Της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenews.gr
Τα πάνω – κάτω έρχονται το επόμενο διάστημα στις αστικές συγκοινωνίες με μειωμένα ή δωρεάν εισιτήρια σε χαμηλόμισθους και δημοσίους υπαλλήλους αλλά και «ζωνικές» χρεώσεις ανάλογα την απόσταση που διανύει ο επιβάτης.
Στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που θα ψηφιστεί μέσα στην εβδομάδα από την Βουλή προβλέπει την δυνατότητα εκπτώσεων ή ακόμα και δωρεάν μετακίνησης για εργαζόμενους δημόσιων φορέων.
Συγκεκριμένα το άρθρο 86 του σχεδίου νόμου αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να καθορίζονται εκπτώσεις ή απαλλαγές στο κόμιστρο των μέσων μαζικής μεταφοράς με κοινωνικοοικονομικά κριτήρια ή με κριτήρια τις ανάγκες μετακίνησης προσωπικού πάσης φύσεως του δημοσίου ή τον αριθμό των δικαιούχων.
Οι σχετικές αποφάσεις θα λαμβάνονται με κοινή υπουργική απόφαση του υπουργού Οικονομικών, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του κατά περίπτωση αρμοδίου υπουργού με βάση την ιδιότητα των δικαιούχων.
Οι αποφάσεις αυτές, θα καθορίζουν τις λεπτομέρειες για την παροχή των εκπτώσεων ή απαλλαγών και δεσμεύουν τους συγκοινωνιακούς φορείς (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ) ουσιαστικά καταργώντας τις ειδικές συμβάσεις μεταξύ των συγκοινωνιακών φορέων και των υπουργείων.
Σημειώνεται ότι σήμερα αν και όλα τα υπουργία που παρέχουν στις κοινωνικές και ευπαθείς ομάδες μειωμένη ή δωρεάν μετακίνηση οφείλουν να προχωρούν στην υπογραφή συμβάσεων με τον ΟΑΣΑ ωστόσο ελάχιστα από τα συναρμόδια υπουργεία που εμπλέκονται έχουν υπογράψει σχετική σύμβαση.
Αποτέλεσμα είναι να μην καλύπτεται η παροχή της δωρεάν ή μειωμένης μετακίνησης με τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς με αποτέλεσμα η «μαύρη τρύπα» των συγκοινωνιακών φορέων να διογκώνεται κάθε χρόνο. Αξιοσημείωτο είναι ότι μέχρι το τέλος του 2017 τα υπουργεία χρωστούν στον ΟΑΣΑ 354 εκατ. ευρώ!
Ως αντίμετρο και προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα -τα οποία παρά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα είναι μειωμένα το 2018- το υπουργείο εξετάζει την εφαρμογή αναλογικών χρεώσεων, με χρέωση δηλαδή ανάλογα με την απόσταση που διανύει ο κάθε επιβάτης. Σε αυτή την περίπτωση η χρέωση θα γίνεται με την έξοδο από τον σταθμό ενώ θα έχει καταγραφεί η είσοδος και η χρέωση θα γίνεται ανάλογα στο ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Αυτό το σύστημα που εφαρμόζεται και σε άλλες χώρες της ΕΕ ουσιαστικά προβλέπει μειωμένο εισιτήριο στο μετρό και τον ηλεκτρικό για μικρές διαδρομές και αυξημένος εισιτήριο σε διαδρομές μεγαλύτερες ανάλογα με την χιλιομετρική απόσταση που θα διανύει ο επιβάτης ωστόσο το σύστημά τους είναι συνδεδεμένο με τις πιστωτικές κάρτες όπου γίνεται χρέωση.
Ένα σημερινό παράδειγμα «ζωνικής» χρέωσης είναι και το εισιτήριο που πληρώνει ο επιβάτης στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και κυμαίνεται ανάλογα το σταθμό από τη Δουκίσσης Πλακεντίας και μετά και μέχρι το αεροδρόμιο.
Το σύστημα θα έχει πλήρη εφαρμογή και με την παράδοση των νέων σταθμών του μετρό προς τον Πειραιά που θα αυξήσουν το έργο του μετρό.
Ωστόσο η χρέωση ανά χιλιόμετρο στην Αττική και μάλιστα με αυτή την οικονομική κατάσταση δεν ξέρουμε ποια αποτελέσματα θα έχει καθώς μόνο το 50% των κατοίκων του Λεκανοπεδίου χρησιμοποιεί μέσα μαζικής μεταφοράς.
Πρόκειται για εργαζόμενους, μαθητές, φοιτητές, ανέργους και συνταξιούχους που δεν χρησιμοποιούν ΙΧ λόγω του κόστους. Όλοι οι υπόλοιποι έχουν «εγκαταλείψει» τις δημόσιες συγκοινωνίες λόγω των μεγάλων καθυστερήσεων στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που είναι τροφοδοτικά μέσα στο μετρό.
Μάλιστα εκτός από το 50% του στόλου των λεωφορείων που βρίσκονται σε ακινησία λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και 22 συρμοί από τους 67 συνολικά του μετρό έχουν βγει εκτός λειτουργίας για τον ίδιο λόγο.
Αποτέλεσμα είναι τα δρομολόγια του μετρό που υλοποιούνται ανά 5 λεπτά τώρα να γίνονται ανά 7 ή 10 λεπτά ανάλογα την ώρα.