της Μαρίας Μόσχου
mariam@movenews.gr
Στην προώθηση τεσσάρων σημαντικών έργων που θα αλλάξουν τα μεταφορικά δεδομένα της χώρας προχωρά το υπουργείο Υποδομών βγάζοντας από το «συρτάρι» ακόμα και έργα που αρχικά είχαν εγκαταλειφτεί.
Όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών Χ. Σπίρτζης η προέκταση του Προαστιακού σε Λαύριο και Ραφήνα, οι προεκτάσεις της Αττικής Οδού αλλά και οι νέες επεκτάσεις του μετρό Θεσσαλονίκης μπαίνουν σε τροχιά υλοποίησης ενώ ήδη έχει ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το μεγαλύτερο έργο στην Ευρώπη, της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας.
Επεκτάσεις Αττικής Οδού
Την ενεργοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής οδού με βασικό άξονα της σύνδεση με το λιμάνι της Ραφήνας προανήγγειλε ο κ. Σπίρτζης.
Αναφερόμενος στην αναβίωση των «παγωμένων» επεκτάσεων ο υπουργός Υποδομών τόνισε ότι «τα έργα διαπερνούν και πάρα πολλές Κυβερνήσεις, δεν είναι ιδιοκτησία κανενός, ούτε του Υπουργού» και διαβεβαίωσε ότι αυτά τα έργα θα υλοποιηθούν.
Μίλησε για τρία μεγάλα έργα:
– Τη σύνδεση της Λεωφ. Κύμης με τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης
– Την οδική σύνδεση της διασταύρωσης Ραφήνας με το λιμάνι Ραφήνας σε συνδυασμό με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο.
– Την επέκταση της Αττικής Οδού, από Μαρκόπουλο που λήγει σήμερα μέχρι το Λαύριο και τη σύνδεσή της με την Λεωφ. Βουλιαγμένης μέσω αστικής σήραγγας
Υπενθυμίζεται ότι το εγχείρημα της επέκτασης της Αττικής Οδού χρονολογείται από το 2001 οπότε επιδιώχθηκε να δημοπρατηθεί το έργο μέσω παραχώρησης. Ύστερα από μία επταετία σχεδιασμών το 2008 η μακέτα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προέβλεπε την υπογειοποίηση σε Αργυρούπολη και Καισαριανή σημαντικού τμήματος των νέων αυτοκινητοδρόμων, ενώ το 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς προχώρησε στην προκήρυξη του διαγωνισμού. Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι επεκτάσεις θα ήταν συνολικού μήκους 71,6 χλμ, ήταν προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ και θα είχαν αποπερατωθεί μέχρι τις αρχές του 2015.
Λόγω όμως των εθνικών εκλογών του 2009, η δημοπράτηση Σουφλιά ακυρώθηκε. Έκτοτε το έργο παραμένει στο συρτάρι.
Επέκταση Προαστιακού σε Λαύριο – Ραφήνα
Τη δρομολόγηση των επεκτάσεων του Προαστιακού προς Λαύριο και Ραφήνα αποκάλυψε χθες ο κ. Σπίρτζης.
Ήδη έχει συγκροτηθεί εννεαμελής επιτροπή για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες ωρίμανσης των σιδηροδρομικών έργων επέκτασης του Προαστιακού Σιδηρόδρομου προς Λαύριο (Κορωπί-Λαύριο) και προς Ραφήνα (Αεροδρόμιο-Ραφήνα).
Η επέκταση της γραμμής του προαστιακού από το Κορωπί ώς το Λαύριο θεωρείται το πιο σημαντικό αναπτυξιακό έργο για την Αττική, αφού θα αναβαθμίσει το λιμάνι και θα εξυπηρετεί πάνω από 300.000 επιβάτες την ημέρα.
Η σιδηροδρομική γραμμή θα έχει μήκος 32 χλμ. και δέκα νέους σταθμούς (Μαρκόπουλο, Καλύβια, Κουβαράς, Κερατέα, Δασκαλειό 1, ΒΙΟΠΑ Κερατέας, Δασκαλειό 2, Θορικό, Κυπριανός και Λαύριο).
Το κόστος της υπολογίζεται σε 160 εκατ. ευρώ, που θα φτάσει τα 350 εκατ. ευρώ μαζί με την επέκταση της Αττικής οδού και την αναβάθμιση του λιμανιού.
Μετρό Αθήνας
Την τμηματική παράδοση της γραμμής 3 του Μετρό με την λειτουργία των τριών σταθμών Αγ. Βαρβάρας, Πλατείας Ελευθερίας στον Κορυδαλλό και Αγ. Νικολάου στη Νίκαια το 2019 και την καθυστέρηση των άλλων δύο μέχρι το 2021 ανακοίνωσε ο κ. Σπίρτζης.
Όπως χαρακτηριστικά είπε οι δύο σταθμοί θα καθυστερήσουν σημαντικά καθώς «ήταν λάθος η θέση που επιλέχθηκε να κατασκευαστούν».
Γραμμή 4 μετρό
Ωστόσο ιδιαίτερα ενθουσιασμένος εμφανίστηκε γα την έναρξη της διαδικασίας δημοπράτησης τη γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας.
«Ξεκίνησε ο διαγωνισμός της γραμμής 4 το πιο μεγάλο έργο της Ευρώπης αυτή τη στιγμή» είπε χαρακτηριστικά.
Η κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας (13 χλμ σήραγγα, 15 σταθμοί) έχει προϋπολογισμό 1,45 δισ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Όπως αναμενόταν το μέγεθος του έργου έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον των ξένων και ελληνικών τεχνικών εταιριών, που θα «κονταροχτυπηθούν» τους επόμενους μήνες για το έργο. Η πρώτη φάση του διαγωνισμού (η διαδικασία της προεπιλογής) ξεκίνησε τον περασμένο Αύγουστο με τη συμμετοχή τεσσάρων κοινοπραξιών: «ΤΕΡΝΑ- Vinci- Siemens», «J&P ΑΒΑΞ- Ghella- Alstom», «ΑΚΤΩΡ- Ansaldo- Hitachi Rail» και «FCC- Archirodon- Μυτιληναίος».
Ήδη έχει γίνει η κατάθεση ενστάσεων από αυτό το στάδιο που προδιαγράφει τον «πόλεμο» που θα ακολουθήσει στη συνέχεια ανάμεσα στις κατασκευαστικές εταιρίες.
Ο κ. Σπίρτζης έχει υποστηρίξει πάντως ότι εντός του 2018 θα ολοκληρωθεί ο σχετικός διαγωνισμός που αφορά το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας από το Γαλάτσι στα Προπύλαια κι από εκεί στην Καισαριανή και του Ζωγράφου και στη συνέχεια στην Κηφισιά.
Μετρό Θεσσαλονίκης
Μέσα στο α’ εξάμηνο του 2018 θα αρχίσουν οι πρόδρομες εργασίες στις δύο επεκτάσεις του μετρό προς τις δυτικές συνοικίες αλλά και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Όπως έχει ήδη ανακοινώσει ο κ. Σπίρτζης το κόστος κατασκευής αυτών των τριών έργων θα αγγίξει τα 1,3 δις. ευρώ, καθώς η επέκταση από Μίκρα προς Αεροδρόμιο θα γίνει με μία συγκριτικά πιο ελαφριά κατασκευή.
Ωστόσο ακόμα δεν έχει αποφασιστεί αν οι νέες επεκτάσεις θα γίνουν με τη μέθοδο της μελετο-κατασκευής και σύμφωνα, όμως, με το νέο θεσμικό πλαίσιο ή εάν θα ωριμάσουν τα έργα μελετητικά και μετά θα δημοπρατηθούν ως δημόσια έργα, ή ως έργα ΣΔΙΤ.
Το 2020 προς τον Νοέμβριο, το μετρό της Θεσσαλονίκης θα δοθεί σε λειτουργία στους πολίτες και δύο μήνες μετά και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Όπως ανακοίνωσε χθες Τετάρτη η Αττικό Μετρό το έργο προς Καλαμαριά, το οποίο αναμένεται να δοθεί σε εμπορική χρήση στις αρχές του 2021, με ανάδοχο την εταιρεία Άκτωρ, περιλαμβάνει διπλή υπόγεια γραμμή μήκους 4,77χλμ. περίπου, 5 υπόγειους σταθμούς, 5 φρέατα, 3 σιδηροδρομικές διασταυρώσεις, καθώς και μέρος των απαιτούμενων ηλεκτρομηχανολογικών και σιδηροδρομικών συστημάτων
Περιγραφή προόδου
1.Σταθμός Νομαρχία: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης του κυρίως σταθμού. Σε εξέλιξη η κατασκευή των προσβάσεων. Παράλληλα, εκτελούνται εργασίες κατασκευής των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων στον κυρίως σταθμό.
2.Σταθμός Καλαμαριά: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης του κυρίως σταθμού. Σε εξέλιξη είναι η κατασκευή των προσβάσεων. Παράλληλα, εκτελούνται εργασίες κατασκευής των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων στον κυρίως σταθμό.
3.Σταθμός Αρετσού: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης του κυρίως σταθμού. Σε εξέλιξη είναι η κατασκευή των προσβάσεων. Παράλληλα, εκτελούνται εργασίες κατασκευής των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων στον κυρίως σταθμό.
4.Σταθμός Ν. Κρήνη: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης του κυρίως σταθμού. Παράλληλα, εκτελούνται εργασίες κατασκευής των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων στον κυρίως σταθμό.
5.Σταθμός Μίκρα: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης του κυρίως σταθμού και της βορειοανατολικής πρόσβασης. Σε εξέλιξη είναι η κατασκευή της νότιας πρόσβασης.
6.Επίσταθμος: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης στο μεγαλύτερο τμήμα του. Σε εξέλιξη η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης στα τελευταία δύο τμήματα.
7.Διασταύρωση Νομαρχία: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης της διασταύρωσης. Βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων.
8.Διασταυρώσεις Μίκρας: έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της μόνιμης επένδυσης των διασταυρώσεων. Βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες κατασκευής των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων.
9.Φρέαρ Κρήτης: έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και αντιστήριξη έως το επίπεδο -3. Σε εξέλιξη οι εργασίες εκσκαφής και αντιστήριξης στο επόμενο επίπεδο.
10.Φρέαρ Πόντου: έχει ολοκληρωθεί η εκσκαφή και αντιστήριξη έως το επίπεδο -3
11.Δίδυμες σήραγγες ΤΒΜ: έχει ολοκληρωθεί η διάνοιξη σήραγγας 2, στο μεσοδιάστημα «Αρετσού – Καλαμαριά» με το TBM2 “Έλλη”. Σε εξέλιξη η διάνοιξη σήραγγας 2, στο μεσοδιάστημα «Καλαμαριά – Δ. Νομαρχίας».