Την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα συζητηθούν και θα ψηφιστούν οι νέοι κανόνες ασφάλισης οχημάτων ώστε να προστατευθούν περισσότεροι οι πολίτες της ΕΕ που εμπλέκονται σε ατυχήματα ή έχουν ασφαλισμένα τα οχήματά τους.
Η αναθεωρημένη νομοθεσία, έχει σκοπό να καλύψει τα υφιστάμενα κενά και να βελτιώσει τους όρους στον κλάδο ασφάλισης οχημάτων.
Επίσης η νέα νομοθεσία ορίζει τα ελάχιστα ποσά κάλυψης σε όλη την ΕΕ ενώ παράλληλα διασφαλίζει ότι οι πολίτες θα αποζημιώνονται για τροχαία ατυχήματα σε περίπτωση «λουκέτου» κάποιας ασφαλιστικής εταιρείας.
Η νέα νομοθεσία θα προστατεύει τα άτομα που εμπλέκονται σε ατυχήματα σε άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ, καθώς και τα θύματα ατυχημάτων που προκαλούνται από οδηγούς που προέρχονται από άλλες χώρες της ΕΕ.
Οι πολίτες θα είναι σε θέση να συγκρίνουν ευκολότερα τις τιμές και τις καλύψεις που προσφέρουν διάφορες ασφαλιστικές εταιρείες χάρη σε νέα δωρεάν και ανεξάρτητα εργαλεία σύγκρισης τιμών.
Να υπενθυμίσουμε πως η Επιτροπή των Μόνιμων Αντιπροσώπων του Συμβουλίου (ΕΜΑ) είχε ταχθεί υπέρ της πολιτικής συμφωνίας που επετεύχθη μεταξύ των διαπραγματευτών του Συμβουλίου και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σχετικά με την τροποποίηση της οδηγίας για την ασφάλιση αυτοκινήτων που θα ενισχύσει την προστασία των ζημιωθέντων σε τροχαία ατυχήματα και τα δικαιώματα των ασφαλισμένων.
Το προσωρινά συμφωνηθέν κείμενο που τροποποιούσε το πεδίο εφαρμογής της οδηγίας, σε συνέχεια αποφάσεων του ΔΕΕ, περιελάβανε και νέους ορισμούς για το «όχημα» και την «κυκλοφορία οχημάτων». Επίσης παρείχε στα κράτη μέλη νέες δυνατότητες παρεκκλίσεων σε εθνικό επίπεδο από την υποχρέωση ασφάλισης.
Η κυκλοφορία οχήματος σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες μηχανοκίνητου αθλητισμού θα εξαιρείται από την οδηγία, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει εναλλακτική ασφάλιση.
Επιπλέον, σε κάθε κράτος μέλος θα δημιουργηθούν φορείς που θα διασφαλίζουν ότι, εάν η ασφαλιστική επιχείρηση στην οποία είναι ασφαλισμένο το όχημα που ευθύνεται για ατύχημα είναι αφερέγγυα, οι ζημιωθέντες θα μπορούν να αποζημιωθούν στο κράτος μέλος διαμονής τους και στη συνέχεια, ο φορέας στο εν λόγω κράτος μέλος θα ζητά την επιστροφή των εξόδων από τον φορέα του κράτους-μέλους καταγωγής του αφερέγγυου ασφαλιστή.
Ομοίως, οι συννομοθέτες συμφώνησαν σχετικά με τη θέσπιση εναρμονισμένης σε επίπεδο ΕΕ βεβαίωσης ιστορικού αξιώσεων και νέους κανόνες για την αποφυγή διακρίσεων στη μεταχείριση των ασφαλισμένων με βάση την εθνικότητά τους ή το προηγούμενο κράτος μέλος διαμονής τους.
Το αναθεωρημένο κείμενο περιλάμβανε επίσης:
Ενισχυμένους κανόνες όσον αφορά τους ελέγχους ασφάλισης.
Αύξηση των εναρμονισμένων ελάχιστων ποσών προστασίας για σωματικές βλάβες και υλικές ζημίες σε ολόκληρη την ΕΕ.
Στοχευμένες τροποποιήσεις του πλαισίου για τα αποστελλόμενα οχήματα και διατάξεις σχετικά με τα ατυχήματα στα οποία εμπλέκεται ρυμουλκούμενο όχημα, ανεξάρτητα εργαλεία σύγκρισης τιμών ασφάλισης αυτοκινήτων, κέντρα πληροφόρησης και πληροφορίες για τους ζημιωθέντες.
Πότε θα ισχύσει στα κράτη-μέλη
Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου και την δημοσίευσή του στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, το κείμενο θα μεταφερθεί στο εθνικό δίκαιο εντός 24 μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του.