Παρουσιάστηκαν από την ΕΕ οι πρώτες προτάσεις για να βοηθήσουν την αυτοκινητοβιομηχανία να ξεπεράσει τη μαζική επίπτωση της πανδημίας του κορωνοϊού, τη στιγμή που είναι ήδη αντιμέτωπες με τα νέα αυστηρά όρια εκπομπών.
Ωστόσο όπως φαίνεται οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έμειναν ικανοποιημένες από τα μέτρα στήριξης και ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναγκάστηκε να επισημάνει στην ΕΕ τι ακριβώς χρειάζεται να πραγματοποιηθεί για μια επιτυχημένη επανεκκίνηση του ευρωπαϊκού τομέα αυτοκινήτων.
Η επιστολή του γενικού διευθυντή του ACEA Eric-Mark Huitema αναφέρει ότι: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα φιλόδοξο σχέδιο, το οποίο επιδιώκει να βοηθήσει την ευρωπαϊκή οικονομία να ανακάμψει από τον αντίκτυπο του κορωνοϊού. Χαίρομαι που βλέπω ότι η Επιτροπή αναγνωρίζει τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη και ορθώς αναγνωρίζει ότι ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει πληγεί στο μέγιστο βαθμό από την πανδημία.
Ωστόσο, είναι απογοητευτικό να βλέπουμε ότι το προτεινόμενο πακέτο ανάκαμψης παραμένει αρκετά σύντομο και ασαφές σχετικά με τα μέσα και τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανάκαμψη της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ως τομέας που αντιπροσωπεύει 13,8 θέσεις εργασίας Ευρωπαίων, περιμένουμε με ανυπομονησία τη σαφήνεια για το πότε και πώς ακριβώς ορισμένα από τα ανακοινωθέντα μέτρα – όπως προγράμματα ανανέωσης στόλου με επιδότηση καθαρών οχημάτων, ή για τα μέτρα στήριξης για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων ή για την ηλεκτροκίνηση θα εφαρμοστούν στην πράξη.
Πράγματι, αυτές οι συζητήσεις δεν έχουν τελειώσει. Γι ‘αυτό ακριβώς θα ήθελα να παρουσιάσω μια ανακεφαλαίωση όλων των συγκεκριμένων και άμεσων προτάσεων που έχει υποβάλει η ACEA τις τελευταίες εβδομάδες.
Το σημαντικότερο ορόσημο αυτού του μήνα ήταν η εποικοδομητική συζήτηση που είχαμε με τον Frans Timmermans, τον Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της Επιτροπής για την Πράσινη Συμφωνία, και τον Thierry Breton, Επίτροπο για την Εσωτερική Αγορά. Συμφωνήσαμε και με τους δύο Επιτρόπους να εργαστούμε από κοινού για μια ισχυρή και πράσινη επανέναρξη της αυτοκινητοβιομηχανίας, με στόχο την τόνωση της ευρύτερης ευρωπαϊκής οικονομίας και την ενίσχυση της παράλληλης μετατροπής σε μια κοινωνία ουδέτερη από τον άνθρακα.
Με την ευκαιρία αυτή, τόνισα ότι η πρώτη προτεραιότητα της βιομηχανίας μας είναι να αναζωογονηθεί η αγορά, επιτρέποντας έτσι στην παραγωγή να επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα σε ολόκληρη την ΕΕ. Δεδομένης της σχεδόν συνολικής κατάρρευσης των πωλήσεων οχημάτων από τότε που ο κορωνοϊός έπληξε την Ευρώπη, θα είναι ζωτικής σημασίας να παρασχεθούν ισχυρά κίνητρα στην αγορά, ώστε οι κατασκευαστές οχημάτων να ανοίξουν πλήρως τις εγκαταστάσεις παραγωγής και να διατηρήσουν τους ανθρώπους σε θέσεις εργασίας.
Οι 15 διευθύνοντες σύμβουλοι και μέλη του διοικητικού συμβουλίου που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη με τους Timmermans και Breton εξ ονόματος του ACEA επανέλαβαν το αίτημά τους για συντονισμένη επανεκκίνηση δραστηριοτήτων και επενδύσεων σε ολόκληρη την ΕΕ. Εξήγησαν ότι, παρόλο που η παραγωγή οχημάτων και εξαρτημάτων έχει ξεκινήσει αλλά με αργούς ρυθμούς εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών. Αυτό παρεμποδίζει σε μεγάλο βαθμό την ανάκαμψη μιας βιομηχανίας που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού που εκτείνονται σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.
Πράγματι, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της αγοράς που έχει στην διάθεσή του ο ACEA επιβεβαιώνουν τους ισχυρισμούς μας. Αυτή είναι μια έγκαιρη υπενθύμιση, καθώς ορισμένοι τείνουν να ξεχνούν ότι 298 εργοστάσια συναρμολόγησης αυτοκινήτων και παραγωγής κινητήρων λειτουργούν στην Ευρώπη, 196 εκ των οποίων βρίσκονται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο νέος διαδραστικός χάρτης μας δείχνει ότι 142 από αυτά τα εργοστάσια παράγουν επιβατικά αυτοκίνητα, 38 κάνουν ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, 58 κατασκευάζουν βαρέα οχήματα, 58 παράγουν λεωφορεία και 71 κατασκευάζουν κινητήρες στην Ευρώπη.
Από τα μέσα Μαρτίου, ωστόσο, η παραγωγή σε αυτά τα εργοστάσια έχει επηρεαστεί σοβαρά από την κρίση του κορωνοϊού, με τα εργοστάσια να είναι κλειστά για τουλάχιστον 30 εργάσιμες ημέρες. Οι απώλειες παραγωγής σε όλη την ΕΕ εξαιτίας αυτών των διακοπών λειτουργίας των εργοστασίων ξεπέρασαν τις 2,4 εκατ. μονάδες. Και παρόλο που πολλά από αυτά τα εργοστάσια έχουν ξαναρχίσει την παραγωγή σε κάποιο βαθμό μέχρι τώρα, όλα λειτουργούν πολύ χαμηλότερα σε σχέση με την παραγωγική τους ικανότητα.
Το γεγονός ότι ένα εργοστάσιο είναι πάλι ανοιχτό δεν σημαίνει ότι η παραγωγή επιστρέφει σε «υγιή» επίπεδα, αλλά ούτε ότι όλοι οι υπάλληλοι επιστρέφουν στη δουλειά τους. Το αντίθετο. Μόνο τον περασμένο μήνα, οι πωλήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σημείωσαν ετήσια μείωση 76,3% εξαιτίας του κορωνοϊού.
Σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές της ΕΕ, την Ιταλία και την Ισπανία, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 97%. Με τους περισσότερους εκθεσιακούς χώρους σε όλη την ΕΕ να είναι κλειστοί τον Απρίλιο ο αριθμός των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν μειώθηκε από 1.143.046 μονάδες τον Απρίλιο του 2019 σε μόλις 270.682 μονάδες τον περασμένο μήνα. Και είδαμε παρόμοιο αντίκτυπο στις ταξινομήσεις επαγγελματικών οχημάτων τον Απρίλιο, η οποία μειώθηκε κατά 67,0% σε σύγκριση με πέρυσι.
Αυτές οι επιδόσεις θα ήταν αδύνατον να προβλεφθούν πριν από λίγους μήνες ενώ παράλληλα επιβεβαιώνουν ότι ο ολόκληρος ο κλάδος κινδυνεύει από έλλειψη ρευστότητας η οποία κατ’ επέκταση έχει σημαντική επίδραση στις οικονομίες των κρατών-μελών της ΕΕ.
Εάν θέλουμε να επιστρέψουμε στην παραγωγή πλήρους κλίμακας, θα πρέπει επίσης να ληφθούν μέτρα για την τόνωση της ζήτησης, δεδομένου ότι οι πωλήσεις έχουν καταρρεύσει και καταγράφουν χαμηλό δεκαετιών σε πολλές μεγάλες αγορές.
Αυτός είναι και ο λόγος που ενώσαμε τις δυνάμεις μας με τις υπόλοιπες Ενώσεις CECRA, CLEPA και ETRMA πρόσφατα ώστε όλοι μαζί να αιτηθούμε κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Όλοι μαζί αντιπροσωπεύουμε την πλήρη αλυσίδα εφοδιασμού αυτοκινήτων και προτείναμε ένα σχέδιο που περιλαμβάνει 25 βασικές δράσεις για την επιτυχή έξοδο από την κρίση από τον κορωνοϊό. Στοχεύοντας στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων σε επίπεδο ΕΕ και σε εθνικό επίπεδο, το σχέδιο δράσης απαιτεί συντονισμένα συστήματα ανανέωσης οχημάτων για όλους τους τύπους και τις κατηγορίες οχημάτων σε ολόκληρη την ΕΕ.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι αυτό θα ενισχύσει την ιδιωτική και επιχειρηματική ζήτηση, θα υποστηρίξει την οικονομική ανάκαμψη σε όλους τους τομείς, καθώς και θα επιταχύνει μια «πράσινη» ανανέωση του στόλου οχημάτων επί του παρόντος στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Τα κίνητρα αγοράς και επένδυσης πρέπει να βασίζονται σε παρόμοια κριτήρια σε ολόκληρη την Ευρώπη, βάσει τόσο εθνικής όσο και κοινοτικής χρηματοδότησης. Τέλος, τέτοια συστήματα θα πρέπει να ενισχυθούν με την κατάργηση των πριμοδοτήσεων, λαμβάνοντας επίσης υπόψη τις φιλοδοξίες της Ευρώπης για το κλίμα.
Πιστεύω ακράδαντα ότι είναι ζωτικής σημασίας να τεθεί σε κίνηση ολόκληρη η αλυσίδα αξίας αυτοκινήτων.
Επιτρέψτε μου να τονίσω ότι είμαστε ευγνώμονες για τη συνεχιζόμενη συνεργασία και την υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και θα ήθελα ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τους Επιτρόπους Timmermans, Breton και Schmitt για την εκτίμηση της στρατηγικής σημασίας του τομέα αυτοκινήτων.
Το πακέτο ανάκαμψης που παρουσίασε η Επιτροπή είναι ένα σταθερό σημείο εκκίνησης, αλλά ελπίζω ειλικρινά ότι η ΕΕ θα επιδείξει φιλοδοξία κατά την επεξεργασία της ουσίας των σχεδίων, έτσι ώστε να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε εκ νέου τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας με ισχυρό και πράσινο τρόπο.
Ελπίζω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξηγήσει τις λεπτομέρειες των προγραμματισμένων πρωτοβουλιών το συντομότερο δυνατό. Ο χρόνος είναι τελικά η ουσία.»