Μεταδοτική ασθένεια αποδεικνύονται οι βλάβες στις αστικές συγκοινωνίες, καθώς οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται εδώ και χρόνια στα λεωφορεία των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) έχουν αρχίσει να επηρεάζουν σταδιακά και τα μέσα σταθερής τροχιάς. Τα άλλοτε υποδειγματικά μέσα όπως είναι το μετρό ή ο ηλεκτρικός εμφανίζουν προβλήματα και δυσλειτουργίες εις βάρος της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης. Η αιτία είναι παρόμοια και ακούει στο όνομα περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό, που οδηγεί σε καθυστερήσεις στις επισκευές, όποτε αυτές εμφανίζονται. Ταυτόχρονα διοίκηση και εργαζόμενοι συμφωνούν ότι υπάρχουν ελλείψεις σε οδηγούς, γεγονός που δυσκολεύει σημαντικά το έργο των υφιστάμενων οδηγών. Ειδικά στην περίπτωση του μετρό, το τροχαίο υλικό δεν είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο από τον χρόνο, σε αντίθεση με τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Ωστόσο, όπως εξηγούν στελέχη της εταιρείας ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), ακόμη και η τακτική συντήρηση συρμών καθυστερεί λόγω περιορισμένων πόρων, ενώ την ίδια στιγμή οι επιδιορθώσεις έκτακτων βλαβών καθίστανται ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση.
«Θα σημειωθούν καθυστερήσεις λόγω βλάβης συρμού», ακούγεται από τα μεγάφωνα κάποιου σταθμού του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. «Πάλι τα ίδια; Και χθες το ίδιο έγινε και περιμέναμε 20 λεπτά μέσα στο τρένο», μονολογεί φωναχτά επιβάτης, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που αντιμετωπίζουν την καθυστέρηση με μια σχετική απάθεια. «Κάθε τρεις και λίγο τα ίδια», λένε. Οι βλάβες και οι καθυστερήσεις συρμών ιδιαίτερα κατά τις ώρες αιχμής δεν αποτελούν πλέον σπάνιο φαινόμενο. Αποτέλεσμα είναι τα μέσα σταθερής τροχιάς, τα οποία λόγω της φύσης τους κινούνται σε κλειστό σύστημα χωρίς να επηρεάζονται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες (με εξαίρεση το τραμ), να εμφανίζουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις που οφείλονται σε έκτακτα περιστατικά.
Οι επιβάτες εμφανίζονται ιδιαίτερα δυσαρεστημένοι από το επίπεδο της εξυπηρέτησης, καθώς προγραμματίζοντας τις διαδρομές τους με τα μέσα σταθερής τροχιάς θεωρητικώς δεν έχουν λόγο να συνυπολογίσουν πιθανές καθυστερήσεις. Η πραγματικότητα όμως φαίνεται ότι τους διαψεύδει. Πριν από λίγες εβδομάδες σημειώθηκε περιστατικό βλάβης ενός συρμού του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, ο οποίος εμφάνισε ηλεκτρολογικό πρόβλημα στον σταθμό «Βικτώρια». Η κυκλοφορία διεκόπη και διεξαγόταν μεταξύ Κηφισιάς – Αττικής και Πειραιά – Μοναστηρακίου. Ενώ από τα μεγάφωνα ενημερώθηκαν εντός δεκαλέπτου οι επιβάτες ότι οι συρμοί κινούνται κανονικά, εκείνοι παρέμειναν εγκλωβισμένοι στο τρένο για περισσότερο από μισή ώρα.Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι και τα τρία μέσα των ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός και τραμ) εμφανίζουν το 2016 (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία) αύξηση στον αριθμό των βλαβών (και συμβάντων), άνοδο του ποσοστού ακυρώσεων δρομολογίων σε ώρες αιχμής και μείωση εκείνου των διανυθέντων χιλιομέτρων ως ποσοστό των προγραμματισμένων σε σχέση με τον μέσο όρο της περιόδου 2013-2015.
Συγκεκριμένα το ποσοστό ακυρώσεων δρομολογίων σε ώρες αιχμής ανήλθε το 2016 στο 0,5% με τον μέσο όρο όμως της τριετίας 2013-2015 να έχει διαμορφωθεί σε χαμηλότερα ποσοστά και συγκεκριμένα στο 0,3%. Αντιστοίχως, ο αριθμός των βλαβών και συμβάντων ανά 10.000 διανυθέντα οχηματοχιλιόμετρα αυξήθηκε στο 0,3 έναντι 0,23 το διάστημα 2013-2015. Σημαντική αύξηση παρουσιάζει ο αριθμός ατυχημάτων επιβατών ανά 1 εκατ. επιβιβάσεις ο οποίος το 2016 έφτασε το 1,4 καταγράφοντας το υψηλότερο επίπεδο από το 2013. Το προηγούμενο έτος ήθελε τον παραπάνω δείκτη να φτάνει το 1,27, το 2014 το 1,30 και το 2013 το 1,33. Η διοίκηση των ΣΤΑΣΥ επιφυλάχθηκε να απαντήσει στην «Κ» σχετικά με το θέμα την ερχόμενη εβδομάδα.
Τα στοιχεία
Αναλυτικά τα στοιχεία θέλουν τη γραμμή 1 του μετρό (ηλεκτρικός) να έχει παραγάγει 15.628 οχηματοχιλιόμετρα το 2016, έναντι 16.488 το 2015. Οι γραμμές 2 και 3 εμφανίζουν επίσης μείωση του παραγόμενου έργου. Συγκεκριμένα το 2016 το μετρό διένυσε 32.848 οχηματοχιλιόμετρα έναντι 33.349 το προηγούμενο έτος.
Το τραμ από την άλλη με περισσότερες προγραμματισμένες βάρδιες οδηγών (26.650 το 2016 έναντι 26.560 το 2015) εμφανίζει ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων μειωμένο στο 99% το 2016, από 100% που ήταν το 2015. Το γεγονός επιβεβαιώνει ότι σημειώθηκαν περισσότερα έκτακτα περιστατικά όπως είναι οι βλάβες ή/και ατυχήματα. Ετσι και τα απόλυτα νούμερα εκτελεσθέντων δρομολογίων καταδεικνύουν ελαφρύ περιορισμό του έργου από 136.391 το 2015, σε 134.283 την επόμενη χρονιά.
Την ίδια στιγμή μειωμένα εμφανίζονται τα έσοδα από πωλήσεις ανά επιβίβαση, τα οποία έπεσαν στα 0,35 ευρώ από 0,37 ευρώ το 2015. Επίσης τα έσοδα πωλήσεων ανά οχηματοχιλιόμετρο μειώθηκαν στο 1,87 ευρώ από 1,99 ευρώ, αναφέρει η Καθημερινή.