Αλλάζουν όλα στις θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις για την απόκτηση άδειας οδήγησης σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που έχει σχεδόν έτοιμο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αναμένεται να κατατεθεί άμεσα στην Βουλή.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr ο βασικός στόχος του νομοσχεδίου είναι να παταχθεί οριστικά η διαφθορά και η αδιαφάνεια που έχει διαπιστωθεί στο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης με τον εκσυγχρονισμό της εκπαιδευτικής ύλης αλλά και της δοκιμαστικής διαδικασίας με γνώμονα την προαγωγή της οδικής ασφάλειας.
Επίσης με το νομοσχέδιο λύνονται και διάφορα ζητήματα που αφορούν στις επιβατικές μεταφορές, στο επάγγελμα των εκπαιδευτών οδήγησης μέσω της επικαιροποίησης, της απλούστευσης και του εκσυγχρονισμού των μηχανισμών και των διαδικασιών.
Τι αλλάζει στα διπλώματα
Η αναμόρφωση του συστήματος θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης των υποψήφιων οδηγών ήταν επιτακτική καθώς κάποια στιγμή έπρεπε να διεξάγονται με αυξημένη αποτελεσματικότητα και διαφάνεια.
Οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειακών ενοτήτων θα εξακολουθούν να είναι αρμόδιες για τη διενέργεια των θεωρητικών και πρακτικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών.
Πλέον θα υπάρχει ένα θέμα θεωρητικής εξέτασης στους υποψήφιους οδηγούς σχετικά με πραγματική κατάσταση την οποία μπορεί να αντιμετωπίσει ένας οδηγός κατά την οδήγηση, ώστε να αξιολογηθεί η οδηγική συμπεριφορά του, η επίγνωση κινδύνου και η εγρήγορσή του σε δυνητικό κίνδυνο αλλά και η αντίληψή του ως προς την οδική ασφάλεια.
Η πρακτική δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς των υποψήφιων οδηγών ή των οδηγών ως προς τις δεξιότητες οδήγησής τους, θα περιλαμβάνει ειδικές δοκιμασίες και πορεία στο δημόσιο οδικό δίκτυο της χώρας υπό κανονικές συνθήκες κυκλοφορίας.
Επίσης θα συσταθεί τριμελής Επιτροπή η οποία είναι υπεύθυνη για τη διενέργεια της απομακρυσμένης εποπτείας και την εξέταση των ενστάσεων των υποψήφιων οδηγών.
Για την παρακολούθηση θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης οι υποψήφιοι οδηγοί για τη χορήγηση άδειας οδήγησης οχημάτων κατηγορίας Β πρέπει να έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους.
Ειδικότερα οι υποψήφιοι οδηγοί που έχουν συμπληρώσει το 17ο έτος της ηλικίας τους και έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β, θα μπορούν να λάβουν μέρος στις θεωρητικές εξετάσεις.
Για τη συμμετοχή στην πρακτική δοκιμασία για τη χορήγηση άδειας οδήγησης οχημάτων κατηγορίας Β, οι υποψήφιοι οδηγοί απαιτείται να έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους.
Οι ερωτήσεις που θα περιλαμβάνονται στα Ερωτηματολόγια ορίζονται με τυχαία επιλογή από Τράπεζα Θεμάτων Θεωρητικής Εξέτασης (Τ.Θ.Θ.Ε.), η οποία συστήνεται και θα λειτουργεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Κάθε εξεταστικό κέντρο θα είναι εξοπλισμένο με φορητή συσκευή με την οποία ανιχνεύεται οποιαδήποτε μορφή ασύρματης επικοινωνίας, με φορητή κάμερα και με οθόνη η οποία αναπαράγει οπτικοακουστικό υλικό πριν από την έναρξη της θεωρητικής εξέτασης.
Πριν από την έναρξη της θεωρητικής εξέτασης των υποψήφιων οδηγών διενεργείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας.
Αν διαπιστωθεί η τέλεση πλαστογραφίας ή παραπλάνησης των επιτηρητών της θεωρητικής εξέτασης ή των εποπτών ως προς την ταυτότητα του υποψηφίου τότε ακυρώνεται η συμμετοχή του και ο υποψήφιος θεωρείται ότι απέτυχε και έχει δικαίωμα υποβολής αίτησης συμμετοχής σε θεωρητικές εξετάσεις μετά την πάροδο 2 ετών!
Αν κατά τη διαπίστωση της παράβασης, ο υποψήφιος έχει ολοκληρώσει την πρακτική εκπαίδευση και την αντίστοιχη δοκιμασία και του έχει χορηγηθεί προσωρινή άδεια οδήγησης ή άδεια οδήγησης, ανακαλείται η προσωρινή άδεια ή η άδεια οδήγησης που του έχει χορηγηθεί. Ο υποψήφιος έχει δικαίωμα εκ νέου προγραμματισμού συμμετοχής του στη θεωρητική εξέταση και πρακτική δοκιμασία, μετά από την πάροδο 2 ετών!
Επίσης στο νομοσχέδιο υπάρχει ειδική μέριμνα για τους υποψήφιους που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, άτομα με ειδικές ανάγκες και όσους δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα.
Η πρακτική δοκιμασία θα χωρίζεται σε τέσσερα μέρη που θα περιλαμβάνει:
Προετοιμασία οδηγού και έλεγχοι ασφάλειας οχήματος, κατά την οποία ο υποψήφιος καλείται να απαντήσει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις και να αποδείξει ότι διαθέτει τις απαραίτητες γνώσεις για την προετοιμασία ασφαλούς οδήγησης του οχήματος.
Πορεία, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας, συμπεριλαμβανομένης της ικανότητας του οδηγού να πραγματοποιήσει ελιγμούς οπισθοπορείας, και συμπεριφοράς του οδηγού, εντός οδικού δικτύου, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας υπό την καθοδήγηση του εξεταστή.
Δοκιμασίες στάθμευσης οχήματος που συνίστανται στον έλεγχο της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού να πραγματοποιήσει ελιγμούς στάθμευσης του οχήματος, με ή χωρίς οπισθοπορεία, εντός και εκτός οδικού δικτύου, σε επιτρεπόμενο χώρο στάθμευσης.
Πορεία χωρίς καθοδήγηση, η οποία συνίσταται στον έλεγχο της οδηγικής συμπεριφοράς του οδηγού και της ικανότητάς του για λήψη οδηγικών αποφάσεων, σε φυσιολογικές συνθήκες κυκλοφορίας χωρίς την καθοδήγηση του εξεταστή, αλλά με τη χρήση πλοηγού.
Στην απόκτηση επαγγελματικής άδειας οδήγησης υπάρχει επιπλέον η ζεύξη και απόζευξη ρυμουλκού, συρμού ή αρθρωτού οχήματος.
Η πρακτική δοκιμασία όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης διενεργείται από έναν εξεταστή ενώ όλη η πρακτική δοκιμασία των υποψήφιων οδηγών θα καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων και η κάμερα θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα επιβατών του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία.
Οι εξεταστές που θα συμμετέχουν στις πρακτικές δοκιμασίες υποψήφιων οδηγών, θα αμείβονται με 300 ευρώ μηνιαίως και η αμοιβή θα αφορά σε 5 δοκιμασίες.
Οι δοκιμασίες θα διενεργούνται από έναν εξεταστή ο οποίος μέχρι να ολοκληρωθεί η επιμόρφωσή τους θα κάθεται στο πίσω κάθισμα και όχι στην εμπρόσθια θέση δίπλα στον εξεταζόμενο υποψήφιο οδηγό.
Οι υποψήφιοι οδηγοί που συμμετέχουν στη διαδικασία εξέτασης για τη χορήγηση άδειας οδήγησης έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ενώπιον της Επιτροπής Εποπτείας και Ενστάσεων ένσταση κατά των απορριπτικών αποτελεσμάτων των πρακτικών δοκιμασιών, εντός της αποκλειστικής προθεσμίας των 3 εργάσιμων ημερών από την επομένη της εξέτασης. Για την υποβολή της ένστασης απαιτείται η καταβολή παραβόλου υπέρ του Δημοσίου, το οποίο ανέρχεται στο ποσό των 60 ευρώ.
Ποινές
Αυτός που καταλαμβάνεται να οδηγεί μοτοποδήλατο, μοτοσικλέτα, μηχανοκίνητο τρίκυκλο, ελαφρύ τετράκυκλο, τετράκυκλο και αυτοκίνητο και στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια οδήγησης ή η άδεια οδήγησής του έχει ανακληθεί ή αφαιρεθεί για οποιονδήποτε λόγο, τιμωρείται με ποινή φυλάκισης από έναν 1 έως δώδεκα 12 μήνες και με διοικητικό πρόστιμο 200 ευρώ, καθώς και με επιτόπου αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησής του, εφόσον υπάρχει, για 30 ημέρες.
Αυτός που καταλαμβάνεται να οδηγεί αυτοκίνητο φορτηγό ή λεωφορείο χωρίς να κατέχει το κατάλληλο Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.) σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ. 74/2008 (Α` 112), τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 400 ευρώ και με αφαίρεση του εντύπου της άδειας οδήγησής του, εφόσον υπάρχει, για 30 ημέρες.
Κόστος
Για τις δαπάνες της αρχικής χορήγησης άδειας οδήγησης μιας από τις κατηγορίες ΑΜ ή Α1 ή Α2 ή Α ή Β΄, καθώς και για την επέκταση από την κατηγορία Β σε μια από τις κατηγορίες C ή C1 ή D ή D1 καταβάλλεται το ποσό των 60 ευρώ το οποίο και αποτελεί έσοδο του τακτικού Προϋπολογισμού του Κράτους. Το ίδιο ποσό καταβάλλεται και για κάθε ανανέωση του δικαιώματος οδήγησης.
Για την εκτύπωση οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης καταβάλλεται το ποσό των 30 ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση έκδοσης αντιγράφου οποιασδήποτε κατηγορίας άδειας οδήγησης λόγω απώλειας ή κλοπής, καταβάλλεται, πέραν του αναγκαίου ποσού για την εκτύπωση της άδειας και το ποσό των 30 ευρώ.
Για την αντιμετώπιση των δαπανών διεξαγωγής του έργου της εξέτασης των υποψηφίων οδηγών για κάθε εξέταση προσόντων και συμπεριφοράς υποψήφιου οδηγού εκτός της περίπτωσης απόκτησης Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.), καθώς και για κάθε θεωρητική εξέταση, καταβάλλεται το ποσό των 15 ευρώ αντίστοιχα.