέρογκα πρόστιμα ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουν καταφέρει και πολλά πράγματα και βρίσκονται κυριολεκτικά στο έλεος του Θεού…
Επίσης να επισημάνουμε πως τα Διοικητικά Πρωτοδικεία έχουν επιβαρυνθεί με χιλιάδες άλλες υποθέσεις οπότε η εξέταση ακύρωσης των παραβάσεων από τις ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων van με οδηγούς μπορεί να πραγματοποιηθεί και μετά από πολλούς μήνες ή έτη…
Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν σε μια περίοδο όπου η ελληνική οικονομία αναμένει τα μέγιστα από τον τουρισμό αλλά δυστυχώς είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ποια εικόνα μεταφέρουν οι τουρίστες στο εξωτερικό όταν τη στιγμή που μετακινούνται με κάποιο ενοικιαζόμενο van με οδηγό αναγκάζονται να απαντήσουν στις ανακριτικές ερωτήσεις των αστυνομικών ή να είναι παρόντες στην διαπίστωση της παράβασης στον οδηγό του van η οποία ανέρχεται σε 3.000 ή 6.000 ευρώ!
Από την άλλη μεριά οι περισσότεροι τουρίστες που ενοικιάζουν van με οδηγό θέλουν να περάσουν ήσυχα και όσο το δυνατόν ανώνυμα τις διακοπές τους ωστόσο οι συνεχείς έλεγχοι στα ενοικιαζόμενα van με οδηγούς φαίνεται ότι έχει γίνει γνωστή στο εξωτερικό με αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα να έχουν καταγραφεί πολλές ακυρώσεις με ότι και αν σημαίνει αυτό για τα κρατικά έσοδα και την ελληνική οικονομία…
Μάλιστα όπως έχουν επισημάνει και Σύνδεσμοι των ιδιοκτητών ενοικιαζόμενων van με οδηγό στα Υπουργεία ότι στο ψηφιακό μητρώο δεν υπάρχει πρόβλεψη εισόδου σε τουριστικό γραφείο.
Επίσης σύμφωνα με την Διεύθυνση Νομοθετικού Συντονισμού του Υπουργείου Τουρισμού, ξεκαθαρίζεται ότι δεν δύνανται οι «Εκμισθωτές ΕΙΧ με οδηγό» να πραγματοποιούν μεταφορά ταξιδιωτικού πακέτου, καθώς ο οδηγός απαιτείται να είναι απασχολούμενος στο τουριστικό γραφείο…
Είναι επίσης αδιανόητο να επιβαρύνονται οι ελεγκτικές αρχές στην προσπάθεια τους να εφαρμόσουν δυσνόητες και πολλές φορές αντικρουόμενες μεταξύ τους διατάξεις, να επιβαρύνονται αναίτια οι αρμόδιες υπηρεσίες των συναρμόδιων Υπουργείων, αλλά κυρίως να επιβαρύνονται τα ήδη υπερβολικώς επιβαρυμένα Διοικητικά Δικαστήρια με προσφυγές και ενστάσεις διοικουμένων, οι οποίοι εξαναγκάζονται σε αυτή την διαδικασία, προκειμένου να απαλλαγούν από εσφαλμένες και παρατύπως βεβαιωθείσες παραβάσεις.
Αποτελεί επιτακτική ανάγκη να ενσκήψει η Πολιτεία σε όσα έχουν εκτενώς αναλύσει οι Σύνδεσμοι οι οποίοι προτείνουν να διορθωθούν άμεσα οι νομοθετικές στρεβλώσεις που αποτελούν τροχοπέδη στην ανάπτυξη του τουρισμού της Χώρας μας και συνακόλουθα στα έσοδα του Δημοσίου, αλλά και να διακόψει την κατασπατάληση πόρων του Δημοσίου «προκειμένου να ικανοποιηθούν συμφέροντα συγκεκριμένων επαγγελματικών ομάδων» (κατά τα όσα αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση του Ν. 3919/11).
Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε στη βεβαίωση της παράβασης που δημοσιεύει αποκλειστικά το Newsauto.gr στον ιδιοκτήτη του ενοικιαζόμενου van με τους τουρίστες επιβλήθηκε πρόστιμο 6.000 ευρώ ενώ στην απόφαση η επιβολή προστίμου ορίστηκε σε 3.800 ευρώ!
Σύμφωνα με την απόφαση της Τροχαίας το πρόστιμο επιβλήθηκε καθώς ο ιδιοκτήτης του ενοικιαζόμενου van εκτελεί μεταφορικό έργο δύο επιβατών για την περιήγησή τους από ξενοδοχείο airbnb προς τα ιστορικά μνημεία της Αθήνας με επιστροφή με συμφωνηθέν αντίτιμο 72 ευρώ ο καθένας δηλαδή συνολικά 144 ευρώ δίχως η μεταφορά αυτή να εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 28 του νόμου 4582/2018, δίχως να επιδεικνύει στα όργανα ελέγχου τα νομιμοποιητικά έγγραφα που αντιστοιχούν την υπηρεσία μεταφοράς που διενεργείται. Από τον έλεγχο προέκυψε ότι η εν λόγω μεταφορά δεν εμπίπτει σε κάποιο πακέτο διακοπών και ο ανωτέρω οδηγός στερείτο έγγραφης σύμβασης ελάχιστης διάρκειας τριών ωρών με ελάχιστο τίμημα τα 82 ευρώ και παράλληλα τα στοιχεία της εν λόγω σύμβασης δεν είχαν καταχωρηθεί στο Ψηφιακό Μητρώο που τηρεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πριν την έναρξη του μεταφορικού έργου από την έδρα ή το υποκατάστημα ή νομίμως δηλωμένος χώρο της επιχείρησης διενεργώντας επιβατική μεταφορά με κόμιστρο η οποία έχει ανατεθεί σε άλλο φορέα ή πρόσωπο ή επαγγελματική κατηγορία.
Μάλιστα η απόφαση επιβολής του προστίμου κοινοποιείται μεταξύ άλλων και στην Εφορία για την είσπραξη του διοικητικού προστίμου!
Στελέχη από τον κλάδο επαγγελματικών οχημάτων προς ενοικίαση με οδηγό επισημαίνουν στο Newsauto.gr πως υπάρχει παρανόηση στην εφαρμογή της νομοθεσία και αν δεν εκδοθεί διευκρινιστική εγκύκλιος τα υπέρογκα πρόστιμα θα πέφτουν βροχή με αποτέλεσμα την εξαφάνιση ενοικιαζόμενων οχημάτων με οδηγό.
Ειδικότερα τονίζουν ότι: «Ο αστυφύλακας που επέβαλε στο υπέρογκο πρόστιμο, αρνήθηκε να δει τα χαρτιά που του έδιναν (προκράτηση, απόδειξη παροχής υπηρεσίας, μισθωτήριο κλπ. που είχαν εκδώσει) και τους έλεγε ότι δεν είχαν εκτυπωμένο voucher πακέτου που χρειάζεται για τα ταξιδιωτικά γραφεία ως διαμεσολαβητές παρόλο που του εξηγούσαν ότι δεν είναι ταξιδιωτικό γραφείο αλλά εταιρεία Rent a Car. Στην απόφαση φαίνεται ότι θεωρούν την χρέωση λάθος γιατί την υπολογίζουν ανά άτομο και όχι ως ζευγάρι που έκαναν την κράτηση, και προσπαθούν με αυτό τον τρόπο να αιτιολογήσουν το πρόστιμο των 6.000 ευρώ χωρίς τελικά να αναφέρουν ποιού φορέα είναι δηλαδή κανονικά το επαγγελματικό έργο! Επίσης όπως φαίνεται στην Απόφαση το διοικητικό πρόστιμο κοινοποιήθηκε και στην Εφορία που ανήκει η εταιρεία γεγονός που σημαίνει ότι ο ιδιοκτήτης του van θα πρέπει να το εξοφλήσει και μετά να κάνει ότι προσφυγή χρειάζεται στο Διοικητικό Πρωτοδικείο.»
Στα τουριστικά γραφεία υπάρχει νομοθεσία που αναφέρει ξεκάθαρα ότι «Στο τελευταίο εδάφιο του προαναφερόμενου άρθρου 5Α της υποπαρ. Η2 της παρ. Η του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/12 (ΦΕΚ Α’ 222) όπως αυτή προστέθηκε με το άρθρο 28 του Ν. 4582/18 (ΦΕΚ Α’ 208),, περιγράφεται ρητά η διαδικασία που προβλέπεται να ακολουθείται, βάση της οποίας εντεταλμένο όργανο επιβολής κυρώσεων έχει οριστεί από τον Ελληνικό Λαό δια των εκπροσώπων του στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού, ήτοι η εκάστοτε κατά τόπους Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού (ΠΥΤ):
Άρθρο 28
Ρύθμιση της υπηρεσίας μεταφοράς χωρίς κόμιστρο με επιβατηγά ιδιωτικής χρήσης οχήματα με οδηγό από τουριστικά γραφεία που εκτελούν οργανωμένο προπληρωμένο πρόγραμμα διακοπών.
Οι έλεγχοι για τη διαπίστωση παραβάσεων και η επιβολή κυρώσεων διενεργούνται κατά το λόγο αρμοδιότητάς τους, από τις αδειοδοτούσες υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού, τις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας, την Τροχαία, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Μεταφορών. Οι εκθέσεις διαπίστωσης των παραβάσεων διαβιβάζονται στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού για την επιβολή των προβλεπόμενων διοικητικών κυρώσεων».
Επομένως, είναι πασίδηλο ότι η προβλεπόμενη διαδικασία σε περίπτωση διαπίστωσης (ή έστω υποψίας) παραβάσεων, οι οποίες διενεργούνται κατά τον λόγο αρμοδιότητας τους από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού, τις Διευθύνσεις Μεταφορών, την Τροχαία, το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή, το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών του Υπουργείου Μεταφορών και την Γενική Γραμματεία Μεταφορών. Μάλιστα η διαδικασία αφορά σε σύνταξη έκθεσης διαπίστωσης παραβάσεων και διαβίβασης τους στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Τουρισμού, ώστε αναλαμβάνουν εκείνες οι αρμόδιες υπηρεσίες την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.
Εφόσον λοιπόν τους πέρασαν για Τουριστικό Γραφείο δεν έπρεπε να το στείλουν στην Εφορία αλλά στην Επιτροπή του Υπουργείου Τουρισμού…»
Η εγκύκλιος ΣΥΡΙΖΑ
Η Εγκύκλιος του Υπουργείου Μεταφορών που εφαρμόζουν τα ελεγκτικά όργανα με την οποία τους ζητούν να εφαρμόζουν πέραν των οριζομένων κυρώσεων και τις κυρώσεις της “διενέργειας έργου που έχει ανατεθεί σε άλλο φορέα”, παρότι εις γνώση τους αφορά αποκλειστικά και μόνο το ταξί και ουδεμία σχέση έχουν με την δική μας δραστηριότητα έχει δημοσιευθεί από κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και αναγράφει χαρακτηριστικά ότι:
«Θέµατα εκµίσθωσης Ε.Ι.Χ. οχήµατος, σύµφωνα µε τις διατάξεις της υποπαρ. Η.2. της παρ. Η του ν.4093/2012 (Α’ 222), µε οδηγό, κατά το ν.4530/2018 (Α’ 59).
Κατόπιν θέσης σε ισχύ του ν.4530/2018 (Α’ 59) µε τα άρθρα 13, 20 και 21 του οποίου ρυθµίζεται το εν θέµατι αντικείµενο και έως τη δηµιουργία των ψηφιακών Μητρώων της παρ. 10 του άρθρου 13 και της παρ. 1 του άρθρου 20, όπου θα καταχωρούνται τα στοιχεία των παραγρ. 5 και 10 και των παραγρ. 1 και 2 των άρθρων 13 και 20, αντιστοίχως, επισηµαίνονται τα ακόλουθα:
1.Με την παρ. 1 του άρθρου 13 του ν.4530/2018 ορίζεται ότι φυσικά ή νοµικά πρόσωπα που παρέχουν υπηρεσία ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής διαµεσολάβησης για την ενοικίαση Ε.Ι.Χ. οχηµάτων, σύµφωνα µε την υποπαρ. Η.2. της παρ. Η του ν.4093/2012 (Α’ 222) και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτής εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων, µε οδηγό, λογίζεται ότι ασκούν ως κύρια οικονοµική δραστηριότητα αυτή της µεταφοράς επιβατών, εφόσον ασκούν αποφασιστική επιρροή επί των όρων παροχής της υπηρεσίας από τους οδηγούς σύµφωνα µε τα οριζόµενα των περιπτώσεων (α) και (β) της ίδιας αυτής παραγράφου του άρθρου.
Στην περίπτωση αυτή, για την παροχή υπηρεσίας διαµεσολάβησης, η οποία έχει ως κύρια οικονοµική δραστηριότητα αυτή της µεταφοράς επιβατών, απαιτείται η χορήγηση, από την αρµόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών, της άδειας της παρ. 2 του άρ. 13 του νόµου.
Σύµφωνα µε την περίπτωση στ’ της παρ.6 του άρθρου 13, σε περίπτωση λειτουργίας φορέα διαµεσολάβησης χωρίς την εκ του νόµου απαιτούµενη άδεια, παρότι όφειλε να αδειοδοτηθεί, τότε επιβάλλεται σε αυτόν µε απόφαση του Υπουργού Υποδοµών και Μεταφορών και σύµφωνα µε τη διαδικασία της ίδιας αυτής παραγράφου του νόµου, πρόστιµο πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ µε, παράλληλη, απαγόρευση ίδρυσης και λειτουργίας άλλου φορέα διαµεσολάβησης για χρονικό διάστηµα δύο (2) ετών. Η εν λόγω απόφαση κοινοποιείται στην υπηρεσία δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήµατος για τη διεκπεραίωση της διακοπής λειτουργίας τυχόν διαδικτυακού ιστότοπου του φορέα και κάθε είδους εφαρµογών σε κινητά τηλέφωνα, ηλεκτρονικούς υπολογιστές και άλλα µέσα.
2.Κατά την παρ. 1 του άρθρου 20 του ν.4530/2018, η σύµβαση ενοικίασης Ε.Ι.Χ. οχηµάτων, σύµφωνα µε την υποπαρ. Η.2. της παρ. Η του ν.4093/2012 (Α’ 222) και των κατ’ εξουσιοδότηση αυτής εκδοθεισών κανονιστικών πράξεων, µε οδηγό, και για οποιοδήποτε ΕΙΧ µε οδηγό, περιλαµβάνει µε ποινή ακυρότητας τα εξής: τα στοιχεία του εκµισθωτή, του µισθωτή, του οδηγού, της ηµεροµηνίας και της ώρας κατάρτισης αυτής, της ηµεροµηνίας και της ώρας και σηµείου έναρξης και λήβξης αυτής, του τιµήµατος της µίσθωσης.
Με το άρθρο 21 του νόµου, ως σηµείο έναρξης της µίσθωσης Ε.Ι.Χ. οχήµατος, µε οδηγό, ορίζεται η έδρα ή το υποκατάστηµα ή νοµίµως δηλωµένος χώρος στάθµευσης της επιχείρησης που εκµισθώνει το όχηµα. Η παράβαση της ως άνω ρύθµισης συνεπάγεται την επιβολή των κυρώσεων της παραγρ. 2 του άρθρου 20 του νόµου, ήτοι πρόστιµο 3.000 ευρώ στον εκµισθωτή. Αν η σύµβαση καταρτίστηκε µε την οποιαδήποτε µορφής διαµεσολάβηση τρίτου προσώπου επιβάλλεται και σε αυτό πρόστιµο 15.000 ευρώ, εφόσον συντέλεσε στη διάπραξη της παράβασης. Σε περίπτωση υποτροπής επιβάλλονται τα παραπάνω πρόστιµα διπλασιασµένα.
Έως τη δηµιουργία του ψηφιακού Μητρώου συµβάσεων της παρ. 1 του άρθρου 20 του ν.4530/2018, αρµόδια όργανα για την επιβολή των διοικητικών προστίµων και κυρώσεων της παρ. 3 της υπ’ αριθµ. οικ Α 80931/5842/7.01.2016 (Β’ 144) κυα αναφορικά µε τις παραβάσεις των διατάξεων των υποχρεώσεων των παρ. 1 και 2 αυτής, εξακολουθούν να είναι η Ελληνική Αστυνοµία και το Λιµενικό Σώµα- Ελληνική Ακτοφυλακή, για τους χώρους ευθύνης του, Σε κάθε περίπτωση, αρµόδια όργανα για τον έλεγχο της ορθής ή µη εφαρµογής των σχετικών διατάξεων του ν.4530/2018 είναι επιπλέον των οριζόµενων µε βάση την υφιστάµενη κατά τη ψήφιση του ν.4530/2018 νοµοθεσία και το Σώµα Επιθεωρητών Ελεγκτών του Υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών.
3.Με την παρ. 1 του άρθρου 18 του ν.1903/1990 (Α’ 142), όπως αντικαθίσταται µε το άρθρο 22 του ν.4530/2018, ορίζεται ότι οδηγός κάθε Ε.Ι.Χ. οχήµατος που διενεργεί επιβατικές µεταφορές µε κόµιστρο, οι οποίες έχουν ανατεθεί σε άλλο φορέα ή πρόσωπο σύµφωνα µε τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και ιδιοκτήτης αυτού, εφόσον είναι πρόσωπο διαφορετικού του οδηγού, τιµωρούνται µε φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) µηνών και χρηµατική ποινή τουλάχιστον τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ.
Σε περίπτωση διαπίστωσης από αρµόδια όργανα ότι το σηµείο έναρξης της µίσθωσης Ε.Ι.Χ. οχήµατος, µε οδηγό, είναι διαφορετικό από την έδρα ή το υποκατάστηµα ή νοµίµως δηλωµένο χώρο στάθµευσης της επιχείρησης που εκµισθώνει το όχηµα, λογίζεται ότι ο οδηγός αυτού εκτελεί µεταφορικό έργο που έχει ανατεθεί σε άλλο φορέα και επιβάλλονται από τα αρµόδια όργανα τα πρόστιµα και οι κυρώσεις της παραγράφου αυτής του ν.1903/1990, επιπρόσθετα των λοιπών κυρώσεων.»